Fyraåring som spottar

Lupin

Trådstartare
Min fyraåring lärde sig spotta för några veckor sedan och han blir tyvärr skickligare och skickligare på det. Han tar till det när han blir sur och arg och det är ju inte speciellt mysigt. Det spottas till höger och vänster, på mig/lillebror/hundarna/rakt ut i luften så fort han blir ilsken. Och en fyraårings humör kan skifta lite ibland. :angel:

Jag säger åt honom lugnt och sansat att man inte spottar, att jag inte vill att han spottar, att vi inte spottar på varandra/hundarna /etc, men han fortsätter såklart att öva på sin senaste färdighet. Hur får jag honom att sluta? Är det något som går över av sig själv, en fas? Tänker fortsätta säga ifrån lugnt och sansat, för att inte göra en grej av det, men det är ju allt annat än mysigt eller kul.

Sv: Fyraåring som spottar

En eloge till ditt tålamod! Jag kan lugnt erkänna att jag nog inte hade haft det tålamodet med min om han gjort så...men om din lugna metod inte funkar så prova överraskningsmomentet, dvs dyk på honom nästa gång o med hög röst säger du: DET DÄR lägger du av med!

Ibland måste man ta i lite mer när det är ett riktigt oönskat beteende. Men för att det ska bli en riktig överraskning med effekt så förutsätts det ju att du inte börjar med att säga: xx var snäll o gör inte så...xx jag SA gör inte så...XX GÖR INTE SÅ!....

De testar ju gränserna o givetvis vinner han om du tappar humöret o blir arg men att byta metod ibland så dom inte vet vad som kommer att hända är aldrig fel på en liten trots-nisse!;)

Tänker fortsätta säga ifrån lugnt och sansat, för att inte göra en grej av det, men det är ju allt annat än mysigt eller kul.

Jag hade blivit skitarg över att få en spottloska på mig och hade fräst i från tårna. Totalt oacceptabelt (och jag fattar inte varför man ska vara lugn och sansad över att bli spottad på av ett så stort barn som en 4-åring?!).

Däremot är det viktigt att fixa möjligheter att träna sin förmåga även om man själv inte är speciellt förtjust i spott.
Vi hade antagligen haft spottävlingar både i längd och träffsäkerhet och passat på att prata en hel del om vars det faktiskt är ok att spotta. Där är det ju kanon att barnet får tänka till själv och ge förslag.

Här hemma visslas det konstant istället.;)

Jag hade blivit skitarg över att få en spottloska på mig och hade fräst i från tårna. Totalt oacceptabelt (och jag fattar inte varför man ska vara lugn och sansad över att bli spottad på av ett så stort barn som en 4-åring?!).

Däremot är det viktigt att fixa möjligheter att träna sin förmåga även om man själv inte är speciellt förtjust i spott.
Vi hade antagligen haft spottävlingar både i längd och träffsäkerhet och passat på att prata en hel del om vars det faktiskt är ok att spotta. Där är det ju kanon att barnet får tänka till själv och ge förslag.

Här hemma visslas det konstant istället.;)

Helt enkelt för att jag inte vill skrämma honom. Hans pappa är tillräckligt skrämmande med sina oförutsedda raseriutbrott och sin otåliga, arga och hårda (även fysiskt) attityd mot honom. Det har varit alldeles för mycket sånt under hans livstid och min magkänsla säger mig att det är bättre att ignorera, men ändå förklara att det inte är ok. Jag tror det är ett sätt att testa tryggheten, att han kan lita på mig även när han är svinig. Om någon förstår vad jag menar.

Det hade varit trevligast om han genast slutade, men jag tänker inte skrämma honom till det.

Tack för tipset om spottävling! Kan vara bra för honom, då får han även träna sin tungmuskulatur (antar jag?). :) Jag är superdålig på att spotta, så då vinner han ju lätt haha.

Fast om en fyraåring har börjat med ett så oönskat beteende så måste man väl verkligen visa att det är fel?? Att säga med lugn o sansad röst tror jag knappast har nåt genomslag och det verkar du ju ha erfarit också?

Däremot kan man prata om det lugnt och sansat efter en ordentlig tillrättavisning och förklara varför man blivit arg över beteendet.

Bara för att man är tydlig och auktoritär behöver man inte vara hård och gapig.

Lycka till..=)

Kan ni inte hitta ställen där han får spotta? Toaletten, en buske, och så vidare?

TV-förbud eller ta bort favoritleksaken kanske skulle fungera?
Jag fattar inte varför du inte fräser ifrån, du får ju förklara varför. Om han gör likadant mot nån annan skulle nog den personen bli arg...det är väl bättre att du fräser till åt honom än att han får rykte om sig att spotta på folk!?

Senast ändrad:

Han springer inte omkring och spottar hela tiden, han spottar och fräser när han blir arg, blir han arg på lillebror så spottar han på honom, blir han arg på mig så spottar han på mig. Men visst, jag vill absolut inte att han ska bli en sån som spottar överallt och på alla.

Jag har varit för mesig, ni har rätt i det allesammans. :)

Han kommer inte att bli en sådan som spottar på allt och alla. Han har förmodligen en period nu där han är väldigt frustrerad och inte kan hantera sin frustration, utan agerar ut på ett sätt som får i gång omvärlden.

Det är faktiskt ganska vanligt att de tar till just spottandet då.

Jag tror på att säga till och samtidigt se mycket sträng ut. Men inte tjata om att det inte är ok, för då kommer tillsägelsen att minska i betydelse och han kommer fortsätta. Och försök att låta bli att säga "inte", barn slutar lyssna på det ordet ganska fort.

Du får försöka lista ut ett annat sätt att hjälpa honom igenom sin ilska och under en period vara före, agera innan situationer uppstår där du tror att hon kommer börja spotta. Och sedan avleda honom.

Jag är ganska säker på att han redan vet att du inte tycker om att han spottar.

Det kommer nog vara lite tufft en tid. Men det kommer ge med sig.:)

Jag har varit för mesig, ni har rätt i det allesammans. :)

;)

Även när det gäller ilska är det kanon att prata om vad som händer när man blir arg, att göra rollspel etc. över vad som är ok att göra när man är arg.
Stampa i golvet ex.vis tycker jag är helt ok om det nu kan göra att han håller inne med loskan men ändå får utlopp för sin frustration.

Jag brukar säga att det är ok att bli arg och förbannad (eller ledsen eller vad som helst), men att man inte får slå eller nypas etc. Och det har han koll på, även om han inte alltid lyckas. Men jag röt till idag när han blev arg och spottade på mig i köket, och sen i bilen. I bilen sa jag dessutom att om han spottar på mig en gång till så stannar jag bilen och kör inte någonstans. Han blev lite paff båda gångerna och sen upphörde utbrottet.

Bra idé att få utlopp för ilska genom att stampa med foten! :)

Nu har det gått några dagar och han har i princip slutat spotta när han blir arg. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
23 174
Senast: Zewz
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade... 10 11 12
Svar
235
· Visningar
69 502
Senast: Voeux
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 155
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur