Fyrverkerier

Träning i all ära men just fyrverkerier är ju väldigt speciellt. Vid ett specifikt klockslag brakar det på flera ställen i landet loss med pip och smällar så man inte hör vad den som står bredvid en säger och dessutom i kombination med en massa ljus på himlen.

Vi har en katt som de första åren i sitt liv var helt okej med det här men som en gång, någon timme innan tolvslaget, lyckades smyga fram och finta någon av oss när dörren öppnades. Jag var ute och ropade och letade efter kattskrället och han kom inte fram. Sedan dess är han helt förstörd när det kommer fyrverkerier. Ljudet är hanterbart men ljuset är riktigt jobbigt. Innan vi visste att han blivit rädd efter natten ute ramlade han ner från fönsterbrädan och låg under sängen i flera timmar när en granne smällde av en pjäs klockan 18. Att militären hade övningar var dock inga bekymmer.

Nu för tiden är vi, peppar peppar, ganska skonade då vi flyttat till ett område där folk verkar ha ganska bra respekt för både vilda och tama djur. Det finns lokala regler för området som nästan alltid följs, vilket gör att vi numera slipper droga vår katt efter det traumat.

Sådär är det för min häst också. Vi har stått nära ett skjutfält, så smällar är inga som helst problem. Har även testat att spela upp ljud av raketer, hon bryr sig inte alls.

Men när det blir som ett slagfält med ljud och ljus på 3-4 fronter, då får hon panik. Tyvärr misstänker jag att jag dessutom förvärrat paniken genom att ha henne instängd på box. Men jag ville inte att hon skulle spränga staketet (vilket hon gjorde ett år). Så svår balansgång. :(
 
Här har det smällt i ett par dagar redan. Jag och dottern gick en promenad innan middagen och jag såg en sån rädd liten katt som satt och tryckte under en bil. Jag känner med alla djur som kommer få vara rädda hela natten och i ett par dagar framöver, och med alla människor som flytt krig och konflikter och nu tvingas lyssna på detta.

Förbjud skiten bara.
 
Deprimerande läsning på DN:

Gäss, ankor och måsar kan flyga upp till flera hundra meters höjd på grund av fyrverkerier och de stannar ofta i luften i runt en timme, säger artikelns försteförfattare, ekologen Bart Hoekstra, till tidskriften Science Daily.

Man skulle kunna tro att fyrverkerierna bara ger fåglarna tillfällig skrämselhicka, men så är det inte. En studie publicerad förra året visar att gäss blir så påverkade att de tvingas tillbringa tio procent längre tid till att leta efter mat i åtminstone elva dagar efter ett fyrverkeri. Fåglarna skräms och flyger till andra områden, som de inte är vana vid, där det tar längre tid för dem att hitta något att äta. På så sätt, menar forskarna, förlorar fåglarna värdefull energi, som de behöver lägga på annat, inte minst under de kalla vintermånaderna.
Ja, ingen verkar alls bry sig om allt villt som skräms. Här i trakten pratas det mycket om att skydda vildrenen från att bli skrämd av allt möjligt, men skjuts glatt massor av fyrverkerier :confused:
 
Har small dom 1a bomberna nu, Gissa lyfte inte ens ett öra och den andra hunden lyft huvudet.Och vid 3e bomben sa hon muff.
 
Våra hästar står inne och mumsar hö med fritillgång, vi har haft rätt många hästar genom åren och de är alltid lugna så vi har haft tur. Kommer inte åka ut till dem mer (antar att stallägaren går igenom stallet efter 12slaget) men det har aldrig varit något. Å andra sidan har vi inga dräktiga ston eller unghästar heller utan djur som är rätt luttrade. Hunden är lite rädd för allt, en ganska vek hund. Men när han vant sig vid ljudet brukar han inte bry sig. Med andra ord, vi förbereder oss inget (förutom att vi kanske ger lite mer hö än de brukar få).
 
Mina katter är så vana vid att det smäller och har sig här året om. Fyrverkerier skjuts i tid och otid närhelst på dygnet, närhelst på året. :meh: Det positiva är ju att katterna inte reagerar över huvud taget.

Idag har det smällt med korta intervaller sedan 15-tiden. Om tolvslaget blir som vanligt kommer det bli ett jäkla liv, då det förutom att det är en massa fyrverkerier som skjuts, även skjuts mycket nära. Här är många niovåningshus, så ljudet förökar sig...
Tack och lov brukar inte katterna stissa upp sig då heller. Ibland följer de med ut på inglasade balkongen och kikar ut, och blir det för mycket så går de undan en stund.

Jag hatar fyrverkerier, blir mer illa berörd än katterna. Idiotiskt påfund som gör så mycket skada. Hade gärna sett ett totalförbud.
 
Här är det riktigt skitväder, vilket jag antar kommer dämpa lusten att skjuta rejält. Sista åren har det minskat kraftigt här, så skönt. Katterna hanterar det bra, och vi går ut och fodrar hästarna vid tolvslaget och hänger hos dem tills det är lugnt. Vi har en häst som är rätt känslig för ljud, tidigare hade vi en som reagerade på ljuset. Sen ett par år tillbaka har vi nya fönster i stallet, och det är jättestor skillnad på ljudnivån nu. Det finns två hus några hundra meter bort - de år det skjuts därifrån kan det bli lite jobbigt, men jag har gott hopp om en hyfsat lugn natt i år som sagt. Men jag hade väldigt gärna gått och lagt mig nu!
 
Sådär är det för min häst också. Vi har stått nära ett skjutfält, så smällar är inga som helst problem. Har även testat att spela upp ljud av raketer, hon bryr sig inte alls.

Men när det blir som ett slagfält med ljud och ljus på 3-4 fronter, då får hon panik. Tyvärr misstänker jag att jag dessutom förvärrat paniken genom att ha henne instängd på box. Men jag ville inte att hon skulle spränga staketet (vilket hon gjorde ett år). Så svår balansgång. :(
hur går det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp