Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hej, jag ska slå ned en påle i marken, jag vet att vikten som slår ned pålen väger 5 ton, faller 0,4 meter ovanför pålen. Pålen är 12 m lång och väger 2280 kg.
Hur kan jag beräkna hur långt pålen kommer tryckas ned i marken efter att man släppt vikten på den?
Håller du på med någon fysikkurs? Hur långt har du kommit själv?
Jag hade nog räknat ut hur många joule (Newtonmeter) stenen kommer upp i när den faller 0.4 meter. Och sen räknat ut hur långt man får en 2280 kg tung påle med samma energi. Och helt bortsett från friktion eller motstånd i marken.
Men jag är inte helt hundra på att ovanstående är rätt, var 2 år sen jag läste fysik
Ett tag sen jag läste fysik oxå, tänker att man ju har en potentiell energi och sen rörelseenergi, när tyngden faller.
Och arbete är ju kraften x sträckan. Finns väl något samband mellan energi och arbete har jag för mej, och på så sätt få fram sträckan ?
Kan annars tipsa om pluggakuten.se där brukar man få hjälp fort med de mesta
Hästhantering
Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...