Fysträningstråden

SweetSunday

Trådstartare
Hej!

Tänkte att vi kunde starta en tråd som handlar om det vi gör för att ta hand om våra hundars kroppar! Alltifrån dragträning, balansboll, simning och all annan typ av träning i syfte att stärka hunden fysiskt :) Tanken med tråden är att inspirera varandra och ge varandra tips och råd och ställa frågor såklart.

Jag börjar lite här då. Darwin har idag vattentraskat (tror det är 11e gången på hans 20-kort idag). Det har gett väldigt stora resultat! Framförallt för hans översträckta böjsenor i framtassarna, de börjar strama till sig, vilket är fantastiskt! Men också resultat i bakdelen, han blev förut överansträngd i vänster bakbens muskler, framförallt på insidan av benet, men nu har han inte blivit överansträngd på länge trots ökad träningsbelastning :love:

Några frågor:

* Ni som har ett välplanerat fysschema för era hundar, hur ser det ut? Har ni något särskilt upplägg och vad är det tänkt att det upplägget ska stärka?

* Hur tänker ni med vila kontra träning, hur mycket får era hundar vila och vad innebär vila för er?

* Söker tips på energiförbrännande aktiviteter då Darwin gått upp i vikt sedan byte till barf (jag har sänkt maten också, men vill sänka i etapper för hans känsliga mages skull). Några förslag? Han är rädd för cyklar och skidor (ingen snö här ändå). Tänkte försöka mig på att jogga lite med honom, men han tröttnar fort. Med lite intervaller kanske han dock tycker det är roligare. Annars har dra kätting och bära klövjeväska kommit upp i mitt huvud. Ni som har hundar som bär klövjeväska, har ni sett fysisk skillnad på dem muskulärt)?

Så, dela med er nu! Vad har ni gjort med era hundar idag eller den senaste tiden? Åkt skidor? Simmat? Tagit långa skogspromenader offroad? Berätta :D

Vi körde igår ett streching-program (efter uppvärmnings prommenad på ca 50-minuter) med tre passiva och en aktiv övning (sträcker bak- och framben, höften genom att gå upp med frambenen på pall och sträcka sig efter en godis), kavaletti och styrka (1 minut balanskuddar) - totalt 5-10 minuter följt av massage (ffa år och rygg) Vi behöver köra smidighet och kroppskontroll också men det blev inte av igår.

När det gäller att springa gillar min att dra - men jag ska kolla med fysio och sedan beställa en riktig sele.

Vi körde igår ett streching-program (efter uppvärmnings prommenad på ca 50-minuter) med tre passiva och en aktiv övning (sträcker bak- och framben, höften genom att gå upp med frambenen på pall och sträcka sig efter en godis), kavaletti och styrka (1 minut balanskuddar) - totalt 5-10 minuter följt av massage (ffa år och rygg) Vi behöver köra smidighet och kroppskontroll också men det blev inte av igår.

När det gäller att springa gillar min att dra - men jag ska kolla med fysio och sedan beställa en riktig sele.
Balansplatta gör vi också ibland! Cavaletti har jag tänkt testa med min när det blir vår och agilityplanen på klubben öppnar :D Kul att din tycker om att dra! Min tycker oftast att det där med drag är onödigt jobbigt :p

Jag rehabar min hund. Hon har fått artros i rygg och nacke och även spondylos. Vi gör en hel del hemma och åker mellan varven till Rehab och checkar av. Jag skriver rehabdagbok. En normal träningsvecka kan se ut så här som på bilden. Promenadernas längd hänger på var vi gått och vad vi gör under promenaden.

Bifogade filer

• IMG_20191218_031030.webp
    IMG_20191218_031030.webp
    101,4 KB · Visningar: 72
Jag cyklar ganska mycket med mina. Schäfern drar eller springer lös. Vi cyklar oftast 6-15 km men ibland har det blivit 20 km eller tom 30 km.

Utöver det går vi promenader. Ofta lösa. Simmar mycket på sommaren. I närheten av min mammas boende så finns det ett sandtag med tung sand där jag kan kasta boll en stund, då brukar hon bli ordentligt trött :D
Sen blir det ju lydnad, spår och uppletande som också tränar olika muskler och kondition. Uppletande I snårig terräng är ju ganska jobbigt för kroppen.

Jag tänker att cykla i lugnt tempo (med lite tempoväxlingar) är bra för att få ner hunden I vikt :)

Idag har schäfern dragit cykel 1 mil + tränat lydnad så nu sussar hon gott :)

Vi kör Weightpull men har egentligen ingen plan mer än att ta det försiktigt och i etapper. Fysion tycker dock att hanhunden musklat på sig så något rätt gör jag bevisligen. Han drar just nu 6 kg och tiken 2-3 kg. Ibland har vi backträning eller intervall.

Tiken har diskbråck, så vi rehabar genom att simma samt massage/laser hos en fysioterapeut. Hon är väldigt intensiv när hon simmar så hon tar ut sig rätt bra. Vi tränar även hemma med balansboll och ståträning. Samt försöker ta oss ut i skogen och skritträna.

Sen skulle jag säga att hon har naturligt lätt för att bygga muskler, tror det räddat mycket när hon fick diskbråck. Hon går mycket lös också. Hanen går oftare kopplad och är kastrerad så tycker han är svårare. Han ska dessutom ner 1 kg i vikt.

Jag cyklar ganska mycket med mina. Schäfern drar eller springer lös. Vi cyklar oftast 6-15 km men ibland har det blivit 20 km eller tom 30 km.

Utöver det går vi promenader. Ofta lösa. Simmar mycket på sommaren. I närheten av min mammas boende så finns det ett sandtag med tung sand där jag kan kasta boll en stund, då brukar hon bli ordentligt trött :D
Sen blir det ju lydnad, spår och uppletande som också tränar olika muskler och kondition. Uppletande I snårig terräng är ju ganska jobbigt för kroppen.

Jag tänker att cykla i lugnt tempo (med lite tempoväxlingar) är bra för att få ner hunden I vikt :)

Idag har schäfern dragit cykel 1 mil + tränat lydnad så nu sussar hon gott :)

Önskar att cykel hade funkat! Tycker barmarksdrag ser ut att vara väldigt kul! Tyvärr är min vovve rädd för cyklar, försökte lära honom i somras men han blir väldigt stressad så har gett upp det :) Så får nog bli löpning istället då... bra för min kondis också :D Han har alltid varit smal (mag-hund, så varit gränsfall till mager länge), men nu när han mår mycket bättre med foderbyte, så blev upptaget av maten väldigt bra... Så då blir det till att öka motionen för att gå ner ett eller ett par kilo :p

Jag rehabar min hund. Hon har fått artros i rygg och nacke och även spondylos. Vi gör en hel del hemma och åker mellan varven till Rehab och checkar av. Jag skriver rehabdagbok. En normal träningsvecka kan se ut så här som på bilden. Promenadernas längd hänger på var vi gått och vad vi gör under promenaden.

Kul att se schema! :)

Vi kör Weightpull men har egentligen ingen plan mer än att ta det försiktigt och i etapper. Fysion tycker dock att hanhunden musklat på sig så något rätt gör jag bevisligen. Han drar just nu 6 kg och tiken 2-3 kg. Ibland har vi backträning eller intervall.

Tiken har diskbråck, så vi rehabar genom att simma samt massage/laser hos en fysioterapeut. Hon är väldigt intensiv när hon simmar så hon tar ut sig rätt bra. Vi tränar även hemma med balansboll och ståträning. Samt försöker ta oss ut i skogen och skritträna.

Sen skulle jag säga att hon har naturligt lätt för att bygga muskler, tror det räddat mycket när hon fick diskbråck. Hon går mycket lös också. Hanen går oftare kopplad och är kastrerad så tycker han är svårare. Han ska dessutom ner 1 kg i vikt.
Min är också kastrerad och äter kortison, så han har ju lite emot sig när det gäller metabolismen :p Testat simning, min verkar vara motsatsen mot din tik, han simmar som om han har all tid i världen. Lugnt och stilla med leksak i munnen :heart Har en kort kätting på kanske 1,5-2 kg här hemma som vi tränade lite med förra vintern med sikte på canicross, han är inte vidare förtjust men kan ju prova på det igen. Det är ju bra träning!

Är ni nöjda med er novafon? Vi har en som mest ligger

Ja den hjälper henne ganska mycket har vi märkt nör vi är på återbesök. Har fått bättre resultat.

Och så funkar den kanon på mina skuldror 😀

Nu är ju Betty konvalescent men tidigare i höstas körde vi både löst och skritt i blåbärsris samt lite backintervaller. Han köra ett intervall pass i dragsele innan hon blev sjuk.

När hon får ok stämpel av veterinären och fysion kommer hon få börja simma regelbundet för att bygga upp kroppen igen. Samt det vi gjorde innan.

Min hund simmar ungefär 2 gånger i månaden hos hundfysio som friskvård.

Utöver det tränar han med balansplatta och boll, cavaletti i olika former, kättingdrag, skrittintervaller eller drag. Jag försöker också låta honom springa lös så mycket det går på våra promenader.

Nu låter det kanske som att vi gör supermycket men jag tränar korta pass och 2-3 pass/vecka där vi varierar mellan ovanstående :)
Nu på vintern brukar jag passa på att slänga snöbollar i djupsnön under promenader så får han lite gratis fys på köpet :angel:

Jag har en tik som blev påkörd i somras, som jag (så klart) har rehab- och fystränat noga efter det :) hon har gått på schema med simning, laser, balansboll och så vanliga promenader så klart. Det har gått över förväntan, och sex månader efter olyckan (där vänster höft hoppade ur led och hon spenderade 5 veckor i bur) så kunde hon jaga igen!

De andra två fystränar jag också, men inte alls så strukturerat tyvärr.

För wachtelhanen har det framförallt varit att bygga kondition och styrka inför jaktsäsong och att behålla den under jaktsäsong. Promenader i dragsele och i blåbärsris främst, samt en hel del lösspring under jakt då (varierar, men 15-35km/helg oftast, ibland mer, ibland mindre).

Labben är alltid lös och bygger sin egen kondition och styrka, kan man väl säga :p
Utöver det tränar vi och jagar en del, så han får främst sin träning där. Tränar alltid i terräng, ofta kuperad sådan.
Upplever att han får det mest varierade träningen av dem eftersom att han alltid är lös.

Med min förra hund och tiken körde jag ofta kickbike, men jag vet inte om hennes höft kommer hålla för det. Ska testa att köra in wachtelhanen till våren i alla fall, han har varit för ung tidigare.
Under sommaren brukar jag simma dem efter roddbåten.

Bild på labbehulken från i somras :D
F947D150-1782-4474-B7F3-EE8CBFAA28D6.webp

Vi har tappat lite pga mattes dåliga motor. Idag har vi stretchat och backat. Vi är ute på en långpromenad uppdelad i intervaller på 45-60 minuter.

Asni var ju hos fysio och fick inga anmärkningar utöver att hon har möjlighet att bygga lite mer muskler i fronten. Hon fick även testa på vattentrask och vi kommer fortsätta med det under vintern, efter nyår.
Utöver det jobbar jag nu med att bygga upp framdelsmuskler på båda rävarna. Har gjort det i över en vecka, kanske två veckor? Fick tips på några ytterligare övningar från fysion som jag också lagt in. Jag tycker att det redan gett resultat! De orkar många fler repetitioner, är stadigare och frambenen känns faktiskt biffigare, speciellt på Asni.

Men det bästa är ju att de fullkomligt älskar den här träningen :D

Vi rehabar på och resultaten börjar komma. Förutom vanliga rundor, så är vi uppe i en 3,5km prom varje dag. Dom fula musklerna hon satt runt L7/S1 börjar mjukna och minska. Vi har även ökat lite vikt på benmanschetterna. Har även lånat en laser, så vi kan lasra lite extra mellan passen hos Fysio.

Varje dag:
En prom i skogen på 3,5km varierad terräng med benmanschetter.
Stretch + värme + stå på 2 ben

Varannan dag:
Novafon + laser

Fördelat under veckan, aldrig på samma dag:
Balansboll
Gåband 10min
Spår 500m
10-12 min lydnad (vissa moment, inga hopp, inga snabba stopp och liknande) eller Nosework.

Nån dag sitter vi bara i soffan och pillar oss i naveln och är nöjda med bara stretching 😁

Jag är noga och för träningsdagbok, då ser jag framsteg eller om hon verkar seg, då ser jag om vi behöver backa i nåt/ändra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig... 2
Svar
30
· Visningar
8 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka