g srp/mj ,dräktiga ston

Y

yodi

jag har läst min foder bok framlänges och baklänges för att få en "perfekt" foderstat till min dräktiga dam,

jag räknade ut att hon i normala fal ska ha 5,5 g srp/mj men läste på ett anant ställe att dräktiga ston ska ha 14 g srp/mj, från när ska hon ha 14 g istället för 5,5, gäller det hela dräktigheten eller bara dom sista fyra månaderna? :confused:
 
Du har en för gammal bok! 6gSRP/MJ gäller (inte 5,5) för underhållsbehovet och ev tillägg för arbete. För tillägg du ger för dräktighet/digivning ska du ge 12gSRP/MJ, så totalfoderstaten hamnar på 8 nånstans i kvot.
 
Hur menar du nu? Ska man lägga till 12gSMRP/MJ, dvs totalt 18gSMRP/MJ eller ska det totalt bli 8gSMRP/MJ??? Dvs kvot på 18 eller 8 :confused:

Och jag frågar som trådskaparen, från vilken månad ska man ligga på den högre kvoten? Kan man höja direkt eller ska man ta det stegvis? Annars blir det väl lite väl mycket protein på en gång, spec som man inte kan täcka den ökande proteinkvoten med grovfoder.
 
när det är fyra månade kvarb ska det vara högre innan behövs det inte säger de,men jag skulle nog personligen höja lite mer och mer för varje månad tills man är på den kvoten när man ska vara på den kvoten .. hoppas du förstod :p :D
 
Totala foderstatens kvot ska hamna på 8. Ett mycket hypotetiskt exempel kommer här:

Underhållsbehov: 50 MJ 300gSRP
Tillägg dräktighet mån 10: 15 MJ 180gSRP
Totalt mån 10: 65 MJ 480gSRP

Beroende på stoets storlek och grundunderhåll hamnar totalkvoten nånstans 7-8. Man börjar öka vid 8e månaden, jag har tyvärr inte siffrorna i huvudet men HAR FÖR MIG att det är 10% ökning mån 8 och 9, 25% ökning mån 10 och 30% ökning mån 11 (alltså på underhållsbehovet).
 
Okej! Nu tror jag iofs att stona behöver lite mer redan från 6 månaders dräktighet, eftersom fostret då får sin första kraftiga tillväxt från ca 5-6kg (mån 6) till ca 16-19kg (mån 8)! Eller, ja kvoten ligger ju fortfarande på drygt 6, men jag ger mer foder totalt sett.

Kanske borde öka kvoten liiite med tanke på att mitt sto är 20 år fyllda?
 
Jag ligger gärna högre, men så hänger det ju på häsetn och vad du fodrar med. Fostret lider ingen skada, det är ju stoets reserver som tas av om du gett för lite.
 
För lite har hon knappast fått! Hon är i fin form, något överhull, precis som det ska vara.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 998
Senast: axel
·
M
Foder & Strö jag vet att det finns ett gäng liknande trådar men då jag inte riktigt kan med sökfunktionen och inte riktigt förstår mig på...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: mosig
·
Hästvård Jag är osäker på om den ligger under rätt forum, men flytta den gärna om den ligger fel! Så här är det: Köpte mitt varmblodsto född 96...
2
Svar
26
· Visningar
2 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp