Bukefalos 28 år!

gå i form (rätt form/spänd form?)

A

alittledream

Hej!
Tänkte kolla hur ni gör för att få en häst i form? Det finns ju många olika varianter och alla har väl sitt sätt och jag undrar därför vilket sätt ni anser vara rätt? En del rider lösgörande arbete tills hästen lossnar och söker sig nedåt medan vissa tar tag i tyglarna och trycker på med skänkeln osv. Funderar lite på det sistnämnda exemplet där, borde inte den formen bli ganska spänd? Om ryttaren hela tiden håller emot och driver på då så blir ju hästen mer eller mindre tvingad att gå så utan att vara genomarbetad. Som sagt, hur gör ni och vad anser ni vara bäst/funka bäst?
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Men det beror ju på vad det är för häst - är det en spänd häst så vill man väl att den blir låg ochrund och får upp ryggen. Är det en avslappnad men lite trög häst däremot handlar det mer om att driva in i handen så att bakbenen komer igång. Ä det en stel häst så blir det lösgörande arbete för att komma loss i sidorna. Så hur man arbetar hästen beror ju på hur hästen är, alla har ju olika förutsättningar.
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Jag håller med dig angående det sistnämnda. Att gasa på för fullt samtidigt som handbromsen är hårt åtdragen resulterar bara i en häststackare som springer framstupa med kroppen full av spänningar. Det blir en mekanisk ridning där ryttaren bara påverkar hästens kropp utan att kommunicera med dess hjärna.

För att hästen ska kunna "gå i form" (ett rätt dumt uttryck egentligen med tanke på att "i form" varierar beroende på häst, situation, kondition, styrka, mjukhet, utbildningsståndpunkt osv. Det är inte alltid samma form som eftersträvas.) behöver den vara utbildad (för mig innebär detta att den också förstår innebörden av ryttarens hjälper), lösgjord och i tillräcklig fysisk och psykisk kondition för det. Vägen till "rätt" form (om man med det menar vad man i slutänden strävar efter att uppnå med just den hästen) är och bör alltså vara lång och successiv och inget man lite snabbt och enkelt forcerar fram genom att dra åt handbromsen och "mangla" hästen med rumpa och skänklar för att få ett resultat för syns skull.
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Tränar hästen med ett signalsystem som den förstår. Tränar på ett sätt som är anpassat efter hästen och rider den i en form som är ändamålsenlig. Det finns ingen universalmetod som att trycka på en knapp så går hästen i den form som är bäst för den. Det är medveten och genomtänkt träning som gäller. När hästen svarar på och förstår ryttarens signaler kan man rida den i den form man anser vara lämplig för hästen just där och då.
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Jag rider lektionshästar så det kan skilja något beroende på häst. Generellt kan jag dock säga att efter lösgörande arbete och tempoväxlingar, för att få hästen uppmärksam för dina hjälper så brukar formen komma. Jag försöker rida mycket med sätet och inte bli för stum i handen.
Jag har aldrig riktigt fattat det där med att driva på med skänkeln för att sen fånga in med handen. Det funkar säkert för andra, men för mig har det bara resulterat i en ev. ihopkrullad men varken mentalt eller kroppsligt lösgjord häst.
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Jag rider på ridskola och har alltid lärt mig att man ska driva fram till tygeln och fånga upp. Alltså mer eller mindre trycka ihop hästen. Jag får då med mig bakdelen så att hästen trampar under sig, halsen är böjd och även ryggen brukar vara med. Men jag funderar på om detta verkligen är rätt sätt? Jag menar även om jag får med mig bakdelen, ryggen och en böjd nacke, så kan väll inte hästen vara bekväm med detta?
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Försöker på nytt här, eftersom jag inte fick något svar. Jag rider på ridskola och har alltid lärt mig att man ska driva fram till tygeln och fånga upp. Alltså mer eller mindre trycka ihop hästen. Jag får då med mig bakdelen så att hästen trampar under sig, halsen är böjd och även ryggen brukar vara med. Men jag funderar på om detta verkligen är rätt sätt? Jag menar även om jag får med mig bakdelen, ryggen och en böjd nacke, så kan väll inte hästen vara bekväm med detta? Eller?
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Precis som tussilago1 har jag fått höra detta på ridskolan. Kan någon förklara för oss?
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Men får du upp ryggen och bakbenen arbetar så rider du ju hästen på rätt sätt, och hästen bär sig själv, det är ju det som är målet, så vrf skulle den inte vara bekväm?
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Jag har också hört detta. Men jag tycker att det blir stor skillnad på min häst om man rider honom på det sättet eller om man skiter i att koncentrera sig på formen och bara rider på. Det vil säga, massa volter, övergångar, skolor mm.
Han går i en bättre och mer avslappnad form om jag inte tänker på formen så mycket.

Blev ett lite rörigt inlägg, hoppas ni förstår ändå :p
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Tänker alltid att hästen ska vara avslappnad, när hästen är avslappnad och uppvärmd så kmr formen automatiskt...

Har ett 6 årigt fullblod som håller på att skolas om och på henne rider jag med sätet och lätt kontakt i munnen, har bara skänklarna om och bromsar och driver mest med sätet. Mkt hur man själv sitter påverkar ju även, sitter man snett lr om man är spänd så kan ju inte heller hästen slappna av.

Märker verkligen det på min häst som är väldigt känslig för, om man spänner sig lr flyttar sig lite, spänner jag mig tex i låren så får hon inte upp ryggen...

Du skriver att "ryggen brukar vara med" tkr själv att ryggen är viktigare än huvudet, eftersom formen kmr bakifrån så är halsen det som kmr sist, min häst kan ofta få med sig ryggen och bakbenen, men hon får inte med sig hela överlinjen och får med sig halsen (har i och för sej blivit bättre på att få med sig hela överlinjen nu :)), på din beskrivning låter det lite mer som att hästen mer lr mindre blir tvingad in i formen, innan den kanske är redo, sen är det ju så att man inte får allting gratis på de flesta hästarna och visst kan man behöva driva och fånga upp det för att få mer samling och energi, men jag tkr att det kmr efter att hästen är avslappnad...
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Om hästen jobbar med ryggen, trampar under sig med bakbenen och välver halsen så att stora halsmuskeln framträder arbetar den ju på rätt sätt, men vägen dit kanske inte är bäst att gå genom att "gasa in i bromsen", även om det ju är sant att hästen ska vara mellan skänkel och hand.
Eftersom min häst är ganska gammal behöver han lång tid för att komma igång. Oftast brukar man vara tvungen att låta honom trava igång ett par varv innan man överhuvudtaget börjar försöka komma åt honom. Sedan är det bara att rida igenom, få honom på yttertygeln, få in bogarna (han har en tendens att skjuta ut högerbogen), aktivera bakbenen. Mycket serpentiner och sidvärts, helt enkelt, dvs lösgörande, men även mycket tempoväxlingar och övergångar för att han ska sätta sig lite mer. Får man igenom det när man travar fram är det inga problem resten av passet. Visserligen får man ju hela tiden rida och hålla hästen aktiverad och motiverad, men om man har fått hästen ordentligt inramad i början är det lättare att gå vidare sedan.
Faktum är ju att man också får väldigt mycket gratis av att sitta rätt och lära sig använda sitsen på rätt sätt och jag tycker att det är värt att sitsträna för instruktör regelbundet.

En sak jag har tänkt mycket på när det gäller form är hjälptyglar. Jag rider verkligen aldrig med hjälptyglar, jag tycker att det stjälper mer än det hjälper. Vi hade en kille i stallet för något år sedan, som hade en ponny som inte hade de fysiska förutsättningarna för att gå i samma form som "sportponnyerna". Hans lösning var att flera gånger per vecka rida med graman eller kandar för att få hästen att "jobba". Jag försökte säga till, men då fräste han minsann att han visste vad höll på med och att hans ponny minsann bara mådde bra av att få nacken intvingad mot bringan. Okej, han använde kanske inte de orden. Men hur kan någon tro att det är rätt sätt? Antagligen bara för att det "ser snyggt ut".

Haha, jag kan fortsätta diskutera med mig själv i flera timmar tror jag, men eftersom jag inte tror att någon orkar läsa mina långa inlägg hejdar jag nog mig själv nu :)
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Men får du upp ryggen och bakbenen arbetar så rider du ju hästen på rätt sätt, och hästen bär sig själv, det är ju det som är målet, så vrf skulle den inte vara bekväm?

För även om den trampar under sig och har med ryggen så är det ju en ner tvingad form? Och då borde väll hästen inte känna sig bekväm i det även om man fått med allt? Eller har jag fel? :)
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Du skriver att "ryggen brukar vara med" tkr själv att ryggen är viktigare än huvudet,

Det håller jag självklart med om att ryggen och bakbenen är det viktigaste av allt, och att halsen bara är ett plus för utseendet. :)
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Det håller jag självklart med om att ryggen och bakbenen är det viktigaste av allt, och att halsen bara är ett plus för utseendet. :)

Fortsätter lite på det du skrev :)
Jag tycker att det verkar som om de flesta ryttare glömt bort att man rider hästen i form för dens egen skull, inte för att det ska se snyggt ut.
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Ja, så kan jag oxå tycka att det är! Det ska se snyggt ut sen om hästen bara böjer på nacken lr inte det verkar vara mindre viktigt ibland :confused:

Hade en tränare som bara sa att jag skulle dra i tyglarna, för att hästen skulle bli "eftergiven" :eek: Den behövde tydligen inte jobba med ryggen heller, fick jag höra när jag ifrågasatte hennes metoder...
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Det har jag också hört. När man sedan frågar tränaren hur det hjälper hästen att höja ryggen om man sitter och drar den i munnen så ser tränaren ut ungefär såhär: :confused:
:(
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Jag rider på ridskola och har alltid lärt mig att man ska driva fram till tygeln och fånga upp. Alltså mer eller mindre trycka ihop hästen. Jag får då med mig bakdelen så att hästen trampar under sig, halsen är böjd och även ryggen brukar vara med. Men jag funderar på om detta verkligen är rätt sätt? Jag menar även om jag får med mig bakdelen, ryggen och en böjd nacke, så kan väll inte hästen vara bekväm med detta?

Tyvärr är det vanligt att ridning lärs ut på det viset. Att driva hästen fram till bettet och sedan fånga upp energin som producerats bakifrån är det egentligen inget fel på men om det tolkas så att man sitter och driver hela tiden och samtidigt håller emot hela tiden har man missat något. Många ryttare använder tyvärr alla hjälper de känner till statiskt hela tiden och har ingen känsla eller förståelse för timing, vet inte när, hur och varför man ska använda en viss hjälp och när den bör få vila. Tyvärr får de sällan någon hjälp av tränare och instruktörer heller.

Den som istället driver ena sekunden och fångar upp i nästa (då den framåtdrivande hjälpen blivit passiv igen), då hästen förstått och svarat på hjälpen som kom innan, upplevs säkert som mer bekväm fär hästen att bära än den som gör allt samtidigt utan att riktigt veta varför. Att gasa och braomsa samtidigt gör hästen främst spänd, oavsett vad som ser ut att hända med formen - är min erfarenhet.
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

Jo, det är nog inte så ovanligt :crazy: Men min tränare sa rätt ut att min häst inte "behövde jobba med ryggen än" har ett 6 årigt fullblod som håller på att skolas om, och med min förra tränares metoder så skulle jag bara dra i tyglarna för att hon skulle bli eftergiven, och när jag sa att jag inte tyckte att hon jobbade med ryggen och att jag red mest med sätet så fick jag höra att jag absolut inte kunde rida med sätet på min häst! Den har ju inga ryggmuskler (vet att hon inte är så musklad, men har blivit betydligt mer musklad sen vi fick henne), och eftersom hon inte hade några ryggmuskler, så behövde hon inte heller jobba med ryggmusklerna... :grin: Hon skulle tydligen bara få igång bakbenen och böja på nacken... :crazy:
 
Sv: gå i form (rätt form/spänd form?)

För även om den trampar under sig och har med ryggen så är det ju en ner tvingad form? Och då borde väll hästen inte känna sig bekväm i det även om man fått med allt? Eller har jag fel? :)




Alltså, hur gör du när du driver och fångar upp? Att driva och fånga upp för mig betyder inte att sitta och banka med benen och hålla emot i munnen på hästen. Rider du så förstår jag om hästen tkr det är obekvämt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 584
Senast: _Taggis_
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 182
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 596
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp