Bukefalos 28 år!

Gå i form utan att sitta ner?

N

Nyxgazer

(Varnar redan nu för extremt dåliga formuleringar pga att jag inte kunnat sova inatt)

Okej, detta känns verkligen som en nybörjarfråga, men chansar och hoppas på att ni har överseende med detta..

Har pga en bilolycka/ridolycka fått en nerv i kläm i höften. Smärtan kommer och går i perioder, ibland kan jag inte ens gå och ibland känner jag den knappt.

Har nu, efter runt 5 års ofrivilligt uppehåll med hästar blivit medryttare på ett underbart arabsto. Problemet är att jag inte lyckas få henne att gå i form i traven, och trots att hon har väldigt mjuk trav så känns det seriöst som om någon sticker en kniv i mig för varje steg om jag inte rider lätt.

Nu har jag bara varit 'medryttare' ca 3 veckor (blev 'godkänd' för runt en vecka sedan) och inte ridit henne mer än ett fåtal gånger, så vi är ju fortfarande i 'lära känna varandra' stadiet, men går det att få en häst i form trots att man bara kan rida lätt? :confused:

Har aldrig stött på dethär problemet förr, så skulle vara tacksam för lite hjälp/synpunkter osv :crazy:
 
Sv: Gå i form utan att sitta ner?

Det går absolut :) Jag personligen får svårare att inverka med sitsen när jag försöker få lite mer samling i dressyren, men annars rider jag lätt mycket på min i uppvärmningar, längningar, vid hoppning och markarbete, på uteritter o.s.v. och ponnykraken jobbar i form ändå.
 
Sv: Gå i form utan att sitta ner?

Hur tror du man lär unghästar? :D


Min donna är 4år och jag har inte jobbat henne nedsuttet alls, bara när jag ska sakta av, då sätter jag mig några steg.
Hon går stadigt i form trots ständig lättridning! :laugh:
 
Sv: Gå i form utan att sitta ner?

kl (typ)

Okej, då gäller det väl bara för mig att lära mig det (har av någon anledning bara fått lära mig hur man samlar nedsuttet, och att det är så man 'ska' göra) men det ju inte vara så svårt egentligen, det är ju samma princip. :cool:
Och hitta sötnosens knappar, såklart. ;)

Tack för svaren, nu när jag 'vet' att det går så kommer det förmodligen bli mycket lättare än när jag sitter på hästryggen och tvivlar, så är det ju alltid.

Precis, är bara intresserad av att få henne i en någorlunda arbetsform, då det mest handlar om att knalla runt och ha kul :angel:

Ganska intressant artikel, får nog ta och titta närmare på det där..

Som sagt, tackar för svaren, lär vara till hjälp nästa gång jag rider henne :D (vilket inte blev av idag när det började åska och blixtra så in i just när jag skulle börja sadla >.< Tittiga fullblodsaraber och sånt väder går inte riktigt ihop, världen konspirerar antagligen mot mig)
 
Sv: Gå i form utan att sitta ner?

Självklart! Jag lärde mig sitta ner i min hästs trav efter 2 år jag haft henne, och innan dess så jobbade jag henne i form ändå. Rider ofta fortfarande lätt på henne. ;)
 
Sv: Gå i form utan att sitta ner?

Jag skulle nog börja med att värma upp i alla gångarter utan så mycket krav på form och sedan börja jobba hästen i skritt. När hästen bjuder i skritt så gå bara mjukt över till trav, rid lätt och behåll formen :) Enklare sagt än gjort men anser att en ärlig form i skritt ger så mycket gratis. I början behålls kanske inte formen i trav någon längre period och då går man ner i skritt igen för ny igångsättning. Snart lär sig hästen att lyssna för hjälperna och att det inte går att komma undan med dåliga igångsättningar. Noggrannheten lönar sig snabbt!
 
Sv: Gå i form utan att sitta ner?

Jag har också problem med höfterna, de liksom "låser" sig när jag ridit för mycket. Kan precis som du inte sitta ner i trav, kan inte heller galoppera någon längre stund.

Det går alldeles utmärkt att arbeta hästen ändå! Det kräver lite mer av mig som ryttare, men det går. När min häst var i form och hade en stark jog kunde jag sitta ner, men nu när han har tappat allt och måste börja om får jag antingen springa bredvid eller rida lätt, eller sitta som i damsadel.
 
Sv: Gå i form utan att sitta ner?

Tack för alla tipsen, ska definitivt jobba (mer) på detta :)

:bow:
 
Sv: Gå i form utan att sitta ner?

Vi som rider galopp eller travhästar (Monté) rider ofta hästarna i form stående i jockeysits i både trav och galopp. Är ofta ett bra sätt att rida hästen i balans lugnt och sansat...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 636
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp