Gå ner i vikt när man testat allt?

Nu utgår jag bara ifrån mig, men det jag märkt är att när jag äter extremt lite/svälter mig själv så hamnar kroppen i ett slags 'viloläge'. Jag orkar inte heller motionera (nu pratar vi om lite pulshöjande promenader) så ämnesomsättningen försämras. Det jag alltid märker det på är att jag blir hård i magen och inte bajsar på ett antal dagar.

Så fort jag rör på mig så kommer magen och tarmarna igång igen. Nu har jag absolut ingen forskning eller dylikt att referera till, men tja, jag märker att jag går ner i vikt när magen och tarmarna fungerar. Och, det innebär inte bara vikt som kan vara lite knepigt utan även storlekar.
Metforminet har gett mig orolig mage. Säkert stressrelaterat också.
 
Jo mottagningen krävde att jag skulle gå varje vecka och när jag sa att det inte går så.fick jag ingen hjälp.

Samhället är inte anpassat för folk som inte jobbar kontorstider.

Jag vet inte om jag har energi att dra igång den processen igen. Det var svårt att hitta någon som kunde ta emot mig från början och när jag äntligen hittade någon så blev jag nekad. Det skulle godkännas av min försäkringskassa och det var en del papperskrafs att fixa. Den gången fick jag hjälp för jag orkade inte själv. Dottern kan säkert hjälpa men jag vill inte blanda in henne i.mitt mående mer än absolut nödvändigt.

Samhället är inte anpassat för folk som jobbar kontorstider heller... varje besök på vårdcentralen osv måste jag ta ledigt från jobbet för eftersom de har öppet samma tider som jag jobbar. Aldrig kvällsöppet.
 
Samhället är inte anpassat för folk som jobbar kontorstider heller... varje besök på vårdcentralen osv måste jag ta ledigt från jobbet för eftersom de har öppet samma tider som jag jobbar. Aldrig kvällsöppet.
Här i Tyskland brukar det finnas kvällsöppet på torsdagar. Onsdagar och fredagar brukar man stänga vid lunch.
 
En sak som kan fungera, men man är olika så inte säkert det är din grej, är att ha en rad saker som man SKA äta varje dag… och sen äter man dem innan man får äta andra saker ;)
För mig var det t ex två portioner veckosallad, en portion buljongsoppa (buljong och grönsaker i), ett ägg och en kvarg.
Ovanstående motsvarar bara runt 450 kcal, långt från dagsbehovet, men åt jag detta först fick jag sen fylla på fritt med annat jag ville äta ;)
För mig funkade det så att jag blev mätt på nyttiga men rätt kaloritomma grejer och sen kunde jag (för ovanstående räckte alltid till både frukost och lunch) äta nåt jag gillade till middag och eventuellt kvällsfika med.
 
En sak som kan fungera, men man är olika så inte säkert det är din grej, är att ha en rad saker som man SKA äta varje dag… och sen äter man dem innan man får äta andra saker ;)
För mig var det t ex två portioner veckosallad, en portion buljongsoppa (buljong och grönsaker i), ett ägg och en kvarg.
Ovanstående motsvarar bara runt 450 kcal, långt från dagsbehovet, men åt jag detta först fick jag sen fylla på fritt med annat jag ville äta ;)
För mig funkade det så att jag blev mätt på nyttiga men rätt kaloritomma grejer och sen kunde jag (för ovanstående räckte alltid till både frukost och lunch) äta nåt jag gillade till middag och eventuellt kvällsfika med.
Men omg vilken sjukt briljant idé! Mindblown!
 
Jag vet...Mängden mat blir en liten skvätt på tallriken. Jättesvårt. Minns vissa av mängderna på VV. Ett skämt.
Jag tycker jag blir mätt på VV. I det nya systemet har man ju mängder med 0-points mat som man kan äta hur mycket som helst av. För mig funkar VV mycket bra. Egentligen inget konstigt. Kan äta mig mätt men får dra ner på godis och liknande.
 
En sak som kan fungera, men man är olika så inte säkert det är din grej, är att ha en rad saker som man SKA äta varje dag… och sen äter man dem innan man får äta andra saker ;)
För mig var det t ex två portioner veckosallad, en portion buljongsoppa (buljong och grönsaker i), ett ägg och en kvarg.
Ovanstående motsvarar bara runt 450 kcal, långt från dagsbehovet, men åt jag detta först fick jag sen fylla på fritt med annat jag ville äta ;)
För mig funkade det så att jag blev mätt på nyttiga men rätt kaloritomma grejer och sen kunde jag (för ovanstående räckte alltid till både frukost och lunch) äta nåt jag gillade till middag och eventuellt kvällsfika med.
Vilken bra idé! dessutom behöver man inte ens fundera ut någon ny nyttig rätt per dag.
 
En sak som kan fungera, men man är olika så inte säkert det är din grej, är att ha en rad saker som man SKA äta varje dag… och sen äter man dem innan man får äta andra saker ;)
För mig var det t ex två portioner veckosallad, en portion buljongsoppa (buljong och grönsaker i), ett ägg och en kvarg.
Ovanstående motsvarar bara runt 450 kcal, långt från dagsbehovet, men åt jag detta först fick jag sen fylla på fritt med annat jag ville äta ;)
För mig funkade det så att jag blev mätt på nyttiga men rätt kaloritomma grejer och sen kunde jag (för ovanstående räckte alltid till både frukost och lunch) äta nåt jag gillade till middag och eventuellt kvällsfika med.
Låter som en smart strategi.
 
Kollar lite olika mellanmålsalternativ. Nötter, frukt eller smoothie. Är nog bra att alternera.
 
Nu äter jag inte nötter längre då jag har insett att jag inte tycker det är gott, men för mig funkade nötter för det tog tusen år att tugga vilket gjorde att jag helt enkelt tröttnade snarare än blev mätt, haha!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp