"Gå och lägga sig"-protester?

Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Ja det vore ju toppen om han ville somna själv! Men om det är nåt han kan lära sig senare (vilket jag trodde skulle vara svårt) är det ju ingen panik!

Ja Elias har sovit mycket längre perioder sen han började somna o sova i sin egen säng, när jag tänker efter. Vaknar oftast inte förrän 3.30-4 medan i min säng vaknade han runt 00.30.

Jag ser till att han somnar efter 1,5-2 timmars vakentid för annars blir han jääätteledsen = bärsjal = somnar som en stock. Annars somnar han i min famn om man är ute i tid. Sen sover han rätt mkt på dagarna 1-3 timmar uppdelat på 2-3 ggr. Äter när han vaknar eller oftare.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jag tycker att det är underbart när de kan somna i sängen själva :D Vet också att det kan vara lite svårt att få dem att tycka detsamma :p Är ganska säker på att mina två andra barn sov lite för lite under ett dygn, vilket gjorde dem övertrötta vid läggdags, så därför är jag jättenoga med att se till att det inte blir minus på sömnkontot ;)

Barn gillar rutiner. Är det mat- och läggdags vid ungefär samma tider varje dag så lär sig bebbarna väldigt snabbt vad som gäller. Min skrutt protesterade lite när vi la honom vaken i sängen de första gångerna. Men vi lät honom gruffa å grymta lite, sen somnade han själv. Nu vet han precis vad som gäller och för det mesta somnar han utan ett pip. Är de ledsna måste man naturligtvis trösta, men det är ju egentligen inte ett dugg konstigt att de protesterar lite om de inte kan somna på en gång. Det kan ju vara tröttsamt för en annan också :D

För mig känns det självklart att införa de rutinerna vi vill ha redan från början. Men alla är ju olika. Jag vet att min mamma hade det lite besvärligt att lära min lillebror (nu 10 år) att sova i egen säng. Hon började helt enkelt för sent och han var van vid vissa rutiner som hon hux flux ville ändra på. Det var inte populärt. Jag vet att min största kille (9 år) sov bättre än min bror vid samma tidpunkt, det skiljer 8,5 månad emellan dem. Min kille var då kanske 3 mån. Jag tror inte alls på att barnen "säger till" när de är redo för nåt nytt. Är de t ex vana vid att somna vid bröstet som är så jättemysigt, varför skulle de då vilja sluta med det? Tror inte att de tänker att "nä, nu är jag så stor att jag kan somna utan tutte" ;):D Att låta barnen bestämma känns inte som ett bra alternativ för mig iaf. Jag är den som är vuxen, har livserfarenhet och vet vad som är bäst för barnet. Barnet vet ju inget annat, så hur ska det kunna bestämma?

Mitt tips är att notera mat- och sovtider i några dagar. För det första så är det väldigt kul att se och för det andra är det väldigt användbart för att se ett mönster och utifrån det skapa rutiner.

Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till :)
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Min tremånaders somnar i famnen på mig, ammas då. Sen lägger jag ner honom på en varm plats. Är det kallt i sängen vaknar han direkt.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

För mig känns det självklart att införa de rutinerna vi vill ha redan från början. ........Att låta barnen bestämma känns inte som ett bra alternativ för mig iaf. Jag är den som är vuxen, har livserfarenhet och vet vad som är bäst för barnet.

Problemet med det sättet som jag ser det är att barnet inte har samma behov hela tiden. Även om man tänker sig att barnet vid ett års ålder ska sova själv så kan barnet ha behov av sällskap vid tre månaders åler. Rutinerna måste ju anpassas efter barnets behov.


Det är viktigt att skilja på vad barnet vill och vad det behöver. Vår treåring vill tex ha glass HELA tiden, men som förälder får jag se till hennes behov av annan mat.

Brukar också tänka på att väldigt få barn har behov av att sova ensamma första året och väldigt få barn har behov av att sova med mamma när de är 12år....
Så vems behov går man egentligen efter när små bebisar ska sova ensamma? Förälderns?
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Problemet med det sättet som jag ser det är att barnet inte har samma behov hela tiden. Även om man tänker sig att barnet vid ett års ålder ska sova själv så kan barnet ha behov av sällskap vid tre månaders åler. Rutinerna måste ju anpassas efter barnets behov.

Det är mycket riktigt, men det är inte säkert att barnets BEHOV just är att t ex sova bredvid mamma, i famnen osv. Barnet tycker så klart att det är mysigt (det kanske inte vet annat), men i själva verket när allt kommer omkring sover det bättre i sin egen säng.

Brukar också tänka på att väldigt få barn har behov av att sova ensamma första året och väldigt få barn har behov av att sova med mamma när de är 12år....

Återigen, det handlar inte om behov att sova med eller utan förälder, utan behov av ordentlig sömn

Så vems behov går man egentligen efter när små bebisar ska sova ensamma? Förälderns?

Bådas, skulle jag vilja påstå. Både mamma och bebis tycks sova bättre ostörda (se Lambos inlägg) Min erfarenhet säger detsamma.

Detta är mina personliga åsikter och erfarenheter. Inget säger att det MÅSTE vara på detta sätt.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jag tycker både jag och Elias sover bättre när vi sover själva, för han vaknar varannan timme hos mig men sover 6 timmar i sträck i sin säng. Däremot tar jag ner honom till mig när han har vaknat första gången för att äta - så får han sova kvar för det är mysigt :)
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Haha, Sebastian gnäller eller gråter inte om vi lämnar honom i sängen för att sova. Han blir skitförbannad och gallskriker! Ungen är högröd i ansiktet men blir överlycklig och ler som en tok så fort man lyfter upp honom...

Ihärdig är han oxå, någon kväll när han varit "dryg" länge och man helt enkelt inte orkar mer har jag lagt honom i sängen för att åtminstonde kunna fixa någonting att äta *(om sambon jobbar kväll/natt, annars tar ju han honom) och han kan gallskrika hur länge som helst för att sen bli tyst en liten stund (tittar man på honom då ligger han nöjt och filosoferar) för att sedan skrika hysteriskt igen.

Jag tror inte det är någon idé att propsa på att de ska sova i sin säng när de är så här små, de förstår ju inte varför de ska ligga där ensamma när det får vara med överallt annars?
Om man ser till alla sova-hela-natten-metoder osv så är de ju inte att rekomendera före 5-6 månaders ålder. Jag tänker mig att det är av en anledning den åldersgränsen finns och ser ingen brådska till att Sebastian måste sova i sin säng. Än så länge äter han på nätterna och så länge han gör det får han nog ligga kvar i vår säng.
Börjar han sova hela nätter regelbundet känns det lite annorlunda, då kan han gott göra det i sin egen säng. För visst vore det skönt om han gjorde det ibland som nu tex när det är så förbaskat varm, men den dagen kommer nog när jag gärna vill att han ska sova i vår säng och han själv vägrar. :)
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Nej skulle Elias göra så hade jag inte heller försökt! :eek: Skulle jag må alldeles för dåligt för :D Igår hade han ingen lust att sova själv alls, somnade för att sen vakna rätt fort så han fick sova med mig inatt - Å sov faktiskt ganska bra ändå.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Tror inte att de tänker att "nä, nu är jag så stor att jag kan somna utan tutte"

Jag har då aldrig hört om en 18 åring som vill somna vid mammas bröst, har du? :p

Nej visst är det bra med rutiner, man får helt enkelt gå på sin egen känsla när det kommer frågan.
Jag skulle själv inte må bra av att låta Ella gny och gråta ensam i sin säng nu när hon är såhär liten bara för att man "ska" ha bebis i egen säng för annars får man problem senare..

Faktum är att ingen av barnen i min bekantskaps krets har haft svårt att lära sig somna i egen säng trots samsovning när dom var små bebisar.

Alla barn sover absolut inte bättre i egen säng, vad får du det ifrån?

Jag har läst många ggr bara här på buke om bebisar som varit oroliga när man låtit dom sova i egen säng, medan dom sover bra när dom känner mamma/pappa vid sin sida.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Ibland när Elias är orolig i sin egen säng, som igår, somnar han klockrent brevid mig. Så man får göra vad som passar bäst den dagen :)

Men jag låter honom aldrig ligga själv o gny såklart, sitter alltid med honom!
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jag tror också på att man får anpassa sig efter vad ens egen bebis har för behov, tror inte det finns två lika bebisar. I olika perioder är behoven olika också.

Internet är bra att läsa på och man lär sig massor, men ibland tror jag det är lätt att läsa för mycket och tappa bort sin egen känsla.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jag har då aldrig hört om en 18 åring som vill somna vid mammas bröst, har du? :p

Självklart inte, men var det med saken att göra egentligen. Ska man låta dem t ex somna vid bröstet tills de fattar att "Nu är jag för stor för detta"

Faktum är att ingen av barnen i min bekantskaps krets har haft svårt att lära sig somna i egen säng trots samsovning när dom var små bebisar.

Skönt för dem. Jag vet flertalet barn som haft svårt att somna i egen säng p g a att de länge varit vana att sova med föräldrarna.

Alla barn sover absolut inte bättre i egen säng, vad får du det ifrån?

Har jag inte sagt. Läs citat: "Detta är mina personliga åsikter och erfarenheter. Inget säger att det MÅSTE vara på detta sätt. "

Jag har läst många ggr bara här på buke om bebisar som varit oroliga när man låtit dom sova i egen säng, medan dom sover bra när dom känner mamma/pappa vid sin sida.

Klart att de känner sig trygga hos föräldrarna. En bebis som känner sig otrygg kan heller inte somna i egen säng.

Det kanske går bra att låta allt kretsa runt bebisen och låta den styra när man bara har ett barn. Har man flera så funkar det inte. Bebisen är inte den i familjen som betyder mest och behöver mest uppmärksamhet, allas behov betyder lika mycket.

Nu ska jag gå å lugna min bebis som piper för fullt i sin säng ;):p
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Självklart inte, men var det med saken att göra egentligen. Ska man låta dem t ex somna vid bröstet tills de fattar att "Nu är jag för stor för detta"

Det finns märkligt nog de som gör så och det funkar.;)

Skönt för dem. Jag vet flertalet barn som haft svårt att somna i egen säng p g a att de länge varit vana att sova med föräldrarna.

Njae, det är väl snarare så att ni tror att de haft svårt att somna i egen säng pga. det. Det finns knappast några bevis för att det de facto är så, det är tämligen omöjligt att dubbelkolla. De kanske hade varit svåra att få att somna i egen säng oavsett hur föräldrarna gjort? Det vet vi inte.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Det finns märkligt nog de som gör så och det funkar
Hehe..jo om det är så man vill ha det och ha stora barnet hängande i tutten varje kväll så är det ju upp till var och en ;) Jag personligen skulle aldrig stå ut och förstår inte riktigt meningen med detta. Man kan mysa och få barnen trygga på andra sätt.



Njae, det är väl snarare så att ni tror att de haft svårt att somna i egen säng pga. det. Det finns knappast några bevis för att det de facto är så, det är tämligen omöjligt att dubbelkolla. De kanske hade varit svåra att få att somna i egen säng oavsett hur föräldrarna gjort? Det vet vi inte.

Det har du på sätt och vis rätt i, men att bryta rutiner man skapat, oavsett om det är att amma så fort man piper eller sova med föräldrarna osv, är svårt ju mer fastnötta de är. Att bryta vanor är ofta svårare ju längre man haft dem.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Ibland när Elias är orolig i sin egen säng, som igår, somnar han klockrent brevid mig. Så man får göra vad som passar bäst den dagen :)

Men jag låter honom aldrig ligga själv o gny såklart, sitter alltid med honom!

Tycker det du beskriver ovan låter toppen. Man ska göra det som är bäst för en själv och inte lyssna så mycket på andra.

Melker har sovit i egen säng sedan han var ca 6 veckor. Testade detta då han rör sig mycket i sömnen vilket väckte mig och ledde till att han oxå vaknade. Han börjar bli trött vid 18.30 tiden då badas han sen ammar jag i sängen innan jag lägger honom i sin säng. Spelar speldosa och under tiden den spelar brukar han somna. Sover sen minst 5 h i sträck, innan värmen kom sov han 9 h (men då fick mamma gå upp och pumpa mitt i natten ;)) Äter han efter 5-6 h brukar han äta en gång till, ibland får han då sova vidare hos mig. Annars äter han alltid vid 6-tiden, sen sover vi en timme till, nära och bara myser. Lilleman sover dock inte så mycket på dagarna, oftast bara 1½ h uppdelat på 3-4 tillfällen. Han vill då helst sova i famnen även om vagnen kan gå bra.

Detta fungerar för oss just nu. Då han är vaken så mycket på dagarna gillar jag min egentid när han somnat.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

våra barn har börjat somna själv vid tidigast 1,5-2 års ålder..
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Vår Alex på snart 4 månader har ett bra tag nu gallskrikit innan han somnat några veckor nu. Enda stället han varit rätt lugn har varit bärsjalen. I bilen har han skrikit och skrikit och skrikigt trots att han varit trött. Vagnen har inte ens varit att tänka på.

Vi gör det som funkar bäst. Ena dagen bärsjal, andra dagen bära vanligt, tredje dagen amma.... En stor grej har hänt här: nu sedan några dagar tillbaka somnar han nöjt i vagnen och bilen! HElt underbart! Eller kan han till och med vara i vagn/bil vaken utan att gallskrika.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Självklart inte, men var det med saken att göra egentligen. Ska man låta dem t ex somna vid bröstet tills de fattar att "Nu är jag för stor för detta"

Nja det var mer ett litet skämt, därav :p-gubben!




Har jag inte sagt. Läs citat: "Detta är mina personliga åsikter och erfarenheter. Inget säger att det MÅSTE vara på detta sätt. "

Svarade på detta som du skrev: Barnet tycker så klart att det är mysigt (det kanske inte vet annat), men i själva verket när allt kommer omkring sover det bättre i sin egen säng.



Klart att de känner sig trygga hos föräldrarna. En bebis som känner sig otrygg kan heller inte somna i egen säng.

Det kanske går bra att låta allt kretsa runt bebisen och låta den styra när man bara har ett barn. Har man flera så funkar det inte. Bebisen är inte den i familjen som betyder mest och behöver mest uppmärksamhet, allas behov betyder lika mycket.

Nu ska jag gå å lugna min bebis som piper för fullt i sin säng ;):p

Ehm, Vem har sagt att allt ska kretsa kring enbart bebisen och dess behov, har jag skrivit att bebisen är den som betyder mest?
Jag vet att det fungerar att tillgodose allas behov även när man har fler barn på detta sätt, men för er fungerar det inte tydligen ..


Nu ska jag gå och låta tiden kretsa kring min bebis eftersom jag bara har en :p:D
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Utvecklingsfas kanske?? (Jag är insnöad på dessa :D)

Skönt att det börjat "ordna" sig igen!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 364
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 653
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 696
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 128
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp