"Gå och lägga sig"-protester?

Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Skönt att det funkar bra för er :) Jag tror jag ska försöka få honom att somna hos mig för att lägga ner i sin egen säng. Så man får 1-2 timmar för sig själv på kvällen. Inte för att jag känner att jag har värsta behovet av det men det kan vara trevligt.

Nu ligger han så nöjd på min mage i sjalen och jag har datorn i knäet :D Han var väldigt ledsen idag för han var jääättetrött, kände inte att det var nån idé att testa sig fram när jag vet en sak som fungerar. Men nästa gång han är på humör så!
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Nja det var mer ett litet skämt, därav :p -gubben!

Det förstod jag, men jag missar lätt gubbar själv ;)

Svarade på detta som du skrev: Barnet tycker så klart att det är mysigt (det kanske inte vet annat), men i själva verket när allt kommer omkring sover det bättre i sin egen säng.

Det var mer som ett exempel på hur det kan vara för en bebis som "tycker" att den ska sova i samma säng fast att den egentligen sover bättre i egen säng. Så har det varit för mina barn från början (utom trean). Uttryckte mig kanske klumpigt (nu gör jag gubbe :angel: :rofl: ) Trean flyttade jag till egen säng när jag märkte att vi störde varandra, vilket är lätt hänt när man samsover.

Ehm, Vem har sagt att allt ska kretsa kring enbart bebisen och dess behov, har jag skrivit att bebisen är den som betyder mest?
Jag vet att det fungerar att tillgodose allas behov även när man har fler barn på detta sätt, men för er fungerar det inte tydligen ..

Ingen har skrivit i text att allt kretsar kring bebisen och dess behov. Men ibland kan jag uppleva att många, speciellt förstagångsmammor (ta nu inte illa upp, jag menar ingen speciell person) går på knäna mer än nödvändigt i jakt på att tillfredsställa sina bebisar (been there done that :angel: ). Man duttar hit och dit för att man anser att det är vad bebisen vill. Jag vill ha mitt liv ungefär som innan och bebben är naturligtvis hjärtligt välkommen att vara en del av det :) För MINA barn har det fungerat allra bäst när jag har väglett dom att "så här gör vi" även redan från det att dom är ganska små, men det är mina barn det och de har sedan varit oförskämt duktiga med nattning och sömn. Naturligtvis skulle jag inte heller låta en liten ligga i sängen och skrika sig blå, men för oss har det fungerat bra att lugna på plats och visa att det inte är så hemskt att sova i sin egen säng, utan ganska mysigt faktiskt :D

Som sagt, var och en gör som de vill och vad de anser vara bäst för sina barn. :p
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jag tror också på att man får anpassa sig efter vad ens egen bebis har för behov, tror inte det finns två lika bebisar. I olika perioder är behoven olika också.

Internet är bra att läsa på och man lär sig massor, men ibland tror jag det är lätt att läsa för mycket och tappa bort sin egen känsla.

Ja precis... befinner dom sig i en utvecklingsfas, har dom sovit för lite på dagen, hungriga IGEN, allmänt ledsen.. Öh ja det finns många olika situationer :D

Äh men då så - härmed bojkottar jag dessa "du måste börja i tid"-metoder och kör mitt eget race!
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jag har också känt det där med att visa att det inte är så hemskt att sova i sin egen säng. Tycker vi har lyckats ganska bra ändå eftersom han ibland har somnat utan protester! Ville väl bara se att jag inte gjorde helt uppåt väggarna "för det finns minsann forskat att bla bla bla". Skönt att fråga folk med mer erfarenhet.

Är nog absolut en sån där som vill att min bebis ska vara nöjd 24/7 :rofl: Jag kan nästan börja gråta själv om Elias nu skulle vara riktigt, riktigt ledsen :D För han låter så himla olycklig o man vill bara ta upp och krama honom fast man måste byta blöja och han tycker att jag är dummast i hela världen, haha*mes*. Jaja, som alla andra så älskar jag min prins högt och vill bara hans bästa :love: Går mer än gärna på knäna för hans skull för han är mitt allt! Förstagångsförälder så inåt helv*te :D
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Skönt att det funkar bra för er :) Jag tror jag ska försöka få honom att somna hos mig för att lägga ner i sin egen säng. Så man får 1-2 timmar för sig själv på kvällen. Inte för att jag känner att jag har värsta behovet av det men det kan vara trevligt.

Nu ligger han så nöjd på min mage i sjalen och jag har datorn i knäet :D Han var väldigt ledsen idag för han var jääättetrött, kände inte att det var nån idé att testa sig fram när jag vet en sak som fungerar. Men nästa gång han är på humör så!

Tycker du tänker helt rätt. Vet hur svårt det är att få Melker att sova på dagarna, särskilt när han är övertrött vilket han lätt blir efter 5 timmar vakentid eller mer. Då gör man det man vet fungerar även om något annat skulle vara smidigare. Här fungerar alltid bärselen
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jag har också känt det där med att visa att det inte är så hemskt att sova i sin egen säng. Tycker vi har lyckats ganska bra ändå eftersom han ibland har somnat utan protester! Ville väl bara se att jag inte gjorde helt uppåt väggarna "för det finns minsann forskat att bla bla bla". Skönt att fråga folk med mer erfarenhet.

Tycker att du ska gå på din känsla , det har ju ändå gått ganska bra. Vill du då ha honom sovande i sin säng så kommer det säkert inte vara några problem bara poletten trillar ner för lille Elias att sängen minsann är mysig :D

Är nog absolut en sån där som vill att min bebis ska vara nöjd 24/7 Jag kan nästan börja gråta själv om Elias nu skulle vara riktigt, riktigt ledsen För han låter så himla olycklig o man vill bara ta upp och krama honom fast man måste byta blöja och han tycker att jag är dummast i hela världen :D *mes*.

Trots att jag låter så känslokall :angel: så har jag oxå börjat gråta när min skrutt varit riktigt ledsen. Bl a en gång när han plötsligt vaknade och skrek av hunger, i BILEN. Vi körde på en väg där det tog en bra stund innan man kunde svänga av. Tårarna sprutade på både mig och bebbo :rofl:

Jaja, som alla andra så älskar jag min prins högt och vill bara hans bästa :love: Går mer än gärna på knäna för hans skull ;)

Funkar det för er så Go for it! :D
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Tycker du tänker helt rätt. Vet hur svårt det är att få Melker att sova på dagarna, särskilt när han är övertrött vilket han lätt blir efter 5 timmar vakentid eller mer. Då gör man det man vet fungerar även om något annat skulle vara smidigare. Här fungerar alltid bärselen

Här är det sjalen, även kallad guds gåva till mamman!! :love:
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Är nog absolut en sån där som vill att min bebis ska vara nöjd 24/7 :rofl: Jag kan nästan börja gråta själv om Elias nu skulle vara riktigt, riktigt ledsen :D För han låter så himla olycklig o man vill bara ta upp och krama honom fast man måste byta blöja och han tycker att jag är dummast i hela världen, haha*mes*. Jaja, som alla andra så älskar jag min prins högt och vill bara hans bästa :love: Går mer än gärna på knäna för hans skull för han är mitt allt! Förstagångsförälder så inåt helv*te :D

Så där känner jag oxå! Och man kan faktiskt inte skämma bort sina prinsar med för mycket kärlek
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Men fy haha vad jobbigt det lät med bilfärden! Han har däremot börjat skrika när jag kört bil ett par gånger sådär men han var fulltankad då så jag tyckte inte att det var så jobbigt. Han somnar alltid efter några meter ändå. Men när jag måste lägga ifrån mig honom när han verkligen, verkligen, verkligen inte vill - DÅ mår jag dåligt. *mupp igen*
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Nej det kan man inte!:D Min sambo är för rolig "Alltså jag tror att jag pussar för mycket på honom??" :rofl:

Nä vad underbart :love:. Du får berätta för honom att många pussar är bra för immunförsvaret samt som skydd för allergier (läste jag visst i någon mammatidning för ett tag sedan) Brukar skylla på det när sambon tycker att jag pussa för mycket på skrutten ;)
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Nä vad underbart :love:. Du får berätta för honom att många pussar är bra för immunförsvaret samt som skydd för allergier (läste jag visst i någon mammatidning för ett tag sedan) Brukar skylla på det när sambon tycker att jag pussa för mycket på skrutten ;)

Haha det ska jag göra! :D
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

För mig känns det självklart att införa de rutinerna vi vill ha redan från början.

Men...det går väl inte? Jag tycker att det är onödigt och meningslöst att t ex läsa saga för en tre-månaders bebis. Tandborstning är oxå något som kommer senare. Och amning är ett moment som plockas bort såsmåningom. Kanske även babymassage eller andra rogivande moment som man kanske använder främst under spädbarnstiden.

Hon började helt enkelt för sent och han var van vid vissa rutiner som hon hux flux ville ändra på. Det var inte populärt.

Det förvånar mig inte! Både barn och vuxna vill ha lite koll på tillvaron. Innan man inför något nytt/annorlunda bör man prata om det i förväg.

Hos oss har det oftast varit så att det funnits en anledning att byta rutiner - antingen har vi vuxna eller barnet (eller båda) fått ett ändrat behov. Då har vi berättat för barnet att vi snart skulle vilja att det sov i egen säng/somnade själv/byter plats i sängen (eller vad det nu kan vara). Vi fortsätter med de gamla rutinerna, men pratar om de nya under tiden. Då har det inte tagit många dagar innan barnet själv har sagt/signalerat att det är moget att ta steget. Vår son var bara runt ett år när han själv pekade på spjälsängen, efter att vi några gånger berättat att han skulle slippa riskera trilla ur sängen om han sov där istället för i vår säng!

Är de t ex vana vid att somna vid bröstet som är så jättemysigt, varför skulle de då vilja sluta med det?

Jag vet faktiskt inte exakt vad det är som gör att många barn liksom växer ur spädbarnsrutinerna. Jag tyckte det var jättesmidigt att amma till söms, men den ena ledsnade på det redan efter fyra, fem månader. Den andra hann bli sju, åtta månader innan amning inte längre funkade som sängfösare.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Men...det går väl inte? Jag tycker att det är onödigt och meningslöst att t ex läsa saga för en tre-månaders bebis. Tandborstning är oxå något som kommer senare. Och amning är ett moment som plockas bort såsmåningom. Kanske även babymassage eller andra rogivande moment som man kanske använder främst under spädbarnstiden.

Varför skulle det vara onödigt att läsa för en tremånaders? Inte för att de förstår innehållet i texten, men de känner ju av stämningen och mammas/pappas röstläge m.m. Så visst kan ett litet barn känna sig tryggt av det. I början menar jag naturligtvis att införa rutiner kring äta och sova, kanske även badrutiner, promenad m.m. Självklart kan man inte införa rutiner som inte hör åldern till, det säger sig ju självt :grin: Men ett spädbarn kan lära sig mat- och sovrutiner väldigt lätt. Men inte att springa 5 km om dagen eftersom det inte hör åldern till :idea: ;)



Det förvånar mig inte! Både barn och vuxna vill ha lite koll på tillvaron. Innan man inför något nytt/annorlunda bör man prata om det i förväg.

Och hur pratar du med ett spädbarn, att nu är det dags att sova i egen säng? Bör man, enligt din mening, inte låta barnen sova i egen säng förrän de är så stora att man kan förklara för dem VARFÖR?

Hos oss har det oftast varit så att det funnits en anledning att byta rutiner - antingen har vi vuxna eller barnet (eller båda) fått ett ändrat behov.

Ja, man ändrar ju rutiner för att det ska passa alla. Passar det bäst för alla att ha barnet sovande i egen säng från tidig ålder så varför inte?

Jag vet faktiskt inte exakt vad det är som gör att många barn liksom växer ur spädbarnsrutinerna. Jag tyckte det var jättesmidigt att amma till söms, men den ena ledsnade på det redan efter fyra, fem månader. Den andra hann bli sju, åtta månader innan amning inte längre funkade som sängfösare.

Men långt ifrån alla gör det i såpass tidig ålder. Vissa barn sover hos föräldrarna långt upp i åldrarna. Anser föräldrarna att det inte är nåt problem så är det väl okej, men senast häromdan berättade en mamma för mig att hon inte sov en hel natt på många år p g a att hennes barn sov i deras säng. Jag är ganska säker på att hon hade haft det lättare om hon hade vant dem vid att sova i egen säng redan från tidig ålder. Hennes barn växte visst inte ifrån de rutinerna förrän väldigt sent.. Men som sagt, vill man ha dem i egen säng så anser inte jag att det är nåt problem att vänja dem i tidig ålder, att vänta på att de själva ska komma på att de vill sova i egen säng kanske inte är det bästa alternativet. Skönt för er att det gick så lätt. :)
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Självklart kan man inte införa rutiner som inte hör åldern till, det säger sig ju självt :grin:

Det är just det som är min poäng! Rutinerna anpassas efter familjens behov och förutsättningar just här och nu. Och sånt ändrar ju sig allteftersom bebisen utvecklas, mamma blir arbetslös, pappa får sömnproblem, det kommer ett nytt syskon, hunden dör, bostaden byggs ut, osv, osv...


Och hur pratar du med ett spädbarn, att nu är det dags att sova i egen säng? Bör man, enligt din mening, inte låta barnen sova i egen säng förrän de är så stora att man kan förklara för dem VARFÖR?

Jag kanske tolkar dig fel, men jag tycker det hörs på dina frågor att du tycker att det finns en bästa lösning som passar i stort sett alla barn - det gäller bara för föräldrarna att verkligen tänka till. I mina ögon är det dags för ändrade sov-strategier när de man har inte funkar för alla i familjen. Det kan vara en bebis eller förälder som helt enkelt inte sover särskilt bra ihop med andra.

Jag har inte sagt att samsovning är bättre än egen säng. Du skulle lika gärna kunna fråga: Bör man, enligt din mening, inte låta barnen samsova förrän de är så stora att man kan förklara för dem VARFÖR? Jag utgår inte från att ett sovsätt passar alla barn. När man kommer hem från BB väljer man ett sätt att sköta sitt barn som man tror passar, men ganska snart får man nog ändra vissa saker. Jag tror att de flesta automatiskt småpratar med sin bebis på ett sätt som innehåller förklaringar, särskilt om man har synsättet att barnet är den som är expert på sina egna behov och känslor.

häromdan berättade en mamma för mig att hon inte sov en hel natt på många år p g a att hennes barn sov i deras säng. Jag är ganska säker på att hon hade haft det lättare om hon hade vant dem vid att sova i egen säng redan från tidig ålder.

Eller om hon slutar leka martyr. Föräldrar som "offrar" sig, och samtidigt klagar över hur jobbigt det är, skickar dubbla signaler. De blir dessutom ofta lynniga, eftersom de ständigt överskrider sina personliga gränser. Sådana föräldrar får nästan garanterat otrygga, klängiga eller överdrivet provocerande barn.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Det är just det som är min poäng! Rutinerna anpassas efter familjens behov och förutsättningar just här och nu. Och sånt ändrar ju sig allteftersom bebisen utvecklas, mamma blir arbetslös, pappa får sömnproblem, det kommer ett nytt syskon, hunden dör, bostaden byggs ut, osv, osv...

Jag tror egentligen att vi menar samma sak, fast på olika sätt, om du förstår :p Tycker precis samma som du, att rutinerna ska anpassas efter familjens behov. Känner föräldrarna att det är dags för bebis att sova i egen säng (även om den är väldigt liten) så är det inte nåt fel i det. Man MÅSTE inte bära runt barnet och dutta och hålla på för att vara en bra förälder. Behöver mamma sova själv för att öht kunna sova, ja då får bebis lära sig att sova gör jag i min egen säng..typ..


Jag kanske tolkar dig fel, men jag tycker det hörs på dina frågor att du tycker att det finns en bästa lösning som passar i stort sett alla barn - det gäller bara för föräldrarna att verkligen tänka till. I mina ögon är det dags för ändrade sov-strategier när de man har inte funkar för alla i familjen. Det kan vara en bebis eller förälder som helt enkelt inte sover särskilt bra ihop med andra.

Nej, du vill tro att det är min åsikt. Som jag har skrivit flera ggr så gör man det som passar familjen bäst. Lambos fråga rörde ju att sova i egen säng och jag tycker inte att det är fult att vilja ha barnet i egen säng. Jag tycker inte heller att det är förfärligt att låta bebisen pipa och gruffa lite innan den kommer till ro. MIN erfarenhet säger att både mamma och bebis sover bäst i varsin säng, varför jag valt att ha det så. Inte sagt att det funkar för alla och jag tycker att jag påpekat detta i flera inlägg. :idea:

Jag utgår inte från att ett sovsätt passar alla barn.

Och det gör inte jag heller. :D

Eller om hon slutar leka martyr. Föräldrar som "offrar" sig, och samtidigt klagar över hur jobbigt det är, skickar dubbla signaler. De blir dessutom ofta lynniga, eftersom de ständigt överskrider sina personliga gränser. Sådana föräldrar får nästan garanterat otrygga, klängiga eller överdrivet provocerande barn.

Visst är det så, jag håller med dig. Men jag tror inte att föräldrarna medvetet gjort att det blivit så. De har tyckt att det var okej att låta barnen bestämma när det är dags att "flytta ut" för de vill vara "snälla" mot barnen. Från början har det inte varit ett problem, utan har blivit det när barnet är äldre och man insett att Ooops, nu vill vi ha nåt som öht kan kallas samliv :angel: Då menar jag bara att det kanske är lättare att vänja barnet när det är litet och inte har lika mycket egen vilja.

Min åsikt är alltså att många skaffar sig sovrutiner med bebisarna som de tycker är helt okej under spädbarnstiden. Sen kommer de på att det var ju inte så här vi ville ha det egentligen, vad jobbigt det blev nu Så gnäller man att barnet är jobbigt och klängigt, inte vill somna i egen säng och sover oroligt. KONSTIGT, barnet vet ju inget annat och är van vid dessa rutiner. Inte så snällt mot barnet att gnälla över att det har rutiner som man själv sett till att det fått. Förstår du mig? :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Vi gjorde ofta så att Nova-li fick ammas till sömns hos mig och så knöt M upp henne i trikåsjalen, så fick de närhet också och jag fick en stund för mig själv eller iaf utan en igel på mig :idea::angel: :love:
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Fast jag tror det är lite så att vissa barn kräver närheten mer "kraftigt" än andra, och har kanske större behov av närhet också. Och föräldrarna lyssnar då på sin bebis och låter dem tex samsova för att de känner att bebisen/barnet behöver det. Andra barn finner sig i/trivs kanske bättre att sova i egen säng tex från början eller tidigare än de närhetskrävande barnen.

Min äldsta är mkt närhetskrävande och har alltid varit från dag ett.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 364
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 653
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 696
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 128
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp