Gå på tygeln?

Ja, alla som har gått de utbildningar jag räknade upp har samma litteratur. Att de sen väljer att bortse från vad de lärt sig (vilket är många, tyvärr) är sorgligt och beklagligt. Du skulle se vad NYUTBILDADE instruktörer lär ut på en närbelägen ridskola... ungdomarna sitter med spikraka aparmar och spänner sig så tygeln blir som en inspänningstygel, de får beröm så fort hästen böjer på nacken... sorgligt men sant.

Och vad gäller våra toppryttare så vill jag inte ens uttala mig. Men knappast använder de uttrycken så som många här gör det. (Måste lägga in en liten parantes; en av våra "toppryttare" fick frågan om varför man rider på kandar, och svarade något så galet att man undrade hur h*n ens kommer in på banan när det är tävlingsdax...).

Sen förresten, vad är "under tygeln"? Över tygeln vet jag, men vad jag antar att du är ute efter är bakom hand vilket knappast har med tygeln att göra...
 
Vilken är då denna litteratur? Känner du till vad som läses på alla ridinstruktörsutbildningar kan du väl namnge ett par böcker, vore intressant även ur andra aspekter.

Jo, det är ju annars just det som är problemet, vad folk lägger in i begreppet, och hur de utövar teorin i praktiken. Jag tror du och jag är rätt överens om vad som är bra form - vilket då inte verkar vara vad många andra anser vara bra form. Innehållet är betydligt intressantare än begreppen i sig, och ett argument för att finfördela formbegreppet i sina beståndsdelar. Mindre risk för missförstånd.
Om man tror att hästen går i rätt form (=på tygeln enligt den traditionella definitionen) om den böjer på nacken, så kan man ju ta till sådana medel som skarpa bett, sågande händer eller liknande och tycka att man uppnår målet.

(Jag skrev i inlägget ovan vad jag menar med under tygeln; bakom hand, visst, men ofta i kombination med bakom lod. Det har ju inte med enbart tyglarna i sig att göra, men väl hand - bett - hästens mun och nacke, och tyglarna är oftast inblandade där.)
 
Ursäkta mitt på hopp... Jag slarvläste lite...

Men jag undrar en sak till,,, :confused: uttrycket.."på tygel" måste ju komma någonstans ifrån, och borde ju rimligtvis ha med tyglar att göra!?!
 
Jag tror att det hänger ihop med "på hjälperna", eller att det är ett uttryck lånat från annat språk så det blev den "lättaste" översättningen.
 
Nja, jag använder nog mest fötterna, faktiskt. Liksom för att peta in magen och höja upp ryggen. Intressant, vad menar du med sitsen?
 
Men man kan såklart säga.."gå på tygeln"..det säger i allfall Bo Tibblin i sin bok "ta tyglarna"..den är väldigt bra!..den borde alla läsa.
Men i allfall..det spelar ju ingen roll vilket uttryck man väljer att säga det på, bara man kan rida till den formen som hästen ska ha.
 
Å andra sidan menar Dag Nätterqvist att Bo Tibblin har fullständigt fel i sina teorier kring form och anatomi, och han har rätt väl underbyggda argument: läs här , klicka på artikelserien "Den naturliga vägen till harmoni", för grundtesen och anatomiska förklaringar kring det hela.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
308
Senast: __sofia__
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 366
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 157
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad är detta?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp