Gå själv på shoppingcenter

Miinala

Trådstartare
Jag undrar vid vilken ålder ni alla anser att ett barn är redo att gå själva (utan förälder) på ett större shoppingcenter? Min dotter är nyss fyllda 9 år och hennes far lät henne gå själv på Gekås. Jag fick panik inombords när jag fick veta det. Hur resonerar ni?
 
Jag undrar vid vilken ålder ni alla anser att ett barn är redo att gå själva (utan förälder) på ett större shoppingcenter? Min dotter är nyss fyllda 9 år och hennes far lät henne gå själv på Gekås. Jag fick panik inombords när jag fick veta det. Hur resonerar ni?
Det beror väl på ungen, hur shoppingcentret ser ut och om hen har en telefon?
Vad tänker du skulle hända på ullared?
 
Det beror väl på ungen, hur shoppingcentret ser ut och om hen har en telefon?
Vad tänker du skulle hända på ullared?
Jag tänker att mindre barn inte går själva pga att de kan irra bort sig, tappa bort telefonen, känna sig ensamma och otrygga. Sen är det ju (enligt mig) den uppenbara risken att bli bortförd/kidnappad.
 
Jag tänker att mindre barn inte går själva pga att de kan irra bort sig, tappa bort telefonen, känna sig ensamma och otrygga. Sen är det ju (enligt mig) den uppenbara risken att bli bortförd/kidnappad.
Är föräldrarna också på där eller ska de åka helt själva?
Är barnet ansvarsfullt och kan hantera en sådan situation?
 
Ensam ensam nej. På grund av att det finns så många olika scenarier. Sansad unge med en kompis. Jo det tror jag. Korta stunder med möte varje halvtimme.
 
Ensam helt och hållet eller ensam som att man är på samma ställe men inte tillsammans hela tiden?

Jag har låtit min unge gå iväg ensam på Scandinavium under Göteborg horse show. Ensam som i att gå på toaletten, gå tillbaka till våra platser och dylikt. Jag har också låtit henne gå runt på hotellområden både i Sverige och utomlands.
Hon har i flera år tagit bussen hemifrån till Lund för sin friidrottsträning.

Risken att bli bortförd/kidnappad känns inte aktuell att beakta. Tappa bort telefonen/busskortet är tråkigt men då får väl barnet spara till en ny telefon/busskort. Känna sig ensam och otrygg är inte aktuellt för min unge.
När jag var lika gammal som ditt barn åkte jag tåg från Norrköping till Ystad med byte på Malmö C. Då fanns det iofs ingen mobiltelefon att tappa bort.
 
Är föräldrarna också på där eller ska de åka helt själva?
Är barnet ansvarsfullt och kan hantera en sådan situation?
Pappan var också i butiken under tiden men de gick inte tillsammans. Hon fick gå själv hela tiden inne på Gekås.
Jag ser hur många scenario som helst som hade kunnat gå fel. Sen tänker jag överlag att ett barn som ännu inte fyllt tonår alltid ska ha en känd vuxen nära sig för trygghet mm. Men jag frågar för perspektiv så är tacksam för era svar.
 
Jag bodde på landet när jag var 9 år och tog ofta bussen in till stan och till simhallenmed mina vänner. Vi åkte även till grannstaden någon gång då våra busskort fungerade i hela länet.
Vi hade även med ena vännens lillebror ibland,upplevde det aldrig som otäckt att vara själva.
 
Jag undrar vid vilken ålder ni alla anser att ett barn är redo att gå själva (utan förälder) på ett större shoppingcenter? Min dotter är nyss fyllda 9 år och hennes far lät henne gå själv på Gekås. Jag fick panik inombords när jag fick veta det. Hur resonerar ni?

Det beror helt på omständigheterna och barnet. Men spontant tänker jag att det finns farligare ställen än gekås. Kan inte se framför mig vad för något farligt som skulle kunna hända där.
 
Pappan var också i butiken under tiden men de gick inte tillsammans. Hon fick gå själv hela tiden inne på Gekås.
Jag ser hur många scenario som helst som hade kunnat gå fel. Sen tänker jag överlag att ett barn som ännu inte fyllt tonår alltid ska ha en känd vuxen nära sig för trygghet mm. Men jag frågar för perspektiv så är tacksam för era svar.
Vad innebär det att ha en känd vuxen nära sig, hur nära? Hur löser man det i vardagen? Med skola och aktiviteter? Går barnet på fritids fram till högstadiet?

Många gånger är barnen trygga nog innan föräldern upplever sig trygg, då får man som förälder ta ett djupt andetag och låta barnet prova sin självständighet. När jag gick på mellanstadiet tog jag bussen till stan (20km) för att gå i affärer, fanns ingen mobiltelefon då.

Ett shoppingcenter som Gekås känns ju generellt som en trygg plats. Med mobiltelefon är det väl ett bra ställe att prova att gå själv, ställer har ju både tak och väggar. Ingen farlig trafik och massor av människor (de flesta människor är vänliga och hjälpsamma).
 
Jag undrar vid vilken ålder ni alla anser att ett barn är redo att gå själva (utan förälder) på ett större shoppingcenter? Min dotter är nyss fyllda 9 år och hennes far lät henne gå själv på Gekås. Jag fick panik inombords när jag fick veta det. Hur resonerar ni?
Jag tycker det låter helt rimligt att låta en nioåring gå runt lite ensam inne på Ullared om barnet själv önskar det. Kan inte tänka mig många lämpligare platser att få känna sig lite självständig på :)
 
Nej på alla frågor. Bara jag som tycker det känns alldeles för tidigt.

Om du nu faktiskt inte ser några reella faror eller risker med det som hänt så tror jag att det bästa du kan göra är att bita ihop och låta pappan fatta besluten när han har barnet.

Jag menar alltså för din egen skull. Annars kanske pappan kommer och har åsikter om hur du fattar besluten när du har barnet…
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
921
Senast: GoLightly
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 197
Senast: lingonben
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp