Gå själv på shoppingcenter

Ja det det är väl klart att det finns undantag, barn som ansågs extra mogna och började tidigare, och att folk dessutom fyller år vid olika tider på året.
Alltså jag började inte ett år tidigare utan gick i "nollan". Även skolan jag bytte till i ettan började eleverna som sexåringar
 
Jag gick aldrig på dagis för min mamma var hemma. Men jag gick på lekis när jag var 6 år. Det låg vid/på ett dagis och inte på en skola. Det hade liksom inget att göra med skolan. Vi spelade teater, sjöng , pysslade, lärde oss att samarbeta och vara snälla mot varandra och lekte.
Ja lekis gick jag också på när jag var riktigt liten, det var ju en kortare verksamhet? bara tex en morgon.

Sexårsverksamheten var ju mer lära sig bokstäver och siffror.
 
Ja lekis gick jag också på när jag var riktigt liten, det var ju en kortare verksamhet? bara tex en morgon.

Sexårsverksamheten var ju mer lära sig bokstäver och siffror.

Jag är rätt säker på att lekis och 6-årsverksamhet som nollan och förskoleklass inte existerade samtidigt. Jag gick på lekis på 80-talet. När mitt syskon som är några år yngre än mig var 6 år så gick hen i nollan som låg på skolan. Mitt lekis låg på ett dagis. Men jo, det var bara några enstaka timmar om dagen.
 
Jag tror skjutsandet satte fart när man fick välja vilken skola man ville. Innan dess bodde alla närmre sin skola än de gör idag.

Det bidrar säkert men är inte hela sanningen.

I vårt samhälle finns tre låg- och mellanstadium. Två kommunala och en friskola. Vår skola, som är kommunal, är den mest populära. Eftersom närhetsprincipen gäller är det varje år nervöst för de som bor på mitten var gränsen ska dras om de hamnar i skola A eller B.

Med andra ord har i princip alla som går i vår skola nära till skolan, som ligger mitt i ett bostadsområde. Ändå blir det trafikkaos…
 
Men inte att flexa och senarelägga hela dagen (hade jag gjort så hade jag varit tvungen att vara kvar på jobbet till halv sex och inte hemma förrän efter sex) bara för att köra ungen till skolan när det går att ta sig dit och därifrån själv hade varit helt otänkbart för mig. Och ändå är jag en sån som tar bilen typ till brevlådan, jag passar alltid på att handla eller köpa spån eller nått när jag ändå kör.

Fast så måste väl ändå vara väldigt ovanligt att folk gör när det handlar om barn som kan gå själva till skolan? Då känns ju isf morgonfritids som ett betydligt rimligare alternativ.
 
Det bidrar säkert men är inte hela sanningen.

I vårt samhälle finns tre låg- och mellanstadium. Två kommunala och en friskola. Vår skola, som är kommunal, är den mest populära. Eftersom närhetsprincipen gäller är det varje år nervöst för de som bor på mitten var gränsen ska dras om de hamnar i skola A eller B.

Med andra ord har i princip alla som går i vår skola nära till skolan, som ligger mitt i ett bostadsområde. Ändå blir det trafikkaos…

Det blir ju en ond cirkel. Det är trafikkaos runt skolan alltså är det få som vågar låta barnen gå/cykla själv till skolan vilket ledertill att de blir körda vilket bidrar till trafikkaoset. Ingen kommer ju våga sluta köra barnen förrän tillräckligt många andra redan slutat och det inte är trafikkaos längre.
 
Fast så måste väl ändå vara väldigt ovanligt att folk gör när det handlar om barn som kan gå själva till skolan? Då känns ju isf morgonfritids som ett betydligt rimligare alternativ.
Med tanke på hur kaoset är utanför skolan i byn så kan jag inte tänka mig att alla de föräldrarna jobbar så att de inte måste flexa för att stå utanför just klockan åtta.
 
Det blir ju en ond cirkel. Det är trafikkaos runt skolan alltså är det få som vågar låta barnen gå/cykla själv till skolan vilket ledertill att de blir körda vilket bidrar till trafikkaoset. Ingen kommer ju våga sluta köra barnen förrän tillräckligt många andra redan slutat och det inte är trafikkaos längre.

Exakt. Vilket var det jag försökte få fram från början 😅
 
Jag är rätt säker på att lekis och 6-årsverksamhet som nollan och förskoleklass inte existerade samtidigt. Jag gick på lekis på 80-talet. När mitt syskon som är några år yngre än mig var 6 år så gick hen i nollan som låg på skolan. Mitt lekis låg på ett dagis. Men jo, det var bara några enstaka timmar om dagen.

Jag tror också att det var så ”på pappret”. Men att olika kommuner har kallat det lite olika och haft olika arrangemang. Först 1998 när förskoleklassen kom och tillhörde skolan ansvarsmässigt blev det nog lika för alla på riktigt.
 
Det bidrar säkert men är inte hela sanningen.

I vårt samhälle finns tre låg- och mellanstadium. Två kommunala och en friskola. Vår skola, som är kommunal, är den mest populära. Eftersom närhetsprincipen gäller är det varje år nervöst för de som bor på mitten var gränsen ska dras om de hamnar i skola A eller B.

Med andra ord har i princip alla som går i vår skola nära till skolan, som ligger mitt i ett bostadsområde. Ändå blir det trafikkaos…
Det är samma här, vi bor nära två skolor och har lite längre till en tredje. Jag har jättesvårt att tro att någon från innerstan skulle ha försökt få plats på någon av skolorna och ännu svårare att tro att de skulle fått plats eftersom det är underskott på skolor och alla är proppfulla av barn som bor nära.

Det är ju möjligt att någon valt en friskola på andra sidan stan men de lär ju inte köra bil till några av dessa skolor i alla fall.
 
Jag är född 89 och jag kan nog inte minnas en enda klasskompis med hemmavarande föräldrar? Möjligen om de var föräldralediga med småsyskon isf.
Under min uppväxt, född 87, jobbade alla (utifrån hur jag minns det). Däremot fanns det betydligt fler dagmammor, inkl min mamma som alltså fanns hemma trots heltidsjobb.
 
6 åringar gick inte i skolan på 80- och 90-talet, de gick på dagis. Dagis kunde vara öppet till 18:30.
Dagis hade däremot några timmar med skolförberedande verksamhet för 6 åringar som att titta lite på bokstäver och siffror.

Samtidigt gick inte lika många barn på dagis då som går i förskola nu. Det fanns en massa trefamiljssystem och dylikt och kanske var fler hemma tills barnen började i skolan och då började jobba (låter mer som min mormor (som var hemma tills barnen började i skola och sedan var lärare) men kanske, vet inte)

När barnen var sju gick de från skolan till fritids, som inte låg på skolan vanligen, men alla fick inte plats på fritids, så vissa dagmammor hade fritidsbarn utöver sina dagbarn. När barnen var 10-11 eller så, minns inte, upphörde fritids och man kunde gå hem direkt från skolan.

Sedan kunde såklart många mammor sluta jobba så de var hemma runt 15,30 och då var barnen hemma, inte på aktiviteter som numera.
6års startade 93.

Lekis gick jag på innan dess, det som idag är allmän förskola 15h/v.
 
6års startade 93.

Lekis gick jag på innan dess, det som idag är allmän förskola 15h/v.
Va?
Jag var 6 år i slutet av 80 talet och gick förskola det året. Man gick antingen förmiddag eller eftermiddag minns jag. Men det hette förskola och man jobbade med bokstäver och lära sig lösa.
 
Va?
Jag var 6 år i slutet av 80 talet och gick förskola det året. Man gick antingen förmiddag eller eftermiddag minns jag. Men det hette förskola och man jobbade med bokstäver och lära sig lösa.

Där jag gick (också i slutet av 80-talet) hette det lekis. Mitt lekis låg i samma byggnad som ett dagis (som det hette då). Men jag gick inte på dagiset, bara lekis. Men många av de andra barnen gick ju på dagiset också och gick över till lekis lokaler när det var dags och sen tillbaka till dagis när lekis var slut.
 
Där jag gick (också i slutet av 80-talet) hette det lekis. Mitt lekis låg i samma byggnad som ett dagis (som det hette då). Men jag gick inte på dagiset, bara lekis. Men många av de andra barnen gick ju på dagiset också och gick över till lekis lokaler när det var dags och sen tillbaka till dagis när lekis var slut.
Mitt lekis, som jag började på -95, låg på skolans område. Gick i samma byggnad som de som gick i första klass. Däremot åt vi inte lunch i skolan, utan man hade med sig egen mat hemifrån/frukt och så åt vi tillsammans i själva skollokalen. När jag var lite äldre sen var morgonfritids samt fritids på eftermiddagen för de yngsta barnen förlagt till lekskolans lokal. Så det var lekis under skoltid och fritids utanför skoltid.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
921
Senast: GoLightly
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 197
Senast: lingonben
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp