miamiSwing

Trådstartare
Finns det nått jag kan ge för att mitt fullblodssto ska gå upp i vikt??
kan inte ge henne mer havre o hö har hon fri tillgång till. hon får allså havre,korn, grov,betfor.. även mineraler

Sv: Gå upp?

Har man ett grovfoder med mindre bra värden är nog det bästa att byta ut detta helt eller delvis mot ett med högre värden. Lusern är ju ett grovfoder så det går ju att använda som delbytare.

miamiSwing skrev:
kan inte ge henne mer havre o hö har hon fri tillgång till. hon får allså havre,korn, grov,betfor.. även mineraler
Vad har du för värden på höt? Hjälper ju inte med fri tillgång om det är låga värden... Jag skulle nog byta ut del av höt mot lusernhack och Grooven mot Rehab om jag var du, men som sagt.. det beror på vad du har för värden på höt?

/JES

En ponny på mitt stall har svårt att hålla hullet , blir lätt för smal . men nu får hon lusern och fibergi och hon är jättefin i formen , och hon tycker det är väldigt gott :D

Har samma tips. Lusern o fibergi. Det fick min systers halvblod i toppform efter att hon fallit ur rejält.

miamiSwing skrev:

Det beror med all säkerhet på att HÖETs värden är för dåliga. Du kan ha en helt fel kvot i din foderstat och det kan bara bli ännu mer fel att lägga till ännu mer kraftfoder... Jag skulle tro att du behöver minska på ENERGI och istället öka på PROTEINET.
Men det är jättesvårt att veta om du inte har analys på höet!

Fibergi är inte höga värden i. Inte om man jämför med soja och Krafft protein tex.
Nya groov är alltid bra har jag märkt. Men som sagt ta analys på höet först innan du börjar att laborera en massa.

Hej!
Har själv haft ett fullblod och jag vet hur svåra dom kan vara med hullet. Det du skriver att hon får har inte ett högt proteininnehåll. Groov har visserligen lite mer, men om du har ett hö med lågt protein så är groov ett korn i öknen bara. :smirk:

Om du inte har en höanalys, gör en. Så du vet precis vad du ska ge din häst så hon inte hinner förlora ännu mer vikt. Förmodligen är det lucern/hippo alfa, samt säkert lite soja, som krävs för att din häst ska upp i vikt.

Du har väl avmaskat henne rätt? Är träckprov gjort? Och tänder kollade? Så det inte är nåt fel där menar jag.

Jag fick rådet att ge mitt fullblod (som också hade fri tillgång på hö, men vägrade äta mer än 5-6 kg/dag) Fibergi Bas och Mustang Protein plus. Plussen innehåller mycket smältbart råprotein. Hon blev jättefin utan att hoppa ur dojjorna :)

Tjingeling

luzern ger jag mitt fullblod,det är det enda som lyckats hålla henne i hull,samt att hon har fri tillgång på hö och en jättehage att röra sig i.

Jag har gett mitt fullblod (samma som Demonias, hihi!) matolja och lucern när hon varit tunn. Hon skadade sig julen 2004 och tunnade ur när hon stod i sjukhage, men med lucern, olja, kornkross och massor med hösilage och havre så blev hon som ny! Och trots havren blev hon inte ohanterlig på något sätt.

Lusern eller Hestekraft. Hestekraft är ett danskt foder som kan var lite svårt att få tag i men har fungerat mkt bra på hästar som har svårt att hålla hull. Men lusern och lättare att få tag i och även billigare. Men alla hästar är inte så förtjusta i lusern.....

Klaga på att andra har magra hästar kan hon.. men själv har hon ett revbensspjäll till häst..
Aldrig funderat på att kolla upp med en veterinär varför hästen inte går upp i vikt?
Måste ju vara något fel om hästen inte går upp i vikt med 20 kilo hö ca 10 liter kraftfoder som hon fick när jag stod i samma stall som dig.
Och alla tillskottsoljer, vitlök mm, kanske ger du för mkt vitlök så hästen din har blodbrist och av den anledningen inte går upp i vikt:smirk:

10 liter kraftfoder låter inte mycket om det är krossat vi pratar om, tja inte ens hel havre är det några hutlöst stora mängder om vi pratar om ett fullblod. Mitt fullblod får ca 6liter hel havre/dag och till det ca 1½liter lucernepellets. 20kg hö om det är av normalbra kvalitee är inte heller mycket, mitt fullblod äter ca 10kg av ett hö med stuterivärden dvs dubbelt så mycket smp & mj som höensligaget de andra i stallet ger sina hästar (omräknat per kg/foder såklart).

När jag gödde mitt fullblod som värst så fick jag byta ut havre mot mer koncentrerat kraftfoder. Kraft rehab och D& H build-up funkade riktigt bra. Bytte som sagt var även ut grovfodret mot ett riktigt bra med 7.7 i kvot. Olja blev jag oxå rekommenderad och gav som mest 4,5dl/dag.

När jag var på träning i söndags fick jag kvitto på notan när min tränare sa att han såg mcyket finare ut nu och även skaffat sig halsmuskler! men visst det är en bit kvar men snart är det sommarbete :)

Min häst är inte ett revbensspjäll som du påstår gazzan.. Snarare tvärtom att DIN häst kanske är det.. Min häst får 2 vitlöksklyftor mer dygn.. va får man häst för tillskotsolja? kanske är du som lägger i min häst mat då? Enda ja har haft är matolja men inte längre. Min häst får Hö/hösilage korn, lusern, betfor o soja.
Så sluta hitta på nu Gazzan innan den här tråden stängs ner åxå pga av dig. Alla vet att du hittar på saker.

Gav min mustangs pellets foder, orginalen. Han gick upp i vikt tom så det blev för mycket.
2,1 kg om dagen fick han + havre och betfor.
Nu har jag fått byta till ett annat foder.
Sen beror det ju på vad för värden du har på ditt hö.

Hej!

Ser att tråden är skapad i höstas och att du nu lagt till lusern (och nåt mer?) - Har det gett resultat?! *nyfiken*

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
618
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 194
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10