Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Breccia_ skrev:
Är du förvånad över att den är ful? Sen när är bomlösa sadlar snygga?
Och vad gör det vad den kommer ifrån, bomlöst gör ni ju själva till höger och vänster verkar det som på buke, då funkar väl börjes minst lika bra?


Hahahahahahahaha!
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Går selv og funderer på å kjøpe en slik bomløs sal til Araber hoppa mi, men ble litt betenkt når jeg leste at den ikke passet den Araberen det var bilde av her.

Araber hoppa mi er veldig bred over manken, så jeg finner ingen sal som passer henne.
Derfor tenkte jeg nå på å prøve bomløst.
Hvor kan man få kjøpt løse sånne som er over manken? (Vet ikke helt hva det heter når det er bomløs sal det er snakk om:o )

Hvilken str bør man kjøpe? Tilsvarer en 17" det samme som en 17" sal? Eller er den mye større?
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Din första fråga (om pommeln?) kan jag tyvärr inte svara på, men storlekarna kan jag kanske reda ut. Jag, som använder 17" i engelska sadlar, köpte en 15" i Börjes bomlösa. De mäts visst som westernsadlar. Det står förklarat på Börjes hemsida om du läser beskrivningen av deras bomlösa sadel.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Jag såg bilderna på din bomlösa från börjes, det är alltså en stl 15? Jag var där igår och jag köpte en i strl 17. Jag funderar på om det är väldigt stor skillnad mellan storlekarna?
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Vet inte. Min mäter från pommel till bakvalvskant nästan exakt 50 cm. Hur stor är din?
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Du kan även rida utan pommeln (som framvalvet heter på bomfria sadlar/westernsadlar). Det gör jag på min Nordsvensk, hon är jättebred över manken. Jag har fyllt fickan med konstull (sådan som kuddar är stoppade med ibland) och det fungerar bra :)
Om man är rädd att sadeln ska trilla ner och trycka på manken, så kan man stoppa i extra paddar (klippa ut av liggunderlag eller något) och lägga i där framme i padden.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Jag har tyvärr inget att mäta med som är superbra men om jag mäter den med min sadelgjord som är 60 cm så är den bra mycket kortare. Tycker det verkar konstigt om din nu är 50 cm. Skumt. Men det skiljer kanske bara några cm per tum?
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

*lånar*

Ni som har köpt börjes bomlösa och ridit i dem, reagerar ni inte över att stiglädrena sitter väldigt långt bak? Hur har ni löst det? Eller har jag fått ett måndagsexemplar?
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Känns det konstigt eller blir det en bula av stigläderna vid låret?
// Linda
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Får fötterna/benen för långt bak i förhållande till var jag sitter i sadeln, det gör att jag vill trilla framåt i sadlen.

Om jag släpper stigbyglarna och låter benen hänga fritt så sitter jag jättebra i sadlen. Skulle vilja ha fästena för stiglädrena ett par centimeter längre fram.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

jennis skrev:
*lånar*

Ni som har köpt börjes bomlösa och ridit i dem, reagerar ni inte över att stiglädrena sitter väldigt långt bak? Hur har ni löst det? Eller har jag fått ett måndagsexemplar?

Jo, jag tycker också att stiglädrena sitter lite för långt bak. Men jag har inte provat någo Torsion, eller någon annan liknande, så jag vet inte om den här typen av bomlös sadel alltid är konstruerad så eller om det bara är Börjes bomlösa? TYCKER mig komma ihåg att jag har sett andra liknande bomlösa och tänkt att skänkeln ser ut att hamna längre bak än i bomsadlar.

Skulle önska att folk som har bomlösa (Torsion eller kopior) lägger in bilder på när de sitter i sina sadlar så att man kan jämföra. Över huvudtaget tycker jag att det är svårt att hitta bilder på bomlösa sadlar på nätet där man ser ryttaren också. Det är oftast bara en bild på sadlen, i BÄSTA FALL på en häst...
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Jag har för mig att det finns en hel del bilder på folk som sitter i bomlösa här på bukes. Tre kan jag komma på nu direkt. Fast då får man nog leta igenom trådarna.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

bettysmatte skrev:
Skulle önska att folk som har bomlösa (Torsion eller kopior) lägger in bilder på när de sitter i sina sadlar så att man kan jämföra. Över huvudtaget tycker jag att det är svårt att hitta bilder på bomlösa sadlar på nätet där man ser ryttaren också. Det är oftast bara en bild på sadlen, i BÄSTA FALL på en häst...
Knight bomlösa:
http://us.a2.yahoofs.com/users/43bce6c7z3a17c69e/cff2re2/__sr_/76d4re2.jpg?phosxhEBVU_vRoKn
Jag tycker inte det är något problem att hitta bilsder, både torison och stall vrå har några.
(Min sadel har jag byggt om sedan bilden togs, padden är utbytt och pommeln bortplockad, så nu ligger den bättre)
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Niki skrev:
Intressant att den är för smal för din arab.... inte den grövsta rasen precis...Vad ska man ha för häst för att den ska passa tro? Spjälstaket?:rofl: :rofl: :rofl:

Kul att höra om sadeln!

Dessutom en fråga: På många ställen sägs det just att sätet i bomlösa är för brett - men blir det mycket bredare än barbacka?

Arabere er ikke akkurat smale over manken, hoppa mi er veldig bred, så jeg har ikke funnet noen vanlig sal med bom som passer henne enda.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

bettysmatte skrev:
Skulle önska att folk som har bomlösa (Torsion eller kopior) lägger in bilder på när de sitter i sina sadlar så att man kan jämföra. Över huvudtaget tycker jag att det är svårt att hitta bilder på bomlösa sadlar på nätet där man ser ryttaren också. Det är oftast bara en bild på sadlen, i BÄSTA FALL på en häst...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=675762&highlight=boml%F6s+b%F6rjes

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=660974&highlight=boml%F6s+b%F6rjes

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=669993&highlight=boml%F6s+b%F6rjes

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=522236&highlight=boml%F6s+b%F6rjes

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=598542&highlight=boml%F6s+b%F6rjes
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Det är väl meningen att fästet ska vara fiffigare än på en bomsadel? Bomsadlar inbjuder tack vare sin stigläderinfästning ofta till stolsits eller spända skänklar i form av "använda muskler för att hålla bak stigbygeln i god position eftersom den enligt fysikens lagar vill dra fram skänkeln". Men jag håller med om att det kan bli för mycket - har haft en sådan sadel själv, där jag som stolsitsryttare helt plötsligt sitter med skänklarna så gott som i ljumskarna på hästen helt enkelt för att jag blir obalanserad av fästets position.

Som jag förstått det så ligger stigläderfästena så långt fram i bomsadlar för att man när man står upp då tippar bommen framåt = den trycker mera framtill och lättar lite baktill = "ger utrymme för ryggen att komma upp". En bomlös kan du inte tippa fram eftersom den inte har en hård, fast bom - därav kanske det är mera möjligt att få en centrerad sits i en sadel utan bom för att det är mera logiskt att konstruera dem för att passa en ryttare då man inte kan få till den tekniska detaljen av "belasta stiglädrena = trycket baktill i bommen minskar".
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

jag har ridit i en sån:smirk: o den va hård:crazy: och obekväm tyckte jag iallafall:angel: www.stallvra.com där har dom riktigt fina grejer:love:
 

Liknande trådar

Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: fejko
·
Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
691
Utrustning Har klurat lite på om det finns någon färdig lösning att köpa så att jag kan använda min ordinarie (ELT) sadelgjord när jag tömkör. Min...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: Dialhard
·
Utrustning Någon här på Buke som har erfarenhet av att använda Freemaxpaden under Pfiffs bomlösa sadel? Passar den bra och ger den en bra...
Svar
2
· Visningar
1 555
Senast: fetange
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp