Syskon med ekonomiska problem - vad hade ni gjort?

Är de svenska medborgare? Annars är det inte bara att åka till Sverige och tro att man får stanna eller jobba. EU-medborgare undantagna. Har svenska kompisar som träffat amerikanska pojkvänner och det tar över ett år för pojkvännerna att få uppehållstillstånd och rätt att komma hit. Spelar ingen roll om de har gemensamma barn.
Den ena föräldern och barnen är svenska medborgare. Barnen har dubbelt medborgarskap.
 
Han får väl köra buss i Sverige då.
Där är det ingen som bekymrar sig över om man är överkvalificerad, äldre eller invandrare.
Lönen går alldeles utmärkt att leva på.
Det kanske han till och med skulle gilla! Han är social och van att köra stor bil i helt galen stadstrafik! Bra tips! Det är väl någon aktiv användare här dom kör buss? @MissFideli va? Hur ser arbetsmarknaden ut (det gäller storstad)? Och vad behöver man för kvalifikationer? Antar att man behöver konvertera sitt körkort till svenskt, men jag tror det går att göra utan ny uppkörning mm.
Finns även lastbilar med, de skriker efter chaufförer, så jobb finns det. Förvisso är det lite mer fysiskt krävande än att köra buss, men kan också vara ett alternativ. Om man inte har körkortet sen innan kan man ta det genom arbetsförmedlingen, dock är jag osäker på hur det fungerar då jag får uppfattningen att han ej är svensk medborgare.

Vet om många åkerier som till och med går in och betalar YKBn om de har behörigheterna som behövs på körkortet. Ett åkeri häromkring betalar en bekants hela utbildning att ta CE och YKB mot att hen ska jobba där i 3 år minst, annars får hen bekosta utbildningen själv. Så visst finns det möjligheter, gäller bara att se dom. :)

Låter som en knivig sits de hamnat i, hoppas det löser sig på något sätt. :heart
 
Uppdaterar lite. De verkar kunna betala hyran för huset även för januari och kommer därmed bo kvar (minst) en månad till. Hur de fått dessa pengar vet jag inte, då vi inte haft möjlighet att prata så mkt ostört pga släkt och familj nu i jul. Så för tillfället behöver vi inte oroa oss inför det nya året. Men all osäkerhet kvarstår långsiktigt. Och funderingarna på vad vi kan/ska göra.

Har förstått att mamman här i Sverige skickat pengar till deras julfirande. Det har inte sagts direkt men jag har läst det mellan raderna.
 
Det är precis det vi har pratat med dem om. De har själva pratat om att ”hyra ett rum” (för sex personer?). Men det är ju inte heller helt realistiskt. Men något mitt emellan. Allt är dock svårt med noll i inkomst.

Ni är verkligen godhjärtade som har hjälp dom så mycket. Det låter som om flytt till Sverige är enda räddningen om mannen inte plötsligt får ett nytt jobb. Biljettpriserna sjunker väl så småningom? Men barnen är inte små så dom måste få veta allt nu med en gång! Dom kommer säkert att behöva ännu mer ekonomisk hjälp när dom väl är i Sverige, innan dom kommit in i systemet.
 
Hjälp barnen tex med att flytta till Sverige ett tag medan de vuxna tar tag i sina egna problem.

Om inte mannen hittar jobb så får väl kvinnan ge sig ut på arbetsmarknaden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 143
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 645
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp