Bukefalos 28 år!

Gärdsgård som staket till häst?

KBM

Trådstartare
Det är en tanke som väckts hos oss av lite olika anledningar. Inte överallt men till en hage som växelbetas med får och dessutom skulle det hålla grannens höns på rätt sida. Har såklart sett hästar inhägnade med gärdsgårdsstaket i olika kulturmiljöer och då är det främst nordsvensk, russ och shettisar. Tror ni det skulle funka till lite större hästar som har en hel del sprattel och flykt i sig? Finns det risk att de gör illa sig?
 
Man kan ju kompletterar med el. Det borde ju fungera fint. Har ju gjort i många hundra år. Hur det ser ut regelmässigt är ju en fråga jag dock inte kan svara på.
 
Jag antar att det är gärdesgård som på första bilden eftersom det inte finns något prefix före, som flät- eller stengärdesgård.
Men, jag kan ju ha fel.
Något jag lärt mig genom livet är att inte ta för givet att det som är självklart för mig inte nödvändigtvis är lika självklart för någon annan.
Gärdesgård för mig är någon form av stängsel som hägnar in en yta. Och där jag bor är smålandsgärdesgård mindre vanlig än stengärdesgård - även om det senare kanske ofta kallas stenmur.
 
Vi har haft det i en
Sommarhage med hästar där jag stod uppstallad i många år - just pga som TS skriver, hagen även var fårhage/kulturmark osv.

Vi hade el dragen innanför som komplement .
Så länge gärdesgården är i skick och elen fungerande osv tror jag det funkar ganska riskfritt även om allt ju ändå kan vara en risk...
dock så när "vår" började bli sliten (luta hänga lite inåt) och samtidigt delar av den stod nedanför en brant sluttning så bedömde jag risken för olycka större. Skulle räcka med att en häst kom sladdande nedför backen, inte han bromsa och då försökt hoppa gärdesgården så hade den blivit spetsad av ngn av pinnarna .

Jag bedömde även när "vår" var i fint skick det som att utifrån hagens kuperade tillstånd osv, att den enbart pga den stängslingen var lämpad för lugna, docila, mindre hästar /ponnyer ...
det var även så hagen nyttjades . Vi hade aldrig ngn incident utifrån det (10+ år) .
Jag hade dock som sagt aldrig släppt livligare större hästar där.
Likaså om det varit ngt annat än sommarhage där bete och stor naturlig sysselsättning för hästarna finns hade jag helt undvikit det .
 
Något jag lärt mig genom livet är att inte ta för givet att det som är självklart för mig inte nödvändigtvis är lika självklart för någon annan.
Gärdesgård för mig är någon form av stängsel som hägnar in en yta. Och där jag bor är smålandsgärdesgård mindre vanlig än stengärdesgård - även om det senare kanske ofta kallas stenmur.

Det är en "svensk klassisk gärdesgård" jag menar med höga trästöttor och mellan dem träslanor som är bundna med vidjor. Sorry, vet att det finns olika typer men jag missade att det finns andra sorter än de som är gjorda uteslutande av gran (en, tall, annat trä).
 
Vi har haft det i en
Sommarhage med hästar där jag stod uppstallad i många år - just pga som TS skriver, hagen även var fårhage/kulturmark osv.

Vi hade el dragen innanför som komplement .
Så länge gärdesgården är i skick och elen fungerande osv tror jag det funkar ganska riskfritt även om allt ju ändå kan vara en risk...
dock så när "vår" började bli sliten (luta hänga lite inåt) och samtidigt delar av den stod nedanför en brant sluttning så bedömde jag risken för olycka större. Skulle räcka med att en häst kom sladdande nedför backen, inte han bromsa och då försökt hoppa gärdesgården så hade den blivit spetsad av ngn av pinnarna .

Jag bedömde även när "vår" var i fint skick det som att utifrån hagens kuperade tillstånd osv, att den enbart pga den stängslingen var lämpad för lugna, docila, mindre hästar /ponnyer ...
det var även så hagen nyttjades . Vi hade aldrig ngn incident utifrån det (10+ år) .
Jag hade dock som sagt aldrig släppt livligare större hästar där.
Likaså om det varit ngt annat än sommarhage där bete och stor naturlig sysselsättning för hästarna finns hade jag helt undvikit det .

Tack för dina erfarenheter! Det var lite det jag ville ha bekräftat, att det är fler än jag som ser farhågor med "livliga" hästar. Att jag kan förstärka med el hade jag inte ens tänkt på. Sen har jag turen att ha stora hagar med gräs och träd så hästarna har alltid något att sysselsätta sig med, även vintertid. Det blir att fundera några varv till...
 
Jag hade garanterat kompletterat med el, om inte annat så för att hindra att hästarna äter upp det eller kliar sig på det. :D
Ha ha, varför tänkte inte jag så långt? Tänk släktens min när de efter många dagars jobb satt upp några hundra meter gärdesgård och vid utsläppet så går hästarna och gnager på det..! O_o:D Det är inte ens en risk, det är garanterat att det är precis så det kommer att bli. Ja, förstärka med el då, men jag vet inte, det hela verkar dumt...
 
Ha ha, varför tänkte inte jag så långt? Tänk släktens min när de efter många dagars jobb satt upp några hundra meter gärdesgård och vid utsläppet så går hästarna och gnager på det..! O_o:D Det är inte ens en risk, det är garanterat att det är precis så det kommer att bli. Ja, förstärka med el då, men jag vet inte, det hela verkar dumt...
Distanser? :idea:
 
Borde ju vara samma bestämmelser som vid vanligt trästaket bygge, och distans isolatorer med el så det inte gnags för mycket är nog obligatoriskt om man ska ha hästar, räcker ju med en hög tråd då kanske
 
  • Gilla
Reactions: KBM
Det är en "svensk klassisk gärdesgård" jag menar med höga trästöttor och mellan dem träslanor som är bundna med vidjor. Sorry, vet att det finns olika typer men jag missade att det finns andra sorter än de som är gjorda uteslutande av gran (en, tall, annat trä).
När jag var ung varnades det för såna staket till hästar, för att risken var stor för stakningsskador.
 
Är det bara för det estetiska så kanske man kan följa att ha gärsgården på delar av hagen istället för runt allt. T ex mot vägen och en bit in bara, så att man kan ha vanligt el staket på resten.
 
  • Gilla
Reactions: KBM
Det finns ju alltid en risk med fasta staket speciellt när det även ingår spetsiga pinnar i det staketet.

Dock det jag hade dragit mig mest för är arbetsbördan. Att slänga upp några 100 m gärdesgård gör man inte på ett par dagar om det ska vara stabilt och hållbart.
 
  • Gilla
Reactions: KBM
När jag var ung varnades det för såna staket till hästar, för att risken var stor för stakningsskador.

Nu mer tänker jag att de flesta kompletterar med el. Det gjorde man ju sällan förr.
Risken finns ju alltid i alla fall men jag tänker att risken är betydligt mindre nu mot "förr".
 
  • Gilla
Reactions: KBM
Det är en tanke som väckts hos oss av lite olika anledningar. Inte överallt men till en hage som växelbetas med får och dessutom skulle det hålla grannens höns på rätt sida. Har såklart sett hästar inhägnade med gärdsgårdsstaket i olika kulturmiljöer och då är det främst nordsvensk, russ och shettisar. Tror ni det skulle funka till lite större hästar som har en hel del sprattel och flykt i sig? Finns det risk att de gör illa sig?

Komplementera med en eltråd minst på insidan är mitt tips. Eller distanser. Förutom ev skaderisk vilket jag iof tycker finns i alla stängseltyper så är ju just gärdeagård väldigt fint och krävande arbetsmässigt att bygga.. Väldigt populärt i mellanåt att stoppa huvudet över för att käka utanför märkte vi.. Men det är inte alls gjort för att hästarna ska luta på det och har gått sönder omgående..Det om något ökar även risk fr att fastna med grimmor, ett ben mm
 
  • Gilla
Reactions: KBM

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 494
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 675
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp