Gaffelbandskador?

P

Pockan

Hej!
Jag undrar om någon är bra på gaffelband. Efter alla år med hästar känns det som om gaffelbandskador är en av de få skador jag inte råkat på ännu. Jag har en häst som ibland markerar vänster bak, vet hittar inget konkret. Har fått höra att hästen stått med gaffelbandskada just vänster bak (travare)tidigare! Hur lång är läkningstiden för denna typ av skada? Jag har förstått att det beror på hur allvarlig skadan var? Om den satt högt eller lågt? osv osv. Jag söker nu förre ägaren för att få tillgång till hennes journal.
Jag undrar rent allmänt om någon vet något om denna typ av skador. Är det vanligt att dessa hästar går att rida på? Kan jag förebygga ev skada på henne med liniment/lindor eller BoT? Vad tror ni?
Lite rörigt, hoppas ni hänger med! Får skylla lite av min virrighet på min underbara men något krävande bästis bebis!
MVH/ Fia
 
Jag har en inackorderad i mitt stall, han köpte en utdömd travare, han hade en gaffelbandsskada som hade gått upp igen pga tränaren inte orkade vänta ut skadan :mad:. Killen köpte hästen o ville göra ridhäst av den. :bow:

Hästen var konvalecent i ca 2 mån, med promenader i ca 2 mån till. skadan lindades med zinkaband o värmande o stödjande om vartannat. Vet, besiktning o rekommenderat att hästen så smått kunde ridas. (ägaren själaglad :banana:) Detta besked kom i våras i februari.

Nu i augusti, har ägaren börjat ta ridlektioner o även tar rejäla ridturer i skogen med travo galopp pass.. Hästen är helt återställd och frisk i benen. :bump:

Det enda som märks är en ärrbildning i senen som känns som en knöl.

Detta lyckades med hjälp av en planerad igångsättning o en tålmodig ägare. Hästen var bitvis lite dålig under några ggr efter ett tokryck i hagen sisådar nån gång i veckan (trots liten hage).

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 553
Senast: Reville
·
Hästvård Nu har vi äntligen lyckats lokalisera var skadan sitter och hur pass omfattande den är. Lasse har på något vis skadat bogleden, på...
Svar
0
· Visningar
1 152
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp