Gah, snoppdropp/förhudskatarr?

Monstermom

Trådstartare
Upptäckte nu att Monster har problem med snoppen, han slickar sig och är lite irriterad. Jag har ju varit med förr, men det var på schäfertiden (länge sen, mao), och då fick det bli sköljning. Sen dess har det varit problemfritt, men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra... Hade ni satt igång och "städat" en hund som aldrig haft problem förr (och inte är väldigt besvärad nu), eller hade ni tänkt att han förmodligen läker ut det bäst på egen hand och att hålla på att skölja en hund som aldrig förr haft obalans i förhuden (fyra år gammal drygt) skulle bara riskera att ge större problem?

(Han råkade bli utan vatten lite väl länge idag (tanklös matte/längre bilresa direkt efter träning), kan det hänga ihop?)
 
Jag hade sköljt ur förhuden två till tre dagar i rad. Fråga på apoteket, jag tror det finns färdig lösning för ändamålet numera. Om det sen kommer tillbaks hade jag kontaktat vetten. Det kan ha kommit in något "skräp" typ sandkorn eller liknande som irriterar. Tror inte det har nån betydelse med vattnet idag, hade du sagt flera dagar i rad så kanske, men inte några timmar samma dag.
 
Spola en eller två gånger med koksalt och se om det blir nån skillnad.

Det har jag ju faktiskt hemma, så gör ett försök med det - känns rätt milt också! :)

Blir det inte snabbt bättre får det bli en tripp till apoteket och leta efter @dpmatte s nämnda färdiga lösning. :up:

Jag känner att jag blivit mycket mer benägen att vilja mickla så lite som möjligt med årens gång... Är det åldern eller är det en utveckling som ligger i tiden?
 
Jag skulle som Migo skölja med koksalt. Det kan vara en tillfällig dip vitaminupptaget som gett detta eller en liten liten rubbning i bakteriefloran :)
 
Jag skulle som Migo skölja med koksalt. Det kan vara en tillfällig dip vitaminupptaget som gett detta eller en liten liten rubbning i bakteriefloran :)

Tell me more, tell me more! Vad menar du med att det kan ha varit en dipp i vitaminupptaget? Så att han haft för låga nivåer av något (vad?), eller så han har kissat ut vitaminer han inte tagit upp, och det har irriterat?

(Sköljde med koksalt igår, redan bättre. Sköljer idag också och hoppas det räcker så. :))
 
Tell me more, tell me more! Vad menar du med att det kan ha varit en dipp i vitaminupptaget? Så att han haft för låga nivåer av något (vad?), eller så han har kissat ut vitaminer han inte tagit upp, och det har irriterat?

(Sköljde med koksalt igår, redan bättre. Sköljer idag också och hoppas det räcker så. :))

Ofta kan A-vitaminbrist ge droppsnopp hos hanar och vaginit hos tikar, men oftast brukar det handla om ungdjur :) En kur med t ex AE-olja brukar råda bot på det då.
 

Liknande trådar

Hundhälsa (Jag ska ringa veterinären efter helgen ((är borta t.om. söndag...)) men ville ändå höra här efter ev erfarenheter...) Min Beauceron...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 731
Senast: nilie
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 841
Övr. Hund Jag har alltid haft Bia bäddar till mina hundar. De har alltid varit överlägset hållbarast och har klarat av i princip det mesta förutom...
Svar
16
· Visningar
3 997
Senast: Duplo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp