Bukefalos 28 år!

BIA bäddar och hållbarhet.

Zoya

Trådstartare
Jag har alltid haft Bia bäddar till mina hundar. De har alltid varit överlägset hållbarast och har klarat av i princip det mesta förutom ihärdiga vassa valptänder.

Nu har jag dock haft problem med dessa bäddar. I slutet av augusti 2013 köpte jag två biabäddar. Ett drygt halvår senare i april 2014 reklamerade jag den ena av dem för att den gått sönder och fick då en ny (det är ju två års garanti på dem) - ett par månader senare gick även bädd nummer två sönder (sprack i sömmen) och jag fick även den utbytt.

I maj året efter gick även en av de nya sönder och jag fick ett nytt överdrag till denna som än så länge håller bra men dessvärre har bädd nummer två (som då redan bytts ut en gång) nu spruckit.

Jag har såklart reklamerat den och nu började det ju såklart ifrågasättas var mina hundar gör med bäddarna. Pja, de sover i dem? Är det inte det de ska göra? Nästa fråga var vad jag använder för rengöringsmedel på bäddarna? Jag använder bara fuktig trasa (vatten) så det var ju också en återvändsgränd.

Nu har jag fått svar att BIA byter ut bädden åt mig men detta är ju så trist både för mig och för återförsäljaren.
Jag tycker ju att det är pinsamt att mina bäddar bara går sönder men de är ju dyra så såklart reklamerar jag ju.

Är det så att Bia- bäddar fått försämrad kvalité på senare år för jag har då aldrig varit med om maken att de håller så här dåligt?

Enligt återförsäljaren så har de inte haft detta problem med någon and och då undrar ju jag om det kan vara så att jag är en besvärlig kund medans andra struntar i att reklamera?

Hur upplever ni att era BIA-bäddar håller/hållit? Tycker ni att jag är besvärlig - hade ni reklamerat så många gånger?
 
Vi har också haft BIA-bäddar som spruckit i sömmarna, jag har dock inte reklamerat, visste inte ens att det gick att göra, har istället köpt nya överdrag. Men då kanske man skulle reklamera om det händer igen; de vi har nu har jag nog tyvärr inga kvitton kvar på så då kan det väl bli lite svårt. Har nu börjat köra med billigare Biltema-kopior som också har spruckit på samma sätt men som i alla fall har varit lite billigare i inköp....
 
Tycker inte Bia lever upp till sitt hutlösa pris. Biltemas är inte speciellt mycket sämre men de är mycket billigare så vi köper dem ist. Här är bäddar lite av en förbrukningsvara som måste bytas ut lite då och då, så då får de vara prisvärda.
 
Har tidigare använt Biabädd till hunden och de har hållit bra. Dock har jag ändå gjort som @Voff och @Åsa A och köpt Biltemas bädd istället. Priset är en avgörande faktor när Biltemas kvalitet inte är så himla mycket sämre.
 
Tycker inte de är värda sitt pris.. Min hund har dödat tre hittills, hon bäddar när hon lägger sej och dom spricker i sömmarna. Hon bäddar inte extremt utan mer för att knöla ihop filten.
Nästa bädd blir en billighetsbädd.
 
Vi hade också en bia bädd innan som vi tillslut slängde pga spruckna sömmar. Nu har Mira en gammal bäddmadrass som vi vikt på mitten och lagt i ett påslakan :idea: Perfekt!
 
Jag har köpt en bia en gång, den blev söndertuggad på 3-4 dagar och sedan har jag inte känt något behov av att köpa en till. Har min egna säng som hundsäng också ;) sedan har de en hård plastbädd med gamla slitna lakan i som de får bädda i hur mycket som helst.
 
Mina biabäddar har hållit bra i sömmarna men ena hunden har lyckats klösa sig igenom överdraget när han bäddar. Förutom den revan så är det inga andra fel på dem.
 
Jag har både äkta BIA och fusk-Bia och båda håller i stort sett kvalité - eller alltså, båda är hela och fina efter några års användning :)
 
Min ena bia är (sitter ni ner? ) 16 år gammal och hel,den andra är nog ca 12 år,har en fuskis också som är typ 4 år gammal men där har en fralla valp käkat upp hörnet så den behöver ett nytt överdrag.
 
För ett antal år sedan (det måste vara minst 5-6 år) fick vi en begagnad BIA-bädd, största storleken, av en kompis eftersom den var för stor till hennes hund men passade utmärkt till vår största. Bädden hade när vi fick den redan ett liiitet hål (som en ärta eller nåt sånt) mitt i, men var i övrigt hel. I somras, i samband med att gammelhunden fick somna in, slängdes till slut bädden, den var fortfarande hel i alla sömmar men däremot hade det lilla hålet blivit till en lite större reva, så sista tiden hade vi ett lakan över bädden. Men den har alltså hållit i massor av år och har använts dagligen av gammelhunden, som vägde typ 45-50 kg. Verkligen superkvalitet och jag vet att tidigare BIA-bäddar varit lika tåliga; att de till slut har dukat under har varit pga yttre våld i form av galna valpar etc. ;)

Däremot har de vi köpt på senare år alltså allihopa spruckit i sömmarna, tror det är 3 stycken som gjort likadant och det känns inte så kul med tanke på hur dyra de är. Jag har som sagt inte ens tänkt tanken att man kunde reklamera, trodde det var mina nuvarande hundar som var för "hårdhänta" men de är faktisk inte speciellt mycket för att krafsa och tuggar definitivt inte på bäddarna så det kanske är så att kvaliten blivit sämre? Det är just bara i sömmarna som jag har upplevt problemen, övriga ytor är lika hållbara som tidigare. Jag har tvättat av bäddarna med fuktig trasa (vatten) så jag tror inte jag har gjort något fel i själva skötseln.
 
Köpte en begagnad BIA för 6 år sedan, då hade den ett litet hål och tror att ännu ett uppkommit (vi talar om knapphålsstora). Sömmarna däremot är fortfarande hela och eftersom den är min ena hunds favoritplats att kräkas har den skurats X antal ggr med diskborste och diskmedel.
 
Verkar således som att kvalitén faktiskt försämrats men att hundfolk är dåliga på att reklamera ;)

Jag skulle iaf få en helt ny bädd nu utan att behöva returnera den gamla men jag tror att jag stoppar undan den nya i förrådet och använder den gamla tills den spruckit ordentligt och byter sen.
 
För ett antal år sedan (det måste vara minst 5-6 år) fick vi en begagnad BIA-bädd, största storleken, av en kompis eftersom den var för stor till hennes hund men passade utmärkt till vår största. Bädden hade när vi fick den redan ett liiitet hål (som en ärta eller nåt sånt) mitt i, men var i övrigt hel. I somras, i samband med att gammelhunden fick somna in, slängdes till slut bädden, den var fortfarande hel i alla sömmar men däremot hade det lilla hålet blivit till en lite större reva, så sista tiden hade vi ett lakan över bädden. Men den har alltså hållit i massor av år och har använts dagligen av gammelhunden, som vägde typ 45-50 kg. Verkligen superkvalitet och jag vet att tidigare BIA-bäddar varit lika tåliga; att de till slut har dukat under har varit pga yttre våld i form av galna valpar etc. ;)

Däremot har de vi köpt på senare år alltså allihopa spruckit i sömmarna, tror det är 3 stycken som gjort likadant och det känns inte så kul med tanke på hur dyra de är. Jag har som sagt inte ens tänkt tanken att man kunde reklamera, trodde det var mina nuvarande hundar som var för "hårdhänta" men de är faktisk inte speciellt mycket för att krafsa och tuggar definitivt inte på bäddarna så det kanske är så att kvaliten blivit sämre? Det är just bara i sömmarna som jag har upplevt problemen, övriga ytor är lika hållbara som tidigare. Jag har tvättat av bäddarna med fuktig trasa (vatten) så jag tror inte jag har gjort något fel i själva skötseln.

Mina föräldrar köpte en BIA-bädd 1979 till familjens rottweiler. Hon bäddade alltid mycket innan hon lade sig. När hon gick bort var bädden som ny, efter 11 års användning.
 
Jag har alltid haft Bia bäddar till mina hundar. De har alltid varit överlägset hållbarast och har klarat av i princip det mesta förutom ihärdiga vassa valptänder.

Nu har jag dock haft problem med dessa bäddar. I slutet av augusti 2013 köpte jag två biabäddar. Ett drygt halvår senare i april 2014 reklamerade jag den ena av dem för att den gått sönder och fick då en ny (det är ju två års garanti på dem) - ett par månader senare gick även bädd nummer två sönder (sprack i sömmen) och jag fick även den utbytt.

I maj året efter gick även en av de nya sönder och jag fick ett nytt överdrag till denna som än så länge håller bra men dessvärre har bädd nummer två (som då redan bytts ut en gång) nu spruckit.

Jag har såklart reklamerat den och nu började det ju såklart ifrågasättas var mina hundar gör med bäddarna. Pja, de sover i dem? Är det inte det de ska göra? Nästa fråga var vad jag använder för rengöringsmedel på bäddarna? Jag använder bara fuktig trasa (vatten) så det var ju också en återvändsgränd.

Nu har jag fått svar att BIA byter ut bädden åt mig men detta är ju så trist både för mig och för återförsäljaren.
Jag tycker ju att det är pinsamt att mina bäddar bara går sönder men de är ju dyra så såklart reklamerar jag ju.

Är det så att Bia- bäddar fått försämrad kvalité på senare år för jag har då aldrig varit med om maken att de håller så här dåligt?

Enligt återförsäljaren så har de inte haft detta problem med någon and och då undrar ju jag om det kan vara så att jag är en besvärlig kund medans andra struntar i att reklamera?

Hur upplever ni att era BIA-bäddar håller/hållit? Tycker ni att jag är besvärlig - hade ni reklamerat så många gånger?

Försämrad kvalité skulle jag vilja påstå. Den som har hållit sig i bäst skick och endast har en pytteliten spricka på ena sidan är den vi köpte 1993. Den används alltså fortfarande och sovs i på nätterna i sovrummet. Inte speciellt välskött på något sätt, utan bara avtorkad med fuktad trasa och inget annat än vatten. Sen har jag haft två till som inte alls varit lika bra. Bra men alltså inte lika bra och som kasserats när de inte längre levt upp till sitt BIA-rykte.

Men jag gillar sängen (lättskött) och det har hundarna med gjort.
 
Jag har inte vågat investera i en BIA eftersom vi har en herre som rufsar och tufsar. :angel:


Vi har två bäddar varav en BIA-kopia från Biltema som spruckit i sömmarna mer och mer - den ska till tippen snarast för jag är less på att plocka skumgummi! :rage: Och så har vi en från Granngården som heter Buster, köpte den för halva priset vid en utförsäljning. Kudden är hyfsat värdelös men själva ramen och framförallt tyget på bädden är grymt slitstarkt. Överväger att köpa en BIA-madrass att lägga inuti kudden istället för den numera knöliga bomullsfyllningen, frågan är om det är värt det...?


K385338.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 597
Kläder & Bli fin Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 583
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 722
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen aldrig tyckt att jag (vi) har så många djur. Jag umgås ju med andra djurälskare och där är det aldrig något konstigt...
2
Svar
20
· Visningar
5 034
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp