GALEN hingst - hur lugnare vid kastrering?

nexxa

Trådstartare
Nu är måttet rågat, KASTRERING är ett faktum. Han är det vildaste jag mött i hingstväd (har handskats med en hel del hingstar) och funderar nu starkt på att låta kastrera honom innan augusti (rötmånad) , men hur mycket skillnad blir det? Lugnare de ner sig avsevärt? Han är en rätt så vass häst

Sv: GALEN hingst - hur lugnare vid kastrering?

min förra hingst blev värre efter kastrering.
i 1-2 månader va han helt galen efter kastreing.
kan bli så på vissa, hormornerna är ur balans.

Men usch skräms inte :p
han är 1 år och senast idag mejjade han brutalt ner staketet. Vad har jag gett mig in på? :crazy:

Blev din bättre sen?

ja sen va han världens lugnaste och snällaste :)

Det finns hopp alltså!
Jag är i säljartagen vad gäller honom då han enbart var ett 'räddnings projekt' men börjar bli osäker på vilket. Han är väldigt vacker :D
Ska prata med vet i morgon tänkte jag!

Min 1-åring blev som en liten ängel på 14 dagar efter kastreringen. Han var mycket hingstig före. Jag trodde aldrig det kunde bli så stor skillnad så snabbt. Nu är han så lugn och lätthanterlig.

min förra hingst blev värre efter kastrering.
i 1-2 månader va han helt galen efter kastreing.
kan bli så på vissa, hormornerna är ur balans.

Min blev också värre i ca 1-2 månader efter kastreringen. Jag började undra vad som hade hänt med hästen :D. Men sen lugnade han ner sig. Nu var ju Etan väldigt lugn och snäll innan kastreringen så jag böev en smula nervös när han började hoppa omkring efter kastreringen.

min femåring blec kasterard i september förra året och har bara blivit värre (fram tills nu) han har klättrat på oss, mig och pappa. inte så sköt med tanke på att han har stor, 177, ha har huggit sparkat stegrat när man leder honom. han har sparkat sönder stallet för att komma ut till stona. jaa han har helt enkelt varit värre än MÅNGA hingstar. men många blir ju bättre. men man kan ju räkna med att det sitter i ett tag. så ska man kastrera så ska man ju göra det så tidigt som möjligt så att de inte hinner känna av sina hormoner..

Ju yngre hingsten är när den blir kastrerad dessto bättre resultat. 1åringar brukar inte vara några problem o kastrera, de lugnar sig ganska snabbt. Är han besvärlig nu så kommer han bli värre om du väntar, så kastrera så snart du kan för din egen säkerhets skull.

när min 2-åring kastrerades så blev han som förbytt på en gång.
den var iofs snäll, men klättrade.

Jag har alltid varit fasinerad av hingstar, dom är vackra och har en speciell utstrålning. Men i fjol ändrade jag mina åsikter angående att ha en hingst.
Min kompis hade en c-ponny, då två år, vi var på utställning och när vi skulle åka hem hoppa han över bommen i finkan!!! :crazy: Han tänkte helt enkelt med "fel" hjärna! Han blev snabbt kastrerad och är nu hur lugn som helst.

Min egen pålle va väldigt lugn som hingst men eftersom han är korsnng så tyckte jag inte det va nån mening att spara så han kastrerades som tvååring. Jag tyckte i början att han blev väldigt mesig men han "piggnade" till igen efter nån vecka när det börjat läka.

Nu tycker jag att hästen mår bättre av att vara valack om man inte har stuteri eller så så att man vill använda dem där. Men ska man ha hästen som ridhäst tycker jag nog att det är bättre att kastrera.

Lycka till!

Eftersom han är 1 år borde han bli lugnare av en kastrering. Ju längre du väntar, desto svårare blir det. Morfar till min häst skars när han var vuxen (minns inte hur gammal han var, jag var liten då), men han var "fortfarande hingst", lika så min farbrors häst som skars när han var 3 år.

Tänk också på att trots att en kastrering i sig kan vara en omtumlande upplevelse (nedsövning och bort opererade kroppsdelar), så tror jag att det är skönast för hästen att vara en valack som slipper koppla på könsdriften titt som tätt och som istället kan koncentrera sig på dig som ryttare.

Om du behåller honom som hingst så är det bra om du låter honom gå med andra likasinnade (jämnåriga hingstar), eller någon äldre som kan fostra honom.

Vi kastrerade Zorro när han var runt 1½ år gammal.
De första veckorna var han ganska besvärlig men nu är
han lugn och snäll! :)

Vi hade ett riktigt monster i det stall min häst stod uppstallad i för ett par år sedan.
Han attakerade valackerna och förökte betäcka alla ston. Han var en liten b-ponny bara, men man var nästan rädd ibland när man skulle gå ut och hämta in ssin egen häst faktiskt.

Iaf. när det väl var dags för kastrering, visade det sig att han var klapphingst, vilket ofta gör dem mycket värre, eftersom det blir värre med hormonerna då. Jag är dåligt insatt, men vet att det hade med det att göra.

Han är fortfarande hingst, går på hingstbete nu, utan att sto i närheten och det funkar. Kulan har inte hoppat på plats än, och ägarna är väl inte intresserade av att operera honom..

Vet inte var jag vill komma med detta, jag har egentligen inga förslag, men ja, kastrering tidigt låter vettigt. Tråkigt att behöva hålla på med dem när de är som de är.

*KL*

Förstår jag rätt om ni menar på att de kan bli ÄNNU värre en period efter kastrering? :confused:

Då din hingst bara är ett år tror jag inte alls han kommer att bli värre efter kastrering. Så gott som alla så unga hingstar jag känner som kastrerats har blivit lugnare snabbt.

Jag gav min hingstiga valak munkpeppar då han betäckte mitt sto. han var även lite nafsig o lite vild av sig o detta försvann helt efter jag gett munkpeppar under en period.
Kanske inte fungerar på alla hästar men på min gjorde de de.

*KL*

Förstår jag rätt om ni menar på att de kan bli ÄNNU värre en period efter kastrering? :confused:

Jag har också varit i kontakt med ett gäng nykastrerade hingstar och ingen av dem har blivit värre, det tror jag är en minoritet som blir.

Nyfiken fråga. Hur ser hans situation ut nu. Hagkompisar?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 774
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 512
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 367
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
905
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur