Galen hund

Rätta mig åter igen om jag har fel, men hunden får inte sitta i vanlig lina hela dagar.

Vad innebär vanlig lina? Hunden kommer att få sitta i lina när hon vill det till tomten är inhägnad. Varför tvinga hunden att sitta inne när hon hellre vill vara ute i linan? :confused: Kan ju lägga till att hon säger till när hon vill in - och ut.

Du srkvier att uppfödaren var oseriös, att mannen i huset inte förstår sig på hundar och att din syster inte har tid! Vad kallar du det då?

hehe.. är det bara jag som inte ser nått fel i det jag säger? :D
Hon har inte tid att gå på lydnadskurser, cykla långpromenader, åka långt för att hitta inhägnader att släppa hunden i. Men sen är det ju inte hennes hund heller egentligen. Hennes man får ju helt enkelt se till att ta sig tid. Förstår sig på hundar - nej, inte som er i alla fall.

Har kanske skrivit otydligt, själv förstår jag ju vad jag menar, men det betyder inte att de ger dig samma bild - tydligen inte.

Hunden behov inte tillgodoses:
Nej, det gör de inte. Men är det bara jag som tycker att det är mänskligt att man inte alltid vet vad individen har för behov innan den talar om det? Om du köper en collie så hanterar du den väll inte som en huskey? Om den har de behoven som en huskey har så är det ju dock självklart att du ändrar på det du gör, men hur ska du kunna veta innan? :confused:

Jämförelsen låter korkad men efter som att den här hunden får den stimulansen som de huskeys jag ser och mår bra. Hon har alltså så vi kan se, större behov av att få utlopp för sin energi än dem. Och sånt skulle iaf inte jag kunna veta utan att hunden berättar det. Men jag är ju heller ingen hundmänniska. Kanske måste ESP:n funka med hundar för att man ska skaffa sig en hund. Iaf en sån.
 
Nej, att ha hunden bunden tycker ingen är en bra ide. Men det fungerar sålänge staketet sätts upp. Man får lösa det preleminärt så gott det går. :/ Eller tycker du att hon ska få vara inne istället? De gör ju som de blivit föreslagna att göra, men har du andra förslag så lyssnar jag gärna.

Anser inte att du inte är en god hundmänniska("på den här sidan" - syftade på bukefaklos i allmänhet). Jag har inte kunskap nog i ämnet för att kunna avgöra en sån sak.
 
Du har fått tips, men dom som äger hunden har inte tid .

Vad ska man skriva för att hjälpa då?

Det är förbjudet att ha hunden uppbunden i Lina som sitter fast i träd eller dylikt under en hel dag.
 
Självklart så kan inget hindra dem att tillgodose sitt djurs behov. Har man inte tid så får man se till att ta sig tid. Det var sista gången jag upprepade detta. ;)

Hon sitter inte i linan konstant hela dagen. Ibland vill hon in och då får hon det, sen går de på promenader ofta. Men så länge hon vill vara ute i lina så får hon det. Borde man ändra på det?
 
Är det någon hemma under dagen som passar fall hunden trasslar in sig i linan?

I sådantfall om hunden hålls under uppsikt så tycker jag inte ni behöver ändra på det.

Försök locka ägaren till att gå på kurser, det är roligt och givande.

Förlåt om du tvingas upprepa saker, men lite av det du skriver talar emot varandra.
 
Min syster är alltid hemma, självklart. Åker hon någonstanns så måste hunden vara inne. Av många anledningar. Dessutom måste ju hunden släppas in om den vill det.

Ska försöka få henne att prova på en kurs som du sa. Om det är vad som krävs så har de ju inget val. Iaf när det gäller hennes man.

Tack för dina svar. :bow:
 
På grund av tidsbristen du skrivit om. Att löpa lös på en tomt räcker sällan för en husky. De vill springa milslånga sträckor i raskt tempo. På sommaren görs det enklast med cykel och på vintern på skidor. En förutsättning är dock att man kan avsätta minst en timme, gärna fler, om dagen åt att cykla eller åka skidor med hunden.
 
Att vara ute i lina räknas inte som motion. Det är enbart utevistelse. Promenader är bra motion om de går i raskt tempo eller kan ha hunden lös.

Dock kommer det att krävas mer när hunden är vuxen. Då är det någon eller några mils cykling eller drag som gäller.

Jag tycker inte att det låter som att hunden får massor av motion. När hundarna i mitt träningsgäng motioneras är det timslånga promenader med hunden lös i varierande terräng som gäller. Det ingår också cykling, löpning och på vintern skidåkning. Däremot låter det som att hunden får ungefär det en sällskapshund behöver. Problemet är bara att huskyn inte är en sällskapshund.
 
Det är olagligt att ha hunden i vanlig lina hela dagarna. För att få hålla hunden bunden annat än tillfälligtvis krävs löplina.

När det gäller att veta hur en hund fungerar innan man köper den visst kan man göra det. I alla fall i stora drag. Det är därför det finns olika raser, för att passa olika människors behov. När man köper sig en husky vet man att den har stort behov av att få löpa och dra. När man köper en vorsteh vet man att de vill jaga. Man vet också att man aldrig kommer till Lydnads-SM med en pyrenee.

Allt detta står att läsa i böcker och ska ses som något generellt för rasen. Allt annat är avvikelser som man inte ska räkna med att hitta i sin egen valp.
 
Menar du att om man skaffar en huskey så MÅSTE man cykla och åka skidor med den? :confused: Det har ingen någonsin sagt tidigare. Varken huskeyuppfödare eller ägare. Ska ta upp det med de huskeymänniskor jag känner till.
 
Missade det sista inlägget. :o

Jag menar hur det fungerar individuellt. Inte som ras.
Den här huskeyn har tydligen mer behov av att röra sig än andra - detta är andra gången jag skriver det. :p

Angående linan så är det en löplina ja.
 
Köper man en Husky så ska man vara intresserad av motion i hög grad.


Exempel!
Min bror bor i Åre och har en Husky, den hunden följer med på fjället "lös" varje dag.

Under vintern så åker dom längdskidor (tävlings/träning) och han får dra.

Dessutom ska dom börja träna spår/jakt då min bror är jägare.

Man skaffar INTE en husky som sällskapshund.

Uppfödare som inte ser till att valpen hamnar i aktiva hundhänder tycker jag inte är seriös.

Skulle vara kul om du PM.ade namn på den/de uppfödare som inte tycker att hunden skall användas för dra/skid m.m

Jag säger inte detta bara för att klaga, men allt för många köper en ras pga utseende och då slutar det ofta såhär.

Huskyn är välbevarad ras och trivs bäst i att få utöva den aktivitet dom är avlade för
 
Menar du att om man skaffar en huskey så MÅSTE man cykla och åka skidor med den?
ja, eller hitta en annan liknande motionsform. en husky är en "extrem" ras som nog har lite svårare att anpassa sig till ett annat liv (jämför med BC och vissa jakthundar).
 
"Uppfödaren" hade fyra egna tikar och bodde i ett radhus. Hade tre barn och gick endast vanliga promenader med hundarna. De bodde mindre lantligt än vad vi gör. De hade undarna som sällskapshundar och sa att det fungerade jättebra om man mationerade dem ofta. Min syster hade även ringt på ett antal andra kullar vars uppfödare tyckte att det var helt ok att ha dem som sällskapshundar. Uppfödaren hon köpte hunden av skulle jag inte rekomendera till någon dock.

De flesta hundar trivs väll med att få göra det de är avlade för.
 
Att det finns andra alternativ förmodar jag, då uppfödare som min syster ringde borde ha nämnt detta annars.
 
Vad jag ville ha tankar om var vad det kunde vara som orsakade detta, överskottsenergi var vi ju redan medvetna om. Men det är bra om man fråga riktigt kunnit folk som jag trodde säkert skulle kunna komma med mer svar på ev. orsaker för att få en så bra lösning som möjligt.

Vad vill Du höra? :confused: Du frågar kunnigt folk om en lösning på Din systers energiknippe till hund. Du får svar från samtliga att hunden får för lite motion och aktivering. DÄR ÄR SVARET! :idea: Vad vill Du ha för svar frågar jag återigen?

En huskey mår inte bra av att vara sällskapshund. Det är ingen sällskapshund och kan heller inte göras om till en.

Som många redan skrivit så behöver den enorma mängder motion och dragträning. En mil om dagen är ingenting för en huskey. Att gå koppelpromenader på några timmar är inte heller jobb för en huskey.
 
Jag tror inte att uppfödarna hade kontakt med varandra - de var utspridda på olika ställen. Men man vet ju aldrig.
 
Hunden i fråga lyder för det mesta matte o husse - och andra människor med - men just när det kommer till promenaderna så drar hon mycket. Och ibland blir hon också jobbig när hon är bunden som sagt. Får hoppas att det räcker för henne att de hägnar in gården och den träningen hon får. De har en stor tomt så hon kommer ju att kunna springa hela dagarna om det är så. Annars får man ju gå vidare. Om problemet bara handlar om överskottsenergi så är det ju inget som inte går att lösa.

Hunden drar troligen för att promenaderna går i ett alldeles för lågt tempo. Huskey är travande djur och om hunden går kopplad så finns där ingen chans att kunna trava under promenaden. Att springa runt på en tomt gör en stressad hund inte en hund som är välmående och välmotionerad.

Och som du skriver att om problemet bara är överskottsenergi så är det väl bara att lösa det. Hur hade familjen tänkt göra det? Ingen har ju tid att motionera den tillräckligt! Vet familjen vad de köpt? Den kräver fortfarande flera timmars ordentlig motion varje dag i ur och skur och i 10 år framåt. Hunden kommer även att kräva ännu mer motion när den blivit vuxen. Varför köpa sig problem? Är man seriös och kunnig så köper man en hund som passar sina egna behov. På så sätt får man en harmonisk hund som trivs ihop med sin ägare. Får denne hund inte utlopp för sina behov så kan familjen säkert räkna med andra problem i framtiden allt pga av understimulans

Lycka till!
 
Vad jag vill ha för svar? Om jag visste det skulle jag väll inte fråga. :smirk: Upprepar mig ytterligare en gång om nästa sak :cool:: Jag ville höra mig för om det kunde finnas ytterligare en orsak till hennes beteende och lite tankar om hur man skulle kunna lösa det. Vi har självklart tänkt själva, men jag tycker att man ska fråga så många som möjligt så att man får olika syn på saken. Speciellt om man är så okunnig som jag. Jag tänker inte på allt, efter som att jag inte vet allt.

Tydligen så säger uppfödarna en sak och ni en. :confused: För sällskapshund kunde de vara enligt de hon pratade med. Minns att det var minst fyra olika uppfödare. Svårt att veta vem man ska tro på. Sen har man ju ofta en förmåga att lyssna på det örat som passar en bäst. :smirk: Får försöka se kritiskt åt båda hållen och ta reda på mer. Hunden kommer ju självklart inte vara kvar hos dem om de inte kan ge den det den behöver.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 656
Senast: Hellhound
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
542
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 050
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp