Galet trött och less på....(Avlivning!)

Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Jag håller inte med!!

Jag är mycket mer än hundägare och när mina hundar inte kan hålla sej på nätterna så finns det inte en rimlig möjlighet i världen att jag skulle börja gå upp varje natt för att släppa ut hunden!! Inte en chans!
Där går min gräns!

Mina hundar får gärna bli gamla och ”tantiga”/”farbror-aktiga”, men att ständigt lämna dem hemma för att åka och träna de yngre hundarna är ju heller inget liv!!
Och släpa med dem på långa pass där det ändå bara får ligga i bilen och bli kalla och ännu stelare och ”längta” ut på träningsplanen är ju bara dumt!!

Jag anser inte att många avlivar sina gamla hundar i förtid! Absolut inte!
Mycket mycket vanligare är det att gamla hundar lever flera år fullproppade med rimadyl, corticon, specialkost mm för att orka promenera runt kvarteret ett varv per dag, samt pinka i trädgården 3 ggr.
För MEJ och MINA hundar är detta inte ett alternativ!!

/Ulga
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Jag håller inte med!!

Jag är mycket mer än hundägare och när mina hundar inte kan hålla sej på nätterna så finns det inte en rimlig möjlighet i världen att jag skulle börja gå upp varje natt för att släppa ut hunden!! Inte en chans!
Där går min gräns!

Mina hundar får gärna bli gamla och ”tantiga”/”farbror-aktiga”, men att ständigt lämna dem hemma för att åka och träna de yngre hundarna är ju heller inget liv!!
Och släpa med dem på långa pass där det ändå bara får ligga i bilen och bli kalla och ännu stelare och ”längta” ut på träningsplanen är ju bara dumt!!

Jag anser inte att många avlivar sina gamla hundar i förtid! Absolut inte!
Mycket mycket vanligare är det att gamla hundar lever flera år fullproppade med rimadyl, corticon, specialkost mm för att orka promenera runt kvarteret ett varv per dag, samt pinka i trädgården 3 ggr.
För MEJ och MINA hundar är detta inte ett alternativ!!

/Ulga

Håller med dig än en gång.

Måste berätta om förra sommaren då jag åkte iväg med hundarna till en skog en bit bort för att åka iväg och rasta/bada dem. När jag släppt ut hundarna ur bilen ser jag plötsligt att en mycket gammal hund står på parkeringen..ingen ägare syntes någonstans? Jag såg att hunden var en tik och blev lite nervös då min tik INTE är snäll med andra tikar.

Jag kikade runt efter en ägare och ropade, och ser ca 200 meter bort en kvinna gå med en annan gammal hund och får en känsla av att även denna var hennes. Ropade och frågade om det var hennes hund, jo det var det ju.
"Kan du hämta henne, hon försöker ta sig fram till mina och jag har en tikilsk hund" ...tysnad...har tålamod och ropar en gång till när kvinnan är ca 100 meter bort..då får hon psykbryt.

"MEN HON KAN INTE GÅ!! HON ÄR 14 ÅR OCH HAR REUMATISM OCH KAN KNAPPT RÖRA SIG,FATTAR DU INTE!" :eek::eek::eek:

"Men vad i HELA HELVETE sitter hon på parkeringen själv för då!!" Samt ett par välvalda ord om vad jag ansåg om att hålla denna stackars hund vid knappt liv. Kvinnan kopplade iaf sin hund och gick..men helvete vad arg jag blev. Hur KAN man göra så mot sin älskling :cry: Folk är egoister, och det gör mig så ont att deras djur ska fara illa för det för att dom själva ska må bra :(
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

"MEN HON KAN INTE GÅ!! HON ÄR 14 ÅR OCH HAR REUMATISM OCH KAN KNAPPT RÖRA SIG,FATTAR DU INTE!" :eek::eek::eek:

"Men vad i HELA HELVETE sitter hon på parkeringen själv för då!!" Samt ett par välvalda ord om vad jag ansåg om att hålla denna stackars hund vid knappt liv. Kvinnan kopplade iaf sin hund och gick..men helvete vad arg jag blev. Hur KAN man göra så mot sin älskling :cry: Folk är egoister, och det gör mig så ont att deras djur ska fara illa för det för att dom själva ska må bra :(


:eek: men herregud! hon kan ju inte ha haft alla indianer i kanoten, den damen... bara att börja skrika och gapa för någonting som du omöjligt skulle ha kunnat veta säger ju en del... och sen borde hon inte få ha hund överhuvudtaget :mad: stackars gamla vovve... :(
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

*KL*

Jag anser självklart att en hund måste få bli gammal. Tycker en del bruksfolk är lite väl hårda i när man tar bort sin hund. Det är knappt så att den äldre hunden får ha tandsten innan folk ropar "Avliva!".

En hund ska iallafall få chans att åldras. Jag tycker det är helt ok att hunden faktiskt hör lite illa, ser lite sämre, kanske inte lika vital som i sin ungdom osv. Men när den gamla hunden måste bäras ut med hjälp av en sjal under baken för att kunna rasta sig, eller när hunden inte längre kan gå upp och lägga sig hos matte för att det är trappor till sovrummet då har det redan gått för långt.

Sen kan jag tycka att folk ska ta bort sina hundar INNAN gnistan i ögonen försvinner. En hund ska faktiskt få dö med värdighet, det gör den inte med krämpor som påverkar hundens vardag.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Kl
Hörde en historia idag och kom att tänka på den här tråden.

En familj har en aktiv hundras, hundens liv är att vakta trädgården och gå en en-två timmars promenad varje dag. Ingen mental stimulans utöver det.
Hunden har hittat på diverse olater för att bedriva sin tid och detta ses som "gulligt" vid frågan varför de har en aktiv hundras är svaret att de har alltid haft den rasen:cool:

Vid nio årsålder får hunden svårt att gå, han är stel och rör sig långsamt och blir ännu mer aggresiv än tidigare (det som förut benämdes som gulligt) efter tjat från grannar, släkt och vänner åker de till veterinären, det har då gått nästan 6 månader sedan problemen började.
Det visar sig att hunden har en fästingsjukdom och hunden behandlas.

De blir rekomenderade att byta till annat foder som innehåller glucosamin då fodret hunden äter innehåller till största delen spannmål.
Förslaget om att byta foder ratas för hunden och hundarna innan den har ju alltid ätit det fodret.

Tiden går och hunden haltar fortfarande, vid frågan vad veterinären säger om det så blir svaret att de inte har varit där sedan fästingsjukdomen blev upptäckt, men att veterinären har sagt att de vid behov kan behöva metacam. Ägaren anser att hunden inte lider av hältan och att metacam inte behövs.
Hunden dras runt på promenaderna och ligger övrig dagtid på trappan utomhus.

Nu är hunden 12 år, den har förutom hältan även fått bråck så att den inte kan bajsa normalt utan lägger små "harlortar".

Att avliva hunden kommer inte på fråga, inte heller veterinär besök.

Vad är det som driver en människa att hålla en sådan hund vid liv:confused: Inte kan det vara kärlek till hunden iallafall:(
 
Senast ändrad:
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Nu har ju mina föräldrar en hund som fyllde 9 år i våras.

Han är både döv, ett mindre blåsljud och dessutom problem med ögonen. Hans ögon kommer behöva salva livet ut, då de inte producerar tillräckligt mycket med vätska på egen hand.

Men han är pigg, aktiv, älskar långpromenader. Springer och hämtar pinnar i skogen. Tränar aktivt lydnad, sök och spår utan problem. Han är praktiskt taget en mycket frisk hund.

Mina föräldrar har sagt så, att blir han blind, då kommer de ta bort honom. För han lever mycket genom sina ögon i dagsläget. I övrigt har vi inte diskuterat det så mycket. Just för att han mår så himla bra.

Jag har avlivat kaniner innan de blivit riktigt dåliga, just för att det känns bättre att minnas en någolunda livsglad kanin än en kanin som är riktigt sjuk. Nu är inte det samma djurart, men kaninerna har varit familjemedlemmar för mig också. Älskade husdjur.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Att hålla en hund kvar i livet för att barnen blir ledsna är själviskt. Visst, barnen sörjer men döden är ändå något som är så naturligt. Det finns inga ursäker eller kompromisser till att hålla en lidande hund vid liv. Barnens tårar är ingen ursäkt, det är ett egoistiskt tänkande.

Skulle min blivande hund bli allt för gammal så den inte kan göra något så skulle jag göra det bästa - avlivning. Dvs; om hunden inte kan äta normalt, gå korta promenader m.m sådant som en hund ska kunna klarar av för att få ett bra liv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 129
Senast: jolan
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 861
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 625
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp