Avlivning? Omplacering?

Anathema

Trådstartare
Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så vill jag helst att ni inte säger något här i tråden.

Med det sagt, så har jag en 2,5 årig hund av vallhundstyp som är oerhört stressad i framförallt vardagen. Han har ett väldigt stort kontrollbehov till exempel, väldigt stort eget mod och stor nyfikenhet. Skulle man bara titta på hans MH så är det väldigt bra, för rasen, men så är det vaktandet och stressen då…

I grund och botten så är det vaktandet som stressar upp honom. Den stressen uppvisar sig då i ett “kontrollbehov” t.ex att han inte kom fram till den där hunden som potentiellt kunde vara farlig, eller den där ljud/doftkällan som uppenbarade sig. I vissa fall stressar han upp sig över ljud och vissa beteenden hos människor--trots det är han inte aggressiv mot folk. Stressen, i hans fall, slår över och då med omriktat beteende, dvs han biter i det som är närmst.

Hittills har det “bara” varit jag och mina föräldrars hund som blivit bitna i. När han är i det här stadiet är han inte kontaktbar, och jag, med familj, upplever att det svartnar i ögonen på honom. Han fräser och är frenetisk, drar och tuggar i armen/jackan han får tag i. Det är svårt att förekomma honom då han går från 0-200% väldigt kvickt och vi har lagt ner åtskilliga timmar på träning, snart hela hundens liv. Det börjar kännas som att framför allt jag, som då gör allt med hunden, inte orkar mer. Hade det bara varit han och jag, och jag inte behövt jobba eller någonsin åka ifrån honom, där vi hade kunnat leva på landet i en liten bubbla, så hade det kanske fungerat.

Värt att nämna är ju att han har rätt så högt i framför allt hot på sitt MH (syskonen likaså) och ena kullbrorsan, har tydligt visat att han har samma omriktande beteende (dvs bita i matte), därför känns det som att vi antagligen inte kommer komma någon vart…

Jag har varit i kontakt med en hundtränare och kunnig inom rasen, men det funkade inte för oss. Det förespråkades hårda/re metoder i stil med att greppa tag i kinderna på hunden så det var inget för oss. Vi pratade med ytterligare en tränare från vår BK som var något mildare men det funkade inte alls. Han bet faktiskt henne, nu när jag tänker efter. (och hennes metoder var hårda de också, och det funkade inte.)

Vi har varit i kontakt med hundpsykolog som kom med massor bra tips, gav mig hopp osv och ett tag gick det bättre med utfall/stress/omriktning men så bara dalade det igen.

Uppfödaren misstänker att något antingen är galet psykiskt elle fysiskt med hunden så därför gjorde vi idag en bedömning hos fysio, som inte kunde hitta något alls mer än att han var lite smal (dålig i maten) och stram i höft/benlederna. Det var inget hon tyckte kunde ge grund för hans beteende, däremot att man skulle börja stretcha hunden lite mer.

Ska nämnas att, ska vi gå promenad (ens här ute i skogen) måste hunden nästan alltid ha munkorg på sig för att inte jag ska bli tuggad på, då det omriktande beteendet slår till så fort.

Vi har ständigt tränat, ständigt arbetat med problemet… Mer aktivering, mindre aktivering, passivitet, inget funkar riktigt. För mycket aktivering stressar, för lite aktivering stressar, passivitet stressar. Han är aldrig “off” så att säga, utan alltid “on”. Mycket svårtränad i övrigt, litet föremålsintresse, litet matintresse, mest intresserad när *han* är. Föredrar fysisk aktivering framför mental (som mest stressar upp honom). Synintryck, dofter osv får honom helt utslagen. T.ex bara vara ute på gården en hel dag så är han trött mentalt MEN, händer det något, till exempel som att grannen kör iväg med sin bil, en traktor kör igång, en fågel flyger över himlen så flyger han fram och tillbaka och är väldigt svår att få kontakt med.

Hunden är kelig och gosig, när han är bra… men jag känner att det inte är rättvist mot varken honom eller mig att leva såhär? Han kan ju inte må bra med all den stressen över att behöva vakta precis allt möjligt mot allt som finns... ?
 
Om nu alla fysiska problem är kontrollerade så är väl frågan vad någon annan skulle kunna göra för honom. Har någon som är mycket kunnig inom rasen kollat in honom?
Sen tänker jag magsår.
 
Det låter inte som ett bra hundliv nej. Det låter absolut inte som en hund som ska omplaceras heller.

Om du känner att du vill göra något mer, leta reda på en bra tränare som inte förespråkar hårda metoder. Bukefalister kan hjälpa dig att hitta någon bra om du vill ha hjälp med det. Även vissa kostförändringar kan påverka, men troligen inte ändra hela hunden.

Om du känner att du inte orkar mer så är det helt ok. Det är helt ok att avliva hunden om du inte orkar mer. En död hund lider inte, stressar inte och mår inte dåligt på något sätt alls. Du har redan gjort otroligt mycket och någonstans behöver det ju komma ett beslut om när det ska ta stopp, hur dåligt hunden får må av sin stress och hur mycket du själv ska orka med.
 
Usch vilken mardröm, förstår att det håller på knäcka dig. Tyvärr har jag inget annat råd än avlivning för både din men även för hundens skull. Ingen av er mår bra och du har försökt med så mycket utan att det hjälper. :(

Jag hoppas det inte är en kombination uppfödaren gjort fler gånger med tanke på att brorsan har samma beteende.
 
Om nu alla fysiska problem är kontrollerade så är väl frågan vad någon annan skulle kunna göra för honom. Har någon som är mycket kunnig inom rasen kollat in honom?
Sen tänker jag magsår.

Spontant känner jag själv att omplacering inte känns helt rätt, då han är likadan med andra som passat/gått med honom. På sätt och vis har kunnig kollat igenom honom (nästan ett år sedan nu, dock.) Uppfödaren vill gärna kolla igenom honom själv, och det ska hon få.

Ska definitivt kolla upp magsår.

Funderat på att prova Clomicalm?

Jag har funderat, men vi har inte testat det. Problemet med hunden är att han kan ligga och vila inomhus t.ex, men rävsover oftast. Han växlar från lugn till 200% snabbt och hundpsykologen kände sig tvetydig till om t.ex clomicalm skulle hjälpa, men jag kan ta upp det med vet. uppfödare och hundpsykologen igen.

Det låter inte som ett bra hundliv nej. Det låter absolut inte som en hund som ska omplaceras heller.

Om du känner att du vill göra något mer, leta reda på en bra tränare som inte förespråkar hårda metoder. Bukefalister kan hjälpa dig att hitta någon bra om du vill ha hjälp med det. Även vissa kostförändringar kan påverka, men troligen inte ändra hela hunden.

Om du känner att du inte orkar mer så är det helt ok. Det är helt ok att avliva hunden om du inte orkar mer. En död hund lider inte, stressar inte och mår inte dåligt på något sätt alls. Du har redan gjort otroligt mycket och någonstans behöver det ju komma ett beslut om när det ska ta stopp, hur dåligt hunden får må av sin stress och hur mycket du själv ska orka med.

Hundpsykologen/tränaren vi har nu funkar och det känns bra mellan oss, men det skulle ju inte skada att få in ytterligare en som skulle kunna hjälpa...

Och tack. Det är väldigt svårt, speciellt när han är frisk och mår bra i övrigt.

Usch vilken mardröm, förstår att det håller på knäcka dig. Tyvärr har jag inget annat råd än avlivning för både din men även för hundens skull. Ingen av er mår bra och du har försökt med så mycket utan att det hjälper. :(

Jag hoppas det inte är en kombination uppfödaren gjort fler gånger med tanke på att brorsan har samma beteende.

Brorsan är mildare än min hund, en liten tröst i det hela. Han har fått sin armbåge opererad (lösa benbitar), med allt som följer, och matten tror att den stressen har spelat in en del för hans del. Vi har båda, trots olika erfarenheter, tidigare hundar osv, kommit till samma insikt -- dessa hundar ska man vara varsamma med, inga tuffa tag.
 
Jag skulle svara olika beroende på ras tror jag. "Vallhundstyp" tycker jag inte säger så mycket. Hur ser aktiveringen ut? Framförallt vad aktiveras hunden med? Stor skillnad på att kasta boll en stund varje dag och att exempelvis spåra.
 
Jag skulle svara olika beroende på ras tror jag. "Vallhundstyp" tycker jag inte säger så mycket. Hur ser aktiveringen ut? Framförallt vad aktiveras hunden med? Stor skillnad på att kasta boll en stund varje dag och att exempelvis spåra.

Vill helst inte skriva ut vilken ras det är då det "förstör" anonymiteten. Men det är en kroppsvallande ras.

Han aktiveras me långa promenader (som han älskar och som han faktiskt blir trött av), mycket utevistelse på gården. Vi joggar/springer lite då och då också. Vi kör mycket lydnad, håller på att träna upp föremålsintresset, kör sök, trickträning och dog parkour. Han är en väldigt smart hund, oerhört intelligent och lär sig kvickt men tycker inte allt är särskilt roligt.
 
Spontant av att ha läst inlägget skulle jag känna att omplacering i alla fall är uteslutet. Vad skulle bli enklare hos någon annan som ska börja om i utredning, ev träning, det som ska råda bot på problemet? Hade ej haft samvete för det, varken för människa eller hund, tex att hunden biter.

Sedan hade jag uteslutit fysiska problem - senare mentala. Kan inte något fysiskt påverka sitter det ju i det mentala då..som kan vara svårare att påverka i vissa fall för det finns ju individer som föds med riktigt knepig mentalitet som dessutom kan avvika helt fr kullsyskon, föräldrar etc där mentaltester osv inte är rättvisande att gå efter.
Rullar vidare för mig i ev träningsmetoder och andra sätt i vardagen för att förhindra beteendet. Men hur långt ska man gå? Hur länge?

Och sist, hade jag valt avliva.
Jag hade personligen inte velat leva med en tickande bomb som enligt beskrivning agerar utåt fysiskt genom att bita/hugga..ett big no no för mig att klara av att leva med. Jag vill ha en harmonisk vardag med hunden och inte att jag måste trippa på tårna för att undvika att det smäller. Jag vill kunna lita på min hund, åtminstone att den inte biter för vad som helst
 
Omplacering hade jag inte ens övervägt. Enorm risk både för hunden och mottagaren.

Det du beskriver är ingen lycklig hund. Frustrerad, är väl vad jag närmast kommer att tänka på. Med tanke på att ni verkar ha provat och övervägt det mesta, hade jag nog också rekommenderat avlivning.
 
Som alltid är det svårt att råda när man inte har sett hunden men...
Jag hade nog lämnat bort hunden på prov till någon duktig för att se om det blir någon skillnad.
Om du behåller hunden tycker jag du ska bestämma mer över hunden i vardagen så att den inte har möjlighet att fara runt och stressa upp sig och ta egna beslut. Det du kallar hårda metoder (ta i kinderna) är inte speciellt hårt anser jag utan förmodligen behöver den en mer bestämmande matte/husse än vad du är just nu.
Byt ut en del av aktiveringen mot spårträning som de flesta hundar blir trötta och nöjda av.
Var i landet ungefär bor du?
 
Undrar lite när det började, hur snabbt det eskalerat, och hur den tränats tidigare (inte metod utan typ av träningsform).

Men generellt skulle jag också välja avlivning. De flesta hundar blir någorlunda vettiga så fort de får ett jobb, och får arbeta sig trötta varje dag. Men om de är fullvuxna och beteenden satt sig tar det tid att lära om, och om den går upp i varv på det sätt som du beskriver så vet jag inte hur lätt det är att bryta.

Ska du arbeta med din hund vill du ha en vettig som kan utföra sitt jobb. Då köper du inte på dig en massa extra träningstimmar bara för att få den stabil i koppel.
 
Jag har haft något liknande och även denna hund var av vallhundsras.
Första tanken var att omplacera, men ett hem till denna hund med dess behov kunde varken jag eller uppfödaren hitta. Hos mig saknades inte aktivering med nos, hjärna, cykling m.m. Något saknades på nervsidan. Inget lysande MH.
Så tyvärr fick denna hund somna in.
 
Jag brukar inte rekommendera kastrering. Men jag tänker att det kan vara värt att pröva ett chip för att se om testosteronet påverkar stressnivån negativt. För en del hundar kan det vara så.
 
Spontant av att ha läst inlägget skulle jag känna att omplacering i alla fall är uteslutet. Vad skulle bli enklare hos någon annan som ska börja om i utredning, ev träning, det som ska råda bot på problemet? Hade ej haft samvete för det, varken för människa eller hund, tex att hunden biter.

Sedan hade jag uteslutit fysiska problem - senare mentala. Kan inte något fysiskt påverka sitter det ju i det mentala då..som kan vara svårare att påverka i vissa fall för det finns ju individer som föds med riktigt knepig mentalitet som dessutom kan avvika helt fr kullsyskon, föräldrar etc där mentaltester osv inte är rättvisande att gå efter.
Rullar vidare för mig i ev träningsmetoder och andra sätt i vardagen för att förhindra beteendet. Men hur långt ska man gå? Hur länge?

Och sist, hade jag valt avliva.
Jag hade personligen inte velat leva med en tickande bomb som enligt beskrivning agerar utåt fysiskt genom att bita/hugga..ett big no no för mig att klara av att leva med. Jag vill ha en harmonisk vardag med hunden och inte att jag måste trippa på tårna för att undvika att det smäller. Jag vill kunna lita på min hund, åtminstone att den inte biter för vad som helst

Fysiska problem är ju till större delen uteslutet nu. Jag ska prata mer med min tränare, uppfödare och veterinär i hur vi ska gå vidare nu.

Och precis så känner jag också. Hur långt ska man gå?

Som alltid är det svårt att råda när man inte har sett hunden men...
Jag hade nog lämnat bort hunden på prov till någon duktig för att se om det blir någon skillnad.
Om du behåller hunden tycker jag du ska bestämma mer över hunden i vardagen så att den inte har möjlighet att fara runt och stressa upp sig och ta egna beslut. Det du kallar hårda metoder (ta i kinderna) är inte speciellt hårt anser jag utan förmodligen behöver den en mer bestämmande matte/husse än vad du är just nu.
Byt ut en del av aktiveringen mot spårträning som de flesta hundar blir trötta och nöjda av.
Var i landet ungefär bor du?

Givetvis är det svårt när man inte sett hunden in action, så att säga. Svårt att beskriva över internet också.

Grejen med hunden är att han inte flänger runt helt sönderstressad, utan det är punkt-händelser. När vi hade hundpsykologen här så sa hon just det, hon förväntade sig en hyperventilerande, stressig hund som inte koppla av, men han var inte sån. Han hälsade på henne och gick sen och la sig igen. När något hände utanför huset så flög han upp och sprang målmedvetet mot fönstret (för att han kunde se ut därifrån). Nu var det ju inget som vi tillät, men det är typ så han gör. Så lugnade han ner sig efter en stund, med lite hjälp, och gick undan och vilade igen.

Ang. ta tag i kinderna, menade den tränaren att vi skulle göra det mitt under utfallet, och rent spontant känner jag nej. Jag har försökt allt, och är man typ barsk/"hotfull" och domderar så tappar hunden i fråga förtroendet för en. Det hände med min ena förälder t.ex. Vi i min familj, hundpsykologen och uppfödaren är rätt eniga om att det inte är en hund man tar tuffa tag med.

Vi har hållt på med spår en del, men tyvärr, liksom med all annan aktivering, så kan han vara supertrött och nöjd och däcka ungefär innanför dörren, men händer det något som flyger han upp igen.

Vi håller till i Blekinge län.

Jag har haft något liknande och även denna hund var av vallhundsras.
Första tanken var att omplacera, men ett hem till denna hund med dess behov kunde varken jag eller uppfödaren hitta. Hos mig saknades inte aktivering med nos, hjärna, cykling m.m. Något saknades på nervsidan. Inget lysande MH.
Så tyvärr fick denna hund somna in.

Jag lider med dig, och känner lite samma sak... Allting talar emot hunden just nu. Nackdelarna väger mer än fördelarna. Ett bra MH har han gått, speciellt med tanke på rasen, men ja. Ibland blir det inte helt lyckat.

Jag brukar inte rekommendera kastrering. Men jag tänker att det kan vara värt att pröva ett chip för att se om testosteronet påverkar stressnivån negativt. För en del hundar kan det vara så.

Uppfödaren har själv rekommenderat kem. kastrering om det inte fanns några fysiska fel på honom. Hunden känns inte hanig annars, och hundpsykologen/tränaren kände sig tveksam till att hans stresspåslag är kopplade till testosteronet.

Vi kommer nog testa en kemisk kastrering i alla fall, och se om det gör någon skillnad.
 
Fysiska problem är ju till större delen uteslutet nu. Jag ska prata mer med min tränare, uppfödare och veterinär i hur vi ska gå vidare nu.

Och precis så känner jag också. Hur långt ska man gå?



Givetvis är det svårt när man inte sett hunden in action, så att säga. Svårt att beskriva över internet också.

Grejen med hunden är att han inte flänger runt helt sönderstressad, utan det är punkt-händelser. När vi hade hundpsykologen här så sa hon just det, hon förväntade sig en hyperventilerande, stressig hund som inte koppla av, men han var inte sån. Han hälsade på henne och gick sen och la sig igen. När något hände utanför huset så flög han upp och sprang målmedvetet mot fönstret (för att han kunde se ut därifrån). Nu var det ju inget som vi tillät, men det är typ så han gör. Så lugnade han ner sig efter en stund, med lite hjälp, och gick undan och vilade igen.

Ang. ta tag i kinderna, menade den tränaren att vi skulle göra det mitt under utfallet, och rent spontant känner jag nej. Jag har försökt allt, och är man typ barsk/"hotfull" och domderar så tappar hunden i fråga förtroendet för en. Det hände med min ena förälder t.ex. Vi i min familj, hundpsykologen och uppfödaren är rätt eniga om att det inte är en hund man tar tuffa tag med.

Vi har hållt på med spår en del, men tyvärr, liksom med all annan aktivering, så kan han vara supertrött och nöjd och däcka ungefär innanför dörren, men händer det något som flyger han upp igen.

Vi håller till i Blekinge län.



Jag lider med dig, och känner lite samma sak... Allting talar emot hunden just nu. Nackdelarna väger mer än fördelarna. Ett bra MH har han gått, speciellt med tanke på rasen, men ja. Ibland blir det inte helt lyckat.



Uppfödaren har själv rekommenderat kem. kastrering om det inte fanns några fysiska fel på honom. Hunden känns inte hanig annars, och hundpsykologen/tränaren kände sig tveksam till att hans stresspåslag är kopplade till testosteronet.

Vi kommer nog testa en kemisk kastrering i alla fall, och se om det gör någon skillnad.
Testa kastrering, kör spår och låt honom ligga och vila bakom galler inomhus.Tydliga gränser mellan aktivering och vila.
Jag bor också i blekinge om du vill att jag ska titta på hunden.
 
Testa kastrering, kör spår och låt honom ligga och vila bakom galler inomhus.Tydliga gränser mellan aktivering och vila.
Jag bor också i blekinge om du vill att jag ska titta på hunden.

Inhomhus funkar den metoden med galler nuförtiden. Men utomhus kan han reagera på vissa saker och på andra inte. Körs cirkelsågen igång är han där och är nyfiken, ligger en bit bort eller så. Kör grannen iväg i sin bil, eller någon kommer och går, så flyger han upp, Flyger en fågel över himlen flyger han efter. Stadga och självkontroll finns, i träningen. Sen får han till exempel inte vara ute på gården själv, osv osv.

Liknade honom häromdagen med en häst som man måste rida i varje steg. Han är en hund som man alltid måste vara steget före, vilket jag för det mesta är, men om jag "rider" i varje steg, stressar han upp sig och försöker istället hålla stenkoll på omgivningen. Att inte reagera (dom bl.a. var ett tips i början) resulterar i utfall och att han blir blockerad.

Vi håller iofs mest till i Blekinge men bor typ i Kalmar län, nära Emmaboda, där miljön var lugnare för honom. Avstånd är för mig inget problem.
 
Sen skulle jag också vilja tillägga att det känns inte rätt eller optimalt att omplacera honom, nej. Speciellt inte eftersom han är likadan med andra som "visat" hur jag ska träna (innan vi hittade hundpsykologen vi har nu). Familjen är med mig enig att han inte mår bra, men vi ska testa kemisk kastrering och jag ska prata mer med hundpsykologen samt min uppfödare så får vi se vart det leder.
 
Sen skulle jag också vilja tillägga att det känns inte rätt eller optimalt att omplacera honom, nej. Speciellt inte eftersom han är likadan med andra som "visat" hur jag ska träna (innan vi hittade hundpsykologen vi har nu). Familjen är med mig enig att han inte mår bra, men vi ska testa kemisk kastrering och jag ska prata mer med hundpsykologen samt min uppfödare så får vi se vart det leder.

Har du hunnit kastrera honom än och hur blev det isåfall? Min hund var inte riktigt som din, men som en ganska mycket mildare version, ungefär samma slags problematik. Han chipkastrerades och jag har ångrat det varenda dag sedan dess. Han blev mer aggressiv mot hundar, han hade tidigare enbart problem med vissa hanhundar. Värst av allt var att han blev så otroligt osäker, gjorde utfall mot människor vid extremt liten "provokation", typ att personen böjde sig lite över honom. Han mådde så jävla dåligt av det. I efterhand var det extremt dåligt tajmat pga livssituation osv, men efter både egen research och prat med vet så hittade jag bara solskenshistorier och inga där det blev som för honom. Så jag vill mest bara berätta att det kan slå fel och bli värre av det. Har ju hört om hundar som mått bra efter det också, och hoppas verkligen att din är en av dem om ni hunnit dit.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 150
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 935
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 278
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp