Galet trött och less på....(Avlivning!)

U

Ulga

Alla dessa hundägare (och ägare till andra djur med för den delen) som inte kan vara så pass objektiva att de ser när det är dags att säga ”Tack för ett fantastiskt liv, men nu slipper du vara med mer!”.

Alla som haft ett husdjur VET hur fruktansvärt det är att vara den som säger ”Stopp”, men det är den del som vi ALDRIG får kompromissa om!

Just nu har jag två bekanta som VÄGRAR ta sitt ansvar… Båda har – i sina egna ögon – rättfärdigat sin obeslutsamhet med ursäkter så som:
Det blir så jobbigt för barnen om vi gör det innan påsk/kristi himmelsfärd/sommarlovet…
Han har vissa dagar då han är piggare, det är sääääkert…
Han har funnits där så länge så jag kan inte föreställa mej att vara utan honom!
Jag vet många som haft kvar sina hundar trots att de inte kunnat resa sej själv alls och de hundarna har sett ganska glada ut!
Just den här rasen blir lätt trött i ”bak-kärran” när de blir äldre så det är inte ett så stort problem.

En tredje bekants hund var jag och avlivade i måndags på hennes mans begäran då hon vägrade göra det!

Vad är det för fel på folk!!?

Själv har jag vissa ”punkter” som för mej innebär när den gamla hunden inte kan göra detta DÅ är det dags!
Ex:
Hålla sej på nätterna!
Kliva upp i bilen! (Behöver ej kunna hoppa in, men kliva upp med framtassarna)
Följa med på promenad! (Ej långpromenad, men hunden skall VILJA följa med ut när kopplet plockas ner!)
Äta mat på normalt vis! (Ej behöva matas eller enbart kunna dricka uppblött foder!)


När NÅGOT av detta inte fungerar då slipper mina hundar vara med mer!

Vad är det som gör att vissa verkar vara oförmögna att se detta???

/Ulga
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Det är väldigt ledsamt när folk har kvar sitt djur endast för sin egen skull, och inte ser till djurets bästa. Så länge hunden kan leva ett normalt liv är det ju inga problem, men jag vet t.ex ett par som har 2 st mopsar, och en av dem knaprar piller så det står härliga till och får besöka veterinären minst 1gg i månaden pga av problem med luftrör, andning, hud, öron, ögon. Det är hemskt!
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Jadu.. jag kan inte annat än hålla med dig om att det är hemskt.
Jag har flera gånger sett hundar som blivit så dåliga på ålderns höst att livskvalitén försämrats kraftigt, men av någon anledning väntar många med att ta bort hunden tills den inte har någon livskvalitet kvar, istället för att ta bort hunden när man märker att det börjar gå för mycket utför.

Det är mycket av den anledningen som jag kämpat som en tok för att få hem min älskade Zala. Jag vet att hon inte kommer leva förevigt och jag vet att hon redan är 8½ år och hur många bekanta som helst har sagt åt mig att jag borde satsa på en yngre omplacering om jag nu vill ha en andra hund och inte bara nöja mig med min unghund. Men, jag vet att Zala har det bäst hos mig och jag känner att jag måste ge henne så bra sista år som det bara är möjligt. Hon ska inte få gå och skrota ihop totalt, hon ska få ett fint liv och ett fint avslut. Det, om något, är jag minst sagt skyldig henne även om det gör ont att tänka på det (vilket jag gör på tok för ofta med tanke på att hon verkar bli yngre och yngre för varje dag som går).

Därför blir jag väldigt "glad" när jag läser trådar här på buke om folk som insett att deras hundar inte mår helt kalas och bör få avsluta sina liv innan det går för långt. Det är självfallet inte rolig läsning, men jag blir samtidigt lättad över att läsa om de bra och vettiga människor som faktiskt finns.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Vad många djurägare inte verkar vilja förstå är att man har tagit på sig ett ansvar över djuret, ett ansvar som innebär att ta det tunga beslutet att avliva när det är dags. Man tror att man är en djurvän om man håller fast in i det sista.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Det är tyvärr så att folk håller vad vid djuren för sin egen skull. Men det är fortfarande ett faktum att ett dött djur lider inte. Jag förstår inte folk som i evighet håller på och medicinerar och kurerar och får flera 100 000 kronor i veterinärräkningar, och gråter över sin stackars krake som är så allgergisk och inte kan gå utanför huset. En hund man måste anpassa sitt liv efter, man kan inte ta hem folk, man kan inte köpa en viss sorts kläder eller gå ut och gå med.

Ska det inte vara roligt att ha hund?
Visst, det är inte roligt att ta bort sitt djur. Det är hemskt, och det lämnar ett stort hål.
Men hur mycket roligare är det att se sin bästa vän tyna bort? :(
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Kliva upp i bilen! (Behöver ej kunna hoppa in, men kliva upp med framtassarna)


När NÅGOT av detta inte fungerar då slipper mina hundar vara med mer!

Vad är det som gör att vissa verkar vara oförmögna att se detta???

/Ulga

...:o oj jag skall nog gå ner och avliva min femåriga för övrigt fullt friska
Löwchen....

Men de övriga punkterna håller jag med om i stort. Däremot tycker jag att många ibland inte accepterar att hunden faktiskt blir gammal men det behöver inte betyda att den lider.

* den hör inte=avliva
*den orkar inte med långpromenader längre= avliva
*den kan inte jaga bollar=avliva
etc etc

Många gamla hundar precis som gamla människor lider inte av att inte kunna gå lika långa promenader längre, de sover ofta mer och är nöjda med den lilla rundan som är helt lagom för en gammal kropp. Måste man dö bara för att man är lite skruttig? Så länge hunden inte mår dåligt eller har ont så är det min övertygelse att de faktiskt inte lider av att de är gamla och orkar mindre. Men man måste som människa anpassa hundens tillvaro. Att hunden skulle ligga och sörja över att den inte kan raca runt en fotbollsplan och jaga bollar längre tror jag är mänsklig projicering.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Jag håller med dig, jag själv tar alltid bort mina djur innan dom blir "för gamla". Kan dom inte ta hand om sig själv längre, och inte vill hänga med på diverse upptåg..då ska dom slippa.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Detta är jättesvårt, mina föräldrars hund (hunden som jag är uppväxt med) börjar nu bli till åren. Detta har märkts genom att han inte orkar busa så mycket längre, bara en stund för att han tycker det är kul, han orkar inte gå lika långa rundor längre . Han sover mycket mera, han går inte alltid upp dirket när man kommer och hälsar på, han hoppar inte upp och pussar än i hela ansiktet, men han blir glad.allting går helt enkelt mycket långsammare. Menjag tror han är glad, för han vickar fortfarande på svansen:) han äter forfarande med god aptit, hans avföring är normal och och han går normalt (han hade en period när han haltade lite, men om det berodde på ålder eller vad det vet jag faktiskt inte?:) Det är jättesvårt att veta när det är dags, för kanske är det barar jag som inbillar mej att han är så glad?:(
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Det värsta jag sett var en gammal hund som såg så dåligt att han gick vilse på sin egen bakgård när han sniffade runt. Han stannade och stod sedan stilla och skällde tills någon kom och hämtade honom. Kunde inte resa sig utan hjälp, kunde inte gå de få trappstegen in. Fruktansvärt sorgligt att se och inget som ägaren själv "såg" att det gått för långt.

På samma sätt som jag anser att aktiv dödshjälp borde finnas kommer jag en dag att hjälpa Loka somna in när hon tydligt tacklar av och inte längre orkar mer. Innan hon dör i blicken.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Av någon anledning så är det nu förtiden i större utsträckning accepterat, nästan nobelt och berömvärt att ha kvar sjuka hundar så länge det bara går, med hjälp av diverse mediciner och behandlingar.

Personligen anser jag det vara otroligt egoistiskt och (snudd på) djurplågeri!

Det är aldrig någonsin lätt att behöva ta ett sådant beslut oavsett hur många hundar har, men jag personligen har aldrig någonsin haft kvar en sjuk hund. Inte ens på den tiden när jag hade 1-2 hundar och jag hoppas att jag aldrig heller blir så egoistisk att jag sätter mitt egna välmående före djurens :cool:
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Nä och man kan ju inte må så bra av att se hunden sådan heller.
usch!
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Själv har jag vissa ”punkter” som för mej innebär när den gamla hunden inte kan göra detta DÅ är det dags!
Ex:
Hålla sej på nätterna!
Kliva upp i bilen! (Behöver ej kunna hoppa in, men kliva upp med framtassarna)
Följa med på promenad! (Ej långpromenad, men hunden skall VILJA följa med ut när kopplet plockas ner!)
Äta mat på normalt vis! (Ej behöva matas eller enbart kunna dricka uppblött foder!)


När NÅGOT av detta inte fungerar då slipper mina hundar vara med mer!

/Ulga

Jag håller väl typ med dig generellt sett.... men dina kriterier innebär ju att jag borde ta bort min femåriga flatte ungefär varannan gång han ska åka bil... Så lite flexibel borde man ändå vara... :angel:
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Jag skrev klart och tydligt att mina kriterier gällde MEJ och MINA gamla hundar!
Inte att det är några allmängiltiga regler som borde gälla för alla!

Om mina vuxna hundar som 5-åringar inte kunde hoppa in i bilen själv hade dock JAG blivit mycket fundersam! För mina hundar är bilen = ett andra hem, så mitt problem är snarare att få dem att INTE hoppa in i öppna bilar ;)

/Ulga
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Av någon anledning så är det nu förtiden i större utsträckning accepterat, nästan nobelt och berömvärt att ha kvar sjuka hundar så länge det bara går, med hjälp av diverse mediciner och behandlingar.


Det jag tycker är det största problemet är nästan hundägare som INTE gör något utan tolkar stelhet och ökad sömn som naturliga tecken på åldrandet och därför börjar aktivera hunden mindre och mindre med ökad stelhet och ofta övervikt som följd. Och så låter hundägaren det bara bero, istället för att ta itu med problemen.

Jag håller med dig om att ett kriterium för en ansvarsfull hundägare är att man inte låter hunden lida i onödan. Men jag tycker att synsättet att det är berömvärt och avliva och förkastligt att behandla är väldigt svartvit, för det finns ju faktiskt fler alternativ och det är att se till att hunden får ett gott åldrande.

Ett ansvarsfullt ägande av en äldre hund tycker jag involverar insikten om att inte låta hunden stelna till, att rörelsebehovet egentligen inte minskas utan istället förändras. Man måste se till att försöka bibehålla en välmusklad hund i lagom hull - inte för rund, etc. Det tycker jag är något som många hundägare brister i när det kommer till gamlingar (och jag antar att det är ett minst lika stort problem inom humanäldervården tyvärr :grin:).

Visst, människor som vill ställa sina hundar i rullstol eller utsätta sina djur för mycket långdragna plågsamma behandlingar för sin egen skull - det är verkligen förkastligt. Men jag tror inte alla att det på långa vägar är lika vanligt (och därför heller inte ett lika stort problem) som att låta hunden stelna till, försoffas och åldras flera år i förtid på grund av att man inte ser till hundens förändrade behov (alternativt tolkar det förändrade behoven helt fel).
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Jag håller med dig till viss del,men absolut inte helt.Om en gammal hund inte kan hålla sig hela natten,ja då får man gå upp och släppa ut den,l¨åter som ren lathet från ägaren i mina öron..Lite problem att resa sig,inga problem heller.Inte KAN resa sig själv= helt klart avlivning! Problem med att ta sig in i bilen själv,ja då får man hjälpa.Jag tror att man ser när det gått för långt,men lite ålderskrämpor får alla,även djur,och ska inte behöva dö omedelbart.man kan hjälpa till med rätt foder,glucosamin osv.Det viktigaste är att djuret inte LIDER hela tiden.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Var drar du den gränsen?

Vart den gränsen går är givetvis individuellt från hund till hund, men när det inte finns livskvalitet för hunden så har man passerat gränsen med råge!

Oavsett anledning till att livskvaliteten inte längre finns.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

Jag håller med dig till viss del,men absolut inte helt.Om en gammal hund inte kan hålla sig hela natten,ja då får man gå upp och släppa ut den,l¨åter som ren lathet från ägaren i mina öron..Lite problem att resa sig,inga problem heller.Inte KAN resa sig själv= helt klart avlivning! Problem med att ta sig in i bilen själv,ja då får man hjälpa.Jag tror att man ser när det gått för långt,men lite ålderskrämpor får alla,även djur,och ska inte behöva dö omedelbart.man kan hjälpa till med rätt foder,glucosamin osv.Det viktigaste är att djuret inte LIDER hela tiden.

Fast jag håller med dig i det du skriver här angående de fall du tar upp som att hunden inte kan resa sig osv. Där skulle förmodligen en rehabilitering inte göra hunden någon nytta, utan mest orsaka ytterligare lidande. Är man bortom möjligheten att hunden kan återhämta sig är ju avlivning den enda åtgärden som finns kvar för att hunden inte ska behöva lida. Men tyvärr så hamnar många hundar där på grund av att man inte har sett till hundens förändrade behov i god tid.

Har man väl kommit till den punkt att hunden bara ligger i sin korg hela dagen och inte visar glädje över att få komma ut och röra på sig, ja då har det ju onekligen gått på tok för långt. Min poäng i mitt förra inlägg är att många hundar hamnar där redan i 8-10 års åldern helt i onödan och det tycker jag är ett större problem (åtminstone kvantitativt sett) än att folk överbehandlar sina hundar.
 
Sv: Galet trött och less på....(Avlivning!)

vår gamla bearded collie som är 12 anser inte jag att han mår bra.. han har svårt för att resa sig upp ibland, han ramlar omkull på promenader, snubblar sig själv. han hör nästan ingenting och han blir inte ens glad när man tar fram kopplet när man ska gå ut, precis som han tänker "inte nu igen"

men min mamma ser inte de.. jag har sagt till henne FLERA gånger att avliva stackaren men då säger hon bara, de e bara för du hatar hunden -.-

hellre att han blir avlivad än att han ska leva och lida..

hur övertalar man att de e hundens enda rätta? alla i familjen är arga på mig för ja tycker vi ska avliva han och tror att jag hatar honom
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 129
Senast: jolan
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 862
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 625
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp