Det du beskriver är en genomgående hasledsgalla (Just det där med 'rakt igenom på båda sidor. Trycker man på ena sidan bukatr det ut mer på andra sidan)
Det kan vara helt ofarligt, det är en vanlig typ av galla. Däremot är det också ett av de klassiska tecknen på lösa benbitar. Även hasledsinflammation kan ge den typen av galla.
Med 99% säkerhet (om det nu är någonting att oroa sig för) så sitter problemet i hasen, och jag misstänker att de första de tänker titta efter är lösa benbitar.
MEN, innan du får magsår av oro

så är det VANLIGT att unghästar blir galliga både här och var när de ridits in och man börjar arbeta dem lite. Då talar man om en funktionsanpassning, dvs hästen håller på att anpassar sig för att möta kravet på arbete som kommit. Dessa är av övergående art och ofarliga (men ett tecken på att man inte ska anstränga hästen än mer just då utan stanna på den nivå man är ett tag). dessa BRUKAR dock inte vara enkelsidiga.
Går gallan NER av rörelse och ökar av vila så är det i de flesta fall ofarliga, går de däremot UPP av rörelse och ner av vila så bör man kolla uppd em direkt.
Så, du gör helt rätt i att kolla upp den, och det kan vara från 'ingenting alls' till ledinflammation, lösa benbitar eller skada i hasen. Men det får du ju snart svar om =)
(Min herre får genomgående hasledsgalla som ÖKAR vi ansträngning och minskar med vila när han får hasledsinflammation btw. Men jag vet flera hästar med ganska rejäla genomgående hasledsgallor som det inte är annat än ett 'skönhetsfel' på).
Eftersom den kommit nu och det är en ung häst och den inte verkar vara halt eller svullen i övrigt så borde prognosen vara väldigt god dock även om det är t ex lösa benbitar *uppmuntran*
Du får gärna rapportera =)
/Alexandra - som ska in på torsdag, och oroar sig sjuk för det ska gått åt helvete riktigt med valackens has