galopp-problem

Jag kan sitta ner i trav och har ridit utan stigbyglar i trav utan problem, men det är i galoppen problemen kommer. Märkte en gång att jag drog upp benen, tror inte jag gjort det senare dock. Jag vet att man inte ska knipa heller då springer ju hästen ännu fortare, jag kniper mer osv....:D och sen är det ju så att det är när jag tappar stigbyglarna som det kan bli "farligt" så det är ingen logik i det hela. Kroppen lyssnar inte på knoppen:D
Ja, ens instinkt är att dra ihop sig och klamra sig fast när det känns läskigt i galoppen, så det är lite så att man instinktivt gör tvärtemot det man behöver göra för att sitta bättre: slappna av, sitta balanserat, länga på benen, låta axlarna stanna nere, etc.
Jag minns ett nummer av Min Häst - skratta inte nu - som handlade om roliga mentala metaforer för en bättre sits. Jag har faktiskt aldrig glömt dem för jag tyckte de var så bra. En av dem var att man skulle tänka sig att man var en glass som smälte ner i stigbyglarna. I en annan har jag för mig man var ett träd som växte ner i sadeln. I en tredje skulle man föreställa sig att någon drog i en tråd som löpte längs ryggen och upp genom hjässan, för en centrerad och rak hållning.
Jag tänker att framför allt glass-metaforen skulle kunna hjälpa dig. Om dina ben smälter ner längsmed respektive sida av hästen och hamnar i en pöl i stigbyglarna kan du inte samtidigt tappa dem.
Sen vet jag att du säger att din balans är bra, och det kan säkert stämma bara att du är rädd att den inte är det, men oavsett tror jag att en väg framåt är att förbättra din balans ännu mer, så att du med gott självförtroende känner dig bekväm att släppa snuttefilten. Händerna ska ju kunna ge hjälper oberoende av något annat. Kanske en stund på balansboll hemma varje dag och andra mer avancerade avsuttna balansövningar (helst balans ur och i rörelse) om du inte har möjlighet att få träna uppsuttet.
 
Ja, ens instinkt är att dra ihop sig och klamra sig fast när det känns läskigt i galoppen, så det är lite så att man instinktivt gör tvärtemot det man behöver göra för att sitta bättre: slappna av, sitta balanserat, länga på benen, låta axlarna stanna nere, etc.
Jag minns ett nummer av Min Häst - skratta inte nu - som handlade om roliga mentala metaforer för en bättre sits. Jag har faktiskt aldrig glömt dem för jag tyckte de var så bra. En av dem var att man skulle tänka sig att man var en glass som smälte ner i stigbyglarna. I en annan har jag för mig man var ett träd som växte ner i sadeln. I en tredje skulle man föreställa sig att någon drog i en tråd som löpte längs ryggen och upp genom hjässan, för en centrerad och rak hållning.
Jag tänker att framför allt glass-metaforen skulle kunna hjälpa dig. Om dina ben smälter ner längsmed respektive sida av hästen och hamnar i en pöl i stigbyglarna kan du inte samtidigt tappa dem.
Sen vet jag att du säger att din balans är bra, och det kan säkert stämma bara att du är rädd att den inte är det, men oavsett tror jag att en väg framåt är att förbättra din balans ännu mer, så att du med gott självförtroende känner dig bekväm att släppa snuttefilten. Händerna ska ju kunna ge hjälper oberoende av något annat. Kanske en stund på balansboll hemma varje dag och andra mer avancerade avsuttna balansövningar (helst balans ur och i rörelse) om du inte har möjlighet att få träna uppsuttet.
tränar balansen faktiskt på massa olika sätt: står på ett ben, balansboll, tåhävningar, springer terräng och har även börjat göra övningar för att stärka upp min core.
 
Lite nyfiken hur det fungerade med galoppen: gjorde du galoppfattningar och saktade av eller hur såg det ut när du red? Red du på volt, längre sträckor på fyrkantsspåret i galopp? Tack för svar :grin:
Man är ju lite hänvisad till att rida så som de andra i gruppen gör för det mesta på ridskola, så var det att vi skulle galoppera på volt gjorde jag det, var det fyrkanten gjorde jag det. Det viktiga var att jag efter att jag fattade släppte manen en liten stund i galoppen. Samt för mig att det blev en positiv upplevelse varje gång, så jag tog tag i manen igen innan jag började känna att jag tappade "det" (svårt att förklara vad "det" är, men typ lite mod-postitivitet-trygghet)

Däremot kan man ju sakta av när/om det blir lite för mycket även på ridskola. Pusta en sekund för att samla mod och sen ut igen. :up:

Tillägg: Känner väldigt mycket igen det du skriver om att det går hur bra som helst att sitta ordentligt i trav med och utan stigbyglar och att det i galoppen kryper fram balansproblem. Jag tror faktiskt att du egentligen har balansen du behöver men du behöver komma lite längre i jobbet med galopprädslan. Det blir någon spänning medvetet eller omedvetet som kan behöva försvinna innan du känner att balansen kommer. Sen när man håller i manen och är omedvetet spänd tycker jag att man spände sig ännu mer på något vis. För mig är det jätteannorlunda nu om jag skulle få för mig att grabba tag i manen medan jag galopperar. Det blir inte spänt på samma sätt.
 
Du har inte hittat balansen i galoppen och spänner kroppen = du drar upp knäna och hälarna, lutar antaligen framåt och tappar det då ännu mer. Men det har ju flera andra redan sagt.

Men, tyvärr kan mantag trassla till det för dig också. Dels för att de flesta tar mantag på ett sätt som får dem att luta framåt, vilket gör att man automatiskt drar sig själv ur balans (och liksom gör det hela ännu värre). Dessutom kan det bli så att man börjar med ovanan att ha balansen i handen, vilket på sikt leder till att du har balansen i hästens mun i stället för i dig själv.

Du behöver också koppla bort tanken på balans på backen och balans på hästryggen som samma sak. När man tränar på backen så tränar man känsel i fötter, fotleder och knän. I sadeln behöver man även hitta balansen i rumpan och sitt överliv. Sen påverkar de naturligtvis varandra men de är inte helt och hållet samma sak.

Du behöver hitta en mental OCH en fysisk avslappning för att balansen skall funka för dig. Så länge du är rädd kommer det vara mycket svårare för dig att hitta balansen, för du kommer att spänna dig omedvetet. Men du behöver också hitta den kroppsliga avslappningen för det kommer att ge dig bättre balans och en bättre känsla av kontroll.

Longeringshjälp hade nog varit jättebra pga detta, för då kan man lämna kontrollen av hästen till den som longerar. Och fokus kan ligga på en själv. Kan vara svårt på ridskola, dock - men kanske värt att prata med ridläraren om.
 
Om jag skulle ta tag i manen i galoppen så skulle jag komma ur balans eftersom jag måste luta mig framåt. Det går inte (för mig) att sittande korrekt hålla i manen utan att förlora balansen. Så jag tror att om du vågar släppa manen så kan det mycket väl vara så att du får det lättare att hålla balansen. Enda gången jag håller i manen när jag galopperar är när jag galopperar riktigt snabbt utomhus på en raksträcka (och därför inte behöver styra). Jag vet att hästen bara kommer galoppera rakt fram. Men då står jag i lätt sits och håller bara manen med den ena handen så jag har den andra fri att styra om det skulle behövas.
 
Om du känner dig osäker i galoppen kanske du kan sätta ett handtag på sadeln istället? Många ridskolor har sådana, annars kan man göra ett av typ en snokrem. Då kan du sitta bättre men samtidigt känna att du har något att hålla i om det behövs.

Många av proffsen har sådana idag :)
 
har de mantag då? Men då kommer väl ändå problem att styra eller tänker jag fel?
Första gångerna blev de tillsagda det. Men jag tänkte inte på ditt mantag problem utan ditt tappa stigbyglarna problem, eller följa med rytmen problem vilket kanske leder till den osäkerhet som gör att du känner att du behöver ett mantag.

Dvs om du först känner dig trygg kanske du vågar släppa sedan.

Grejen att styra, vart är det du ska styra? Om du tex galopperar en långsida och kommer till ett hörn kan ju hästen styra hyggligt lätt.
 
Första gångerna blev de tillsagda det. Men jag tänkte inte på ditt mantag problem utan ditt tappa stigbyglarna problem, eller följa med rytmen problem vilket kanske leder till den osäkerhet som gör att du känner att du behöver ett mantag.

Dvs om du först känner dig trygg kanske du vågar släppa sedan.

Grejen att styra, vart är det du ska styra? Om du tex galopperar en långsida och kommer till ett hörn kan ju hästen styra hyggligt lätt.
styra måste man ju, t.ex galopp på volt eller i hoppning.
 
Du har inte hittat balansen i galoppen och spänner kroppen = du drar upp knäna och hälarna, lutar antaligen framåt och tappar det då ännu mer. Men det har ju flera andra redan sagt.

Men, tyvärr kan mantag trassla till det för dig också. Dels för att de flesta tar mantag på ett sätt som får dem att luta framåt, vilket gör att man automatiskt drar sig själv ur balans (och liksom gör det hela ännu värre). Dessutom kan det bli så att man börjar med ovanan att ha balansen i handen, vilket på sikt leder till att du har balansen i hästens mun i stället för i dig själv.

Du behöver också koppla bort tanken på balans på backen och balans på hästryggen som samma sak. När man tränar på backen så tränar man känsel i fötter, fotleder och knän. I sadeln behöver man även hitta balansen i rumpan och sitt överliv. Sen påverkar de naturligtvis varandra men de är inte helt och hållet samma sak.

Du behöver hitta en mental OCH en fysisk avslappning för att balansen skall funka för dig. Så länge du är rädd kommer det vara mycket svårare för dig att hitta balansen, för du kommer att spänna dig omedvetet. Men du behöver också hitta den kroppsliga avslappningen för det kommer att ge dig bättre balans och en bättre känsla av kontroll.

Longeringshjälp hade nog varit jättebra pga detta, för då kan man lämna kontrollen av hästen till den som longerar. Och fokus kan ligga på en själv. Kan vara svårt på ridskola, dock - men kanske värt att prata med ridläraren om.
 
Man är ju lite hänvisad till att rida så som de andra i gruppen gör för det mesta på ridskola, så var det att vi skulle galoppera på volt gjorde jag det, var det fyrkanten gjorde jag det. Det viktiga var att jag efter att jag fattade släppte manen en liten stund i galoppen. Samt för mig att det blev en positiv upplevelse varje gång, så jag tog tag i manen igen innan jag började känna att jag tappade "det" (svårt att förklara vad "det" är, men typ lite mod-postitivitet-trygghet)

Däremot kan man ju sakta av när/om det blir lite för mycket även på ridskola. Pusta en sekund för att samla mod och sen ut igen. :up:

Tillägg: Känner väldigt mycket igen det du skriver om att det går hur bra som helst att sitta ordentligt i trav med och utan stigbyglar och att det i galoppen kryper fram balansproblem. Jag tror faktiskt att du egentligen har balansen du behöver men du behöver komma lite längre i jobbet med galopprädslan. Det blir någon spänning medvetet eller omedvetet som kan behöva försvinna innan du känner att balansen kommer. Sen när man håller i manen och är omedvetet spänd tycker jag att man spände sig ännu mer på något vis. För mig är det jätteannorlunda nu om jag skulle få för mig att grabba tag i manen medan jag galopperar. Det blir inte spänt på samma sätt.
Ok, så du höll i manen i fattningen alltså, inte i det fortsatta galopparbetet, då förstår jag.
 
styra måste man ju, t.ex galopp på volt eller i hoppning.
Ok, tänkte att du bara precis börjat galoppera och inte använde galoppen i rörelser eller hoppning.

Men håller med om att du kanske kunde ta en privatlektion med fokus galopp, eller om det absolut inte går, varför inte rätt och slätt rida ett par turridning på nivå erfaren och med mycket galopp och då våga släppa manen på den snälla hästen när ni bara ska rakt fram och den följer efter hästen framför, då försöka känna rytmen och sitsen osv. Galopperar ni bara någon gång ibland på lektion? typ var fjärde gång eller så?
 
Jag tror att du ska släppa det här med att du måste kunna styra och fokusera på att bli bekväm med att galoppera först.
Jag håller med de flesta andra här som föreslår en privatlektion, gärna att du kan bli longerad så att du även mentalt kan släppa "styrningen".
Kanske ska du även stå upp i galoppen innan du hittar rytmen, det hjälper dig att bibehålla vikten i stigbyglarna och släppa knipet med knäna.
 
Boka en privatlektion, om du pratar med din ridlärare kan ni säkert knåpa ihop en balansträning där instruktören longerar och du får fokusera på sitsen. Tror inte du kommer ångra det, det är väldigt nyttigt. När jag var liten och gick på ridskola gjorde vi sånt typ 2 ggr per termin men då blev det ju bara en kort stund var eftersom 6 elever delade på en häst i en timme. Gav ändå mycket.
En ridskola här i närheten hade nu på hästlovet en aktivitet att longera och bättra på sitsen nu på höstlovet en av dagarna.
Hade själv velat gå på något sådant.
 
Jag tror att du ska släppa det här med att du måste kunna styra och fokusera på att bli bekväm med att galoppera först.
Jag håller med de flesta andra här som föreslår en privatlektion, gärna att du kan bli longerad så att du även mentalt kan släppa "styrningen".
Kanske ska du även stå upp i galoppen innan du hittar rytmen, det hjälper dig att bibehålla vikten i stigbyglarna och släppa knipet med knäna.
Styra behöver jag kunna då det ingår i lektionerna
 
Jag har inte balansen i tyglarna för jag håller ju i manen :D
Tänk att du ska ha balansen i hälen. Många ridlärare säger att man ska trampa ner hälen och så sitter eleven och krampaktigt trampar ner hälen och tappar därför balansen. Men hela poängen med att "trampa ner hälen" är att ju lägre tyngdpunkt du har ju mer stabil blir du i kroppen och ju svårare är det att ramla av. Och vi vill ju sitta kvar på hästen!

Lägg vikten i hälen. Men släpp inte sätet. Tänk att byxorna ska vara i sadeln, men inte trosorna. När du känner dig stabil i den positionen kan du sätta dig med mer vikt i sadeln. Men att sitta djupt i sadeln är en talang i sig, något man behöver lära sig och något som även många duktiga ryttare kontinuerligt arbetar på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp