galopp sadel?

Sv: galopp sadel?

??? jag är lite lost i tråden nu:/ finns det inte mankjärn/bommar i nutidens galoppsadlar? är de bomlösa?
jag har funderat över en platt ponny puta utan bom då jag alltid ville ha det när jag var liten^^ fick alltid galoppträna barbacka:)
men många säger att de är hala som 17 och inget att ha, får kanske leta efter nån i syntet eller sy om på ngt sätt i så fall.

MalanMjöl; jag kommer ihåg dig^^ du var väll stalltjej samtidigt som anna och maria? åtminstånde i början eller? typ då när trubbel och levde och one down var ny i stallet?
 
Sv: galopp sadel?

Du har PM ;)

Angående sadlar och mankjärn. Mankjärn är som en ridgjord ungefär, fast det är just ett järn (som en halvbom) kring manken och så sitter där stigbyglar i. Men inget säte att sitta i. Finns kanske bilder om du googlar.

Galoppsadlarna har oftast ett sådant mankjärn inbyggt istället för en helbom. :) Men då är det ju fortfarande en sadel med säta, kåpor osv.
 
Sv: galopp sadel?

Nu vet jag inte helt hur en barbackagjord är uppbyggd men principen är samma sak. Fast här finns liksom som en "bom" (formad järngrej typ) över manken. Någon med mer erfarenhet av mankjärn får gärna rätta mig om jag har fel...
 
Sv: galopp sadel?

Jag gillade det inte heller något vidare, speciellt inte eftersom det satt på en bock-/snurrmaskin... :angel: och vi skulle gå arbete!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 197
Senast: iNHALE
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 217
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: __sofia__
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 665
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp