Galopparbete

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare SuperSpringBoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 447
Sv: Galopparbete

Tips till en galoppfattning! Rid i höger varv i slutet av kortsidan så flyttar du in bakdelen. Sitt på vänster sittben och dra bak vänster skänkel lite. Öppna med innerskänkel, alltså skjut fram bäckenet lite. Höj innerhanden så bogen blir fri.vrid dig själv lite utåt, "knacka" till och du är i galopp..

mackan skrev:
:crazy: du förstår väl vad jag menade, kanske inte nödvändigt att märka ord till ngt som har samma effekt/är samma princip eller?

Ursäkta, det var verkligen inte min mening att skriva nåt knasigt eller märka ord. Det kanske går lite väl fort för mig när det ska till att pratas i trådarna ibland...sorry

Rene skrev:
Tips till en galoppfattning! Rid i höger varv i slutet av kortsidan så flyttar du in bakdelen. Sitt på vänster sittben och dra bak vänster skänkel lite. Öppna med innerskänkel, alltså skjut fram bäckenet lite. Höj innerhanden så bogen blir fri.vrid dig själv lite utåt, "knacka" till och du är i galopp..

Det var precis det här jag försökte beskriva! Men du gjorde det nog bättre än jag! :bow: ;)

Hejsan!

Du har fått bra svar på hur du kan öva galoppfattningen. Det jag vill tillägga är att ibland är det inte hästen som gör fel, utan ryttaren som visar fel.

Jag har samma problem som du. Min häst har svårt att tolka min vänsterskänkel då jag ber om höger galopp. När jag bad min tränare sitta upp och känna på hästen så sa hon att hästen har inga problem med att fatta rätt galopp, utan att det var jag som visade fel. Vänster sida är min svaga sida, jag blir lätt sned och sitter då fel med tyngdpunkten. Detta syns inte överdrivet väl, och visst känner jag det när min tränare påpekar och rättar mig, men det krävs massor av övning/träning för att kunna ge rätt hjälper.

Så mitt råd till dig är att ta hjälp av någon utomstående, din tränare kanske, och be denne om hjälp. För att se om det är hos dig problemet sitter. Det är ju för övrigt inte fel med de övningar du fått förslag på.

Lycka till!

ok...nu håller jag på med att träna skolorna. Han har svårare att gå i en sluta i trav i vänster varv, är det för att vb är försvagat???

Om din hä'st är försvagad i vänster bak vet du vad det beror på då?
Min häst är försvagad i vänster sida pga av att han är sned i bäckenet på nåt sätt. hans muskler är kortare på vänster sida.
Jag fick hjälp av en equiterapeut med det här då han även hade ont i ryggen. Jag fick ett sretchingschema över bakdelen att gå efter varje dag och vips har inte hästen ont i ryggen längre iallafall. Men han har fortfarande väldigt svårt för höger galopp och ofta får han korsgalopp i höger varv. Men vänster går hur bra som helst.
Hästen är en före detta travare som har galopperats i vänster galopp i många många år utan att höger galopp har tränats.
Om nu din häst har svårt för den ena galoppen pga något fysiskt kan det nog ta mycket lång tid innan han blir stark nog att han orkar.
Men mitt råd är att kolla upp orsaken till det försvagade vänstra bakbenet eftersom hästen börjar fattningen av en galopp med vänster bak i höger galopp.
Ta ut en equiterapeut kanske? :)

En massör har kollat när jag red å hon sa att han var försvagad i vb! Hon gav mej tips på "den lilla volten" där han ska söka frammåt och vara ställd och sätta in vb under sig i vänster varv och hb i höger varv!!

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 471
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 601
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 759
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka