Jag kan absolut inget om galopp, kan åka galopp rakt fram typ men har funderat mkt på det och har testat olika varianter på fattningen och detta är min nuvarande åsikt.
För att få höger galopp, rid höger sluta och tänk galopp samtidigt som du puttar in höger bak lite extra med sittbenet. Mina hästar är överkänsliga så att tänka galopp kanske inte funkar på alla pållar men på mina funkar det bra.
Alltid avslastningssits i början tills ryggen hänger med.
Jag har en med supergalopp, otroligt stor och otroligt rund och hur samlingsbar som helst (han gör ungefär 40 galoppiruette om dagen i hagen så han är bra på det, alla åt höger dock.....

)och på honom kan man sitta ner ganska omgående men å andra sidan så orkar man inte galopera så länge på honom för det krävs lite mage att hänga med..... Bra galopp är jobbig galopp verkar det som

. Carmenzita, du har testat den vackra silverhingstens galopp , den är inte att leka med eller hur? i början slängs man nästan ur sadeln.
På pållar som har svårt för en galopp, tex vänster galopp så rider jag höger sluta alldelles för länge och alldelles för överdrivet och i samma sekund som jag ganska burdust tvärsläpper sluta hjälpen så tänker jag galopp och då brukar de ramla in i rätt galopp och bli mkt förvånade själva
Men som sagt var, jag är ljusår från allt vad skolgalopper och sånt heter, jag snackar om galopp rakt fram, galopp på vlot är grym överkurs för mig på några år än typ... :smirk: