Galoppkommando

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare antoneriksson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 819
A

antoneriksson

Jag blev lite nyfiken på vad för kommandon ni använder för att fatta galopp med era hästar då ni kör? Själv använder jag "Hupp". Vilka är de vanligaste? De flesta kanske bara använder sig av "galopp"? Hörde en gång ett roligt exempel, men minns inte vad det var.

Sv: Galoppkommando

Jag använder ett rejält smack för kontrollerad galopp och JAPP!!! för ut ur maratonhinder galopp (kontrollerat sken) :)

Jag smackar för galopp, klickar med tungan för skritt och "sssss" för trav. Har hästen redan börjat galoppera så kan jag lägga till lite glada hejarrop för att öka tempot ytterligare.

Vad förvånad jag skulle bli om jag körde din häst, då skulle den galoppera när jag ville börja trava.
För mig är ss alltid trav :)

Jag använder pussljud när jag lär in galopp på nya hästar, men denna jag har nu, är inlärd på "o hopp" och en förhållning.

Det skulle jag också. Använder "sss"ljudet när jag ska trava. Pussljud? haha, hur låter det? Hörde att det var en som använde "rrr" när denne skulle fatta galopp, men jag tycker det verkar konstigt eftersom "rrr" säkert lätt kan förknippas med "ptroo" :P

Har kört en häst som reagerar på ss-ljudet i "sakta" & då får man säga "akta".

Jag använder följande:

skritt: enkelt smack eller "då går vi, då"
Trav: samma som skritt fast lite mer
galopp: annat, högre smack och/eller så trissar ja upp honom lite med Yaayaa! (han har inte den bästa framåtbjudning)
Öka: SSShhhhh
Sakta av: Hoooow
Stanna: Ptroo
Backa: Kom back! eller "backa" Det kan han utan å innan. säger man det en gång så springer han bakåt ^^,

Skritt=Framåt
Trav=ssss
Galopp= galopperar inte.. Mina går inte så fort;)
Höger=Höger
Vänster=Vänster
Halt=Halt, stanna
Stå stilla=stilla
Backa=Back
Flytta i sidled, men hjälp av visa med handen/spö/töm åt vilken sida dom ska åt= Sida, Flytta sida
Sen är ju ptroo, smack, lugn och bra alltid användbart;)

Jag har använt mig av och kommer att lära nya hästarna följande:

Skritt: "då går vi" eller en smackning
Trav: ssss
galopp: vissling
Öka: Schhh eller glada tillrop lite beroende på hur ökningen ska vara (kontrollerad eller full fart , missförstå mig rätt ;))
Sakta av: Whoo
Stanna: Ptroo
Stå stilla: "Stilla"
Backa: "kom back"

Använder även "kom på plats" vid förspänningen.

Jag kör en shettis och mina komandon är
Skritt: Gå då
Trav: Traaaava
Galopp:Gaaaaaloppp. Fast han har svårt för att fatta höger.. Ge mig tips någon?
Öka: Kom igen då ! :D och glada ljud
Sakta av: whoo, ptroo, om han inte lyssnar på de ibland så bromsa med tömmarna lätt.
Stanna: Ptrooooo, tömmarna
Stå stilla: Stanna
Backa: Backa och lätt tag i tömmarna.

Skulle bli jätte tacksam om någon kan ge mig tips att på ponnyn att fatta rätt galopp.. :)

Har kört en häst som reagerar på ss-ljudet i "sakta" & då får man säga "akta".

Både den gamla och den hästen jag har nu är av den piggare typen och är han laddad får man lämna ut alla S när man pratar. Intressant när man har sällskap i vagnen som man pratar med... Det låter som man tappat tungan eller nåt!

Se till att du fått igenom hästen till höger, ställ till höger och flytta något steg åt vänster (typ skänkelvikning för hö skänkel). Funkar för min fast tvärtom (vä galopp). Fattar oftast från skritt.

"Gaalopp" sen "S" för trav och "saakt aav" samt "stanna" :D
Har kört en häst som reagerade väldigt på s-ljud, blev att säjja "luuuugn" ist för "sakta".

Fick mig nog först nu en tankeställare att både "sakt av" och "stanna" innehåller s, men detta har ändå funkat bra med mina hästar, får betona mer och högre på "a" då;)

Ökad galopp, trav och vid igångsättande blir det smackningar:)

Men min förra häst då... (den jag har nu är inte där i utb.ståndpunkt ännu)

smackning typ kkk för skitt eller ökn av tempo
sss för trav
för Galopp: GALOPP och för att förstärka smackning PPPPP (typ, om du förstår hur jag menar? )

Nu börjar jag fundera på så många kommandon som faktiskt finns... här kommer fler:
För att sakta av: saktaaa.
Halt: Ptroo
Backa: back
Backa ett steg: Back ett steg
Samt "Försiktigt" för att få hästen att gå sakta där det är knaggligt i backen.

Kommandon jag änvänder...
Sritt: smackar
Trav: sssss , andvändet det även för att öka på henne, behövs dock inte så mycke ;-)
Galopp: När vi tränar fattningar osv är det oftast "Epona galopp" sen pussljudet. Mest för att hon ska hänga på vad det gäller o att "nu samlar vi oss lite. Men oftast räcker det med pussljudet o är det högre farter som gäller typ ut ur mataton hinder o liknande lägger vi till smackningar o galda heja rop.

Att bromsa o stanna; proooo o whooo... med god effekt...lite för god ibland ;-) typ slide stop.... detta kan vara lite av ett problem då hon lyssnar även på detta kommando från andra runt omkring :D
Rygga: Backa..

Oj en novell om nå så enkelt...

Jag säger PSCHT, skarpt på nåt vis för att få dem att börja galloppera.

TRAVA, säger jag för att få dem att börja trava o ssss för att öka på eller smacka. Lite beroende på humör o gensvar...:angel:

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 425
Senast: animalasia
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
563
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 003
Senast: Emuliiaa
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 052
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka