galoppombyten hopp vs dressyr

_Peplis_

Trådstartare
var på clinic m en hoppryttare häromdan, clinicen handlade om vad man skulle titta på när man köpte häst.
Hon tyckte bla att man under provridningen skulle vända diagonalt över ridbanan (snett igenom kallas det visst också :ange: ) i galopp o "se" vad som hände, hon ville alltså att den mer rutinerade hästen skulle byta självmant.
Men om man då har en häst som rids i både hopp o dressyr, får man ju då ett dilemma, eftersom att byten inte ingår i LB dressyr :angel:

Hästen ska ju vara så välriden att den ligger kvar o "väntar" på ryttarens signal, men ibland är det ju inte alltid så...+ att om man som hoppryttare vill att de ska byta självmant (väldigt mkt enklare när man tävlar hoppning/hoppar bana) blir det ju lite motsägelsefullt att hästen helt plötsligt inte får byta..
Hur mkt blir man nerdömd om hästen gör ett byte i tex LB:1?

o vad anser ni? för ni hoppar väll också ibland? o det finns väll en del som gör bådeoch?

Sv: galoppombyten hopp vs dressyr

Hellre en häst som kan byta rent, men byter så fort man ändrar riktning.
Det går ganska fort att lära dem att vänta.
Det är som regel svårare att lära en häst som kan gå balanserat i förvänd eller som t o m har fått tillsägelse vid byte- ATT BYTA.

Var du på Helena Lunbäcks clinic i kumla?
jag var också där...

men ska man ha hästarna till hennes nivå kanske det är guld att ha en häst som byter av sig självt.

Det gick två dagar innan min häst kunde gå i förvänd. Det tog två år innan hon kunde byta rent jämt på hjälpen. Så nog kan jag hålla med axel.

Fast det är inte svar på din fråga. :p

kan säga såhär: jag tävlade äldre, fd. hopphäst i dressyr innan jag flyttade till storstan, och våra diagonaler i lc och lb dressyr brukade bestå av byten i vartannat ungefär, för när hästen insåg att det var varvbyte på g blev hon rejält exalterad, hon visste ju "precis" vad som förväntades av henne... :D
(fick ordning på det typ 2-3 veckor innan jag flyttade :angel: men det går nog fortare för någon som är duktigare på att rida än vad jag är)

ang. neddömningen så fick jag mellan 2 och 4 på mina "bytesdiagonaler", lite beroende på domare..

Jag tror som Axel.

Dessutom, om man vill rida förvänd så kan man ju inte bara byta varv "och se vad som händer" så att säga. Då har man ju överlåtit åt hästen att göra som den själv tycker, dvs varken bett den hålla galoppen eller byta den, dvs hästen kan inte vara på hjälperna eftersom det inte kommer några. På samma sätt så kan man inte om man verkligen vill ha ett byte vända snett igenom och se vad som händer, utan då måste man ge hjälpen för bytet.

Jag tror att hon menade att det var ett sätt att kolla hur gärna/lätt hästen gjorde bytena?

Ja det kan jag intyga:crazy:

Mina har haft lätt att byta, lätt för allt i galopp. Men jättesvårt att få dem att inte ligga före eller "veta bättre" när jag ger signaler.
Både dressyr och hoppridna. I hoppningen behövde man inte tänka på byten, det skötte hästen. I dressyren problem:

Det vet från förvända:

"Nej man får inte byta :mad: "

Eller tvärtom vid förvänd över ridbanan.

"Jag kan, jag kan:bump: " och byter.

Har precis på denna häst gjort misstaget att rida lite förvänd innan byte (insåg jag igår på träningen:crazy: )

Jag tror att man måste lära dem att vänta på signalerna om man vill ha en lydig häst, i hoppning och dressyr.

Men HL menade kanske att för att prova hur hästen fungerar balansmässigt, bla, så gör man så vid provridning, ren test av hur den fungerar om den måste tänka och reagera själv för det vill man ju att den också kan, smo hoppas (lösa situationer)

Senast ändrad av en moderator:

Vi kan oxå säga såhär.
Om man vet med sig att man inte har ambitioner att tävla mer än i lätt klass, så blir det ju enklare. Men om man sen får för sig att vilja rida msv- ja då kan det bli stoora problem.

För en hoppryttare är det ju kanonbra om hästen byter vid sväng.

Dottern har för tre månader sedan tagit över en ren hopp-ponny. Han bytte galant så fort man svängde eller tog in han på diagonalen. Då ponnyn har fantastikt steg beslöt vi oss att testa honom i dressyren (lätta klasser, seger och andra plac som sämst har det blivit hittils :)). Det tog bara några dagar innan han fattade att han måste vänta på ryttaren och inte byta när han vill. I hoppningen byter han fortfarande lätt som en plätt när man svänger.

Våran erfarenhet är med andra ord att det är nog oftast inte är ett problem för hästen att lära om, men som Axel säger är det ju viktigt om man vill tävla högre klasser att hästen väntar på signalerna. Jag skulle nog hellre titta på att hästen har en bra balanserad galopp. Då brukar inte bytena bli ett problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 914
Senast: ameo
·
Dressyr jag är sen barnsben hoppryttare och ridit på relativt hög nivå, så nu i maj ska jag "debutera" i dressyr :) har startat ngn enstaka gång...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Beauty_Boss
·
I
Träning Hjälp, har slut på ider nu. :/ Tränar hoppning och dressyr med min ponny. Hoppar en dag i veckan, även lite dressyr inlagt i de. Sen...
Svar
7
· Visningar
3 069
Senast: Isbiteen__
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 345
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka