Galoppridna distanshästar.

Sv: Galoppridna distanshästar.

Grejen är ju den att det är just när hästarna växer som man påverka hållbarheten.


Absolut, men det är det som jag har funderat på så mycket med.
Men galoppträning är väl inte heller så mycket hållbarhet ?
Så som jag har resonerat så sliter det väl ändå mer än bygger upp och härdar. Rätta mig om jag har fel, jag vill ju trots allt få lite mer info om detta.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag vet inte om du vet hur galopphästar tränas? Det är ju inte så att man galopperar som en tok på hårda grusvägar, precis.
Uppbyggnadsträningen handlar om att bygga upp hästens hållbarhet, och i ett senare skede även få upp lung- och hjärtkapaciteten.
Man gör inte särskilt många snabbjobb i full fart.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Grejen är ju den att det är just när hästarna växer som man påverka hållbarheten.

Inte bara. Och inte om man avser påverkan åt det positiva hållet enbart.
När de växer är det snarare som lättast att överbelasta.

Sedan är jag överens om att den som verkligen, verkligen vet vad den gör kanske kan hålla sig inom den snäva gränsen som ger gott resultat - en hållbarare häst.

När hästen blir äldre finns större utrymme för att klanta sig en smula. Det ger inte lika förödande konsekvenser som samma klantighet hade givit på en ung häst som fortfarande växer.

Enligt forskning så tittade man på föl som antingen fått röra sig för lite (stått i pyttehagar och stallats in nattetid) och föl som fått röra sig för mycket. Det var lika illa för bägge - hållbarheten försämrades.
Jag vet inte, men jag anser mig själv inte vara duktig nog att hålla mig på rätt sida om "lagom mycket" när det gäller unghästar. Glad om jag lyckas med det ens när det gäller färdigvuxna.
Om jag själv hade haft 50 unghästar och ett rymligt samvete hade jag kanske kunnat prova mig fram och kassera de som inte höll för mina experiment. De som varit kvar och hållit hade nog garanterat varit mycket goda tävlingsexemplar. Men om man nu inte har 50 hästar utan en?

Vad ger bästa möjliga resultat av träning med minsta möjliga risk för skador? Ger unghästträningen verkligen så pass mycket försprång så att det uppväger risken för överansträngning och skador?

Jag säger inte att jag vet, men jag vet vad jag själv väljer utifrån de kunskaper jag har.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag vet inte om du vet hur galopphästar tränas? Det är ju inte så att man galopperar som en tok på hårda grusvägar, precis.
Uppbyggnadsträningen handlar om att bygga upp hästens hållbarhet, och i ett senare skede även få upp lung- och hjärtkapaciteten.
Man gör inte särskilt många snabbjobb i full fart.

Kunskap om vad man gör och vad det leder till, är nyckeln till framgång.

Jag utgår från att flertalet galopptränare vet mer om hästens träning och hur den svarar på träningen, än flertalet hobbyryttare. (Är ändå lite skeptisk till galoppträningen eftersom slutprodukten inte är en distanshäst utan en häst som ska speeda på korta sträckor - men jag erkänner villigt att de som vet vad och hur de tränar har ett försprång jämfört med den som inte kan och vet).
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag vet inte om du vet hur galopphästar tränas? Det är ju inte så att man galopperar som en tok på hårda grusvägar, precis.
Uppbyggnadsträningen handlar om att bygga upp hästens hållbarhet, och i ett senare skede även få upp lung- och hjärtkapaciteten.
Man gör inte särskilt många snabbjobb i full fart.


Nej jag vet faktiskt inte så himla mycket om hur galopphästar tränas. Så det var ju därför jag ville ha lite hjälp med frågan om detta oxå. Det blir ju så att man själv föreställer sig om hur en sak går till och sen, jaa kan det ju vara helt fel.
Liksom träna hållbarhet för mig har alltid varit, lååånga långsamma skritt och travpass.
När då kompisar till mig som har jobbat o galoppstall berättar att vissa tränar hästarna genom att var ute och köra kort galopp i 1-2 timmar så har inte jag tänkt mig att det är särskilt bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jo, när jag läste en gång till så förstod jag lite bättre av hur du menade.
Men liksom det som jag har tänkt på är att flera säger att de väntar gärna med att börja hänga-/rida in sina araber vid 4-5 års ålder.
Och en häst som har blivit riden i ett halvår från att man första gången sätter sig upp på den skulle jag iaf inte starta en 5-milare CR på.
Och då såna som tycker att man kan rida 120-160 km på 7 åriga hästar kan ju absolut inte ha ridit in sina hästar vid den åldern. Då tycker jag själv att träning har gått alldeles för fort. För jag menar att träna upp en häst som går 50km CR vid 5.års ålder går 2 år senare 160 km.
Asså jag vet inte, jag tycker att det är väldigt fort men samtidigt är det inte jag som rider dom klasserna och jag rider absolut inte på elitnivå.


Jag förstår vad du menar och jag förstår din undran.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag förstår vad du menar och jag förstår din undran.

Bra att du förstår mig, det är ju så att man får inget veta om man inte frågar. Och jag vill ju absolut lära mig för att själv kunna utvecklas ännu mer som ryttare :)
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Inte bara. Och inte om man avser påverkan åt det positiva hållet enbart.
När de växer är det snarare som lättast att överbelasta.

Sedan är jag överens om att den som verkligen, verkligen vet vad den gör kanske kan hålla sig inom den snäva gränsen som ger gott resultat - en hållbarare häst.

Självklart ska man inte träna mer än vad hästen klarar av. Det är det som skiljer de duktiga tränarna från de mindre duktiga, oberoende om de tränar för galopp eller distans.

Men rent generellt, en häst som på rätt vis tränats när den växer, mot en som inte tränats, och dessutom stått still i en mindre hage, är skillnaden stor på vad den har för hållbarhet som äldre.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Men Camilla. Baserat på vad? Jag tror inte att en rätt utförd, lagom mycket galoppträning behöver vara fel, men jag minns följande från galorna och symposierna:
Johanne Hvid, veterinär och distansryttare på int. nivå tyckte att den häst hon börjat distansträna vid 10 års ålder och dessförinnan ridits "normalt" som vanlig ridhäst var den optimala. En vanlig, allsidig hästträning var vad hon förespråkade tills lite senare år.

Jannet som pratade på senaste galan, tyckte att galoppträning vare sig gjorde av eller till. Hon tyckte att man lika gärna kunde låta hästen gå i en bra, kuperad hage och rida in den lite senare.

Det är ju frågan om duktiga, internationella distansryttare...

Vad jag vet så är de franska, framgångsrika distanshästarna sällan galopphästar i grunden.

Återigen: med detta avfärdar jag inte en grund i galoppen men jag undrar om den verkligen ger allt det där goda i den omfattning att risken är värd att tas, mot att rida in vanligt, ge en allroundutbildning och senare träna mer riktat mot distans?
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag håller med på så vis att en normalt riden häst mycket väl kan ha förutsättningar att nå långt.
Det jag protesterar mot är att folk ofta har en uppfattning att galoppen sliter. Ja, det gör den, om hästen är av dålig kvalite, eller att den tränats för hårt. Inte annars.

Mycket forskning talar ju för att tidig träning stärker.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Lånar min egen knapp.
Frågan är om galoppträningen ger något försprång igentligen? Hästar är ju födda atleter. De tränar lätt upp hjärta o lungor.
// Linda
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Nej något försprång blir det ju inte,det tar fortfarande lika lång tid att träna upp hästen till distans oavsett när man börjar.
Om jag fick välja mellan att köpa en 6 åring från galoppen eller en 6 åring som gått 120 km så väljer jag givetvis den som gått 120 km.
Även om jag själv inte tycker det är optimalt att gå 120 km så ung utan skulle valt ett annat upplägg själv.
Det som är nackdelen med hästar från galoppen och travet oxå för den delen är att de tränas i för tidiga år.
Har till och med flera exempel på att börja träna araber redan som 2½ åringar, en sådan häst skulle jag personligen aldrig köpa till distans men sedan vet jag andra som först när hästen är 3½-4 år börjat galoppträning,det kan ju vara helt okej förutsatt att det är en omväxlande träning och man inte tränar på för mjukt underlag.
Men ett försprång blir det ju inte..
Sedan har jag full förståelse att man som uppfödare kan tycka att det är en stor fördel att hästen går galopp eftersom man då har en snabbare process till prestation och det är ju en mycket viktig del i att få ut sina hästar på marknaden.
Men det är ju två skilda saker.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Nej något försprång blir det ju inte,det tar fortfarande lika lång tid att träna upp hästen till distans oavsett när man börjar.
Om jag fick välja mellan att köpa en 6 åring från galoppen eller en 6 åring som gått 120 km så väljer jag givetvis den som gått 120 km.

Det menar du alltså?
Även om 120-hästen blev inriden som 4½-åring, och galoppören tränats och tävlats seriöst, och inte har några som helst anmärkningar på veterinärbesiktningen?
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Japp det menar jag utan tvekan! Men som jag också skrev i mitt inlägg så skulle jag inte ridit 120 km om det skulle varit i mitt tycke optimalt utan själv hade jag nog valt att rida kanske 1 st 50 km och 3 st 80 km.
Så det var mera menat som ett teoretiskt exempel.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Det du får när du köper en ex-galoppör är ju ett kvitto på att hästen de facto har en fysisk och mental kapacitet och en viss hållbarhet.

Det är som att anställa någon med en viss utbildning. Det personen lärde sig på universitetet för 10 år sedan är skit samma på jobbet idag. Men det är ett kvitto på att personen har en viss förmåga att tillgodogöra sig kunskap.

Jag tor inte att jag kan säga att galoppträning sliter. "kort galopp i 1-2 timmar" har jag aldrig hört talas om. Däremot mycket skritt och trav, och korta galopp-pass som ökas i hastighet ju längre man kommer i sin träning.

Hästarna på Newmarket skrittas i 30 min - cantrar 2000 meter x 2 och skrittar sedan hem. Det gör man 4 dagar i veckan. 2 dagar "går man jobb" och kör fort kanske 1000 meter.

Att galoppera för långt och länge är ofta ett amatörfel.

Faran med galopp är nog mer det "plötsliga traumat". Benbrott. Senskada. Som kan uppkomma när en häst är trött och ändå kämpar hårt.

Och givetvis kan en hårt matchad häst slitas.

Men ser plåtarna bra ut så ska allt vara OK. Och har du 10, 20 eller 30 starter och friska plåtar så vet du ju vad du får. Jämfört med en häst som gått i hage och skrotat.

Jag tror inte ett dugg på att rida in särskilt sent.
Så har man aldrig gjort med araber.
Möjligen på senare år i västerlandet.
Jag har sagt det tidigare - Tunisiska och ryska hästar räknas som det hårdaste i världen. Där TÄVLAR man dem som 2-åringar.
Inget jag vill se här, men det är intressant att tänka på.

Fullbloden har sin motsvarighet. Ofta går ex-galoppörer utan fantomresultat vidare till hindersport. Och där är det inte ovanligt att se hästar tävla up i 13-14 års ålder.

För övrigt vill jag bara säga El Wodkine
60 starter och 28 segrar. Och inte en skada - ever!
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag tor inte att jag kan säga att galoppträning sliter. "kort galopp i 1-2 timmar" har jag aldrig hört talas om. Däremot mycket skritt och trav, och korta galopp-pass som ökas i hastighet ju längre man kommer i sin träning.

Okej. Nej för den som berättade det för mig var en kompis till mig som fick jobba i ett galoppstall i frankrike i 2 veckor. Hon tyckte oxå det var väldigt skumt. Jag kan inte säga om det då är en bra eller dåligt tränare eftersom jag inte vet hur "rätt" träning ska gå till. Och jag har ingen aning om vad han hette.
Själv tyckte jag det lät helt sjukt.
Men som sagt , jag har ingen aning om hur galoppträning går till. Och varför jag trodde att galoppträning sliter mkt på härstarna är just för att jag får höra såna här saker, klart man börjar fundera då.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Flera stycken distanshästar har varit fd galoppörer dom felsta är rätt unga än men vi har ju Wigor, Bomb Jack, Sambal Oelek, Jens Lyn, Prylens Pepton, Dinamith, Barett

Värt att notera är att Wigor först gick distans och var tränad för det sedan startade han galopp!!
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Här får jag väl förklara med hög ålder på Ägaren- om jag själv ska tävla honom bör han komma upp i elit nivå innan jag blir för gammal samt att jag nu genom åren tränat upp sju hästar
till 160 km och har lärt mig lite på vägen. Kurir har fått BC på sina genomförda ritter vilket är tecken på att det fanns en hel del kvar ( en uteslutning i år)

Ingrid
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Tror inte de flesta galopptävlade araber som startat mycket/tränat hårt kommer att prestera högt upp i klasserna 120-160km under speciellt lång tid, tyvärr. De här hästarna har oftast förslitningar i fram + bakknän, visst är de"rena" så kan de ha en chans att prestera inom distansen också, det som brukar vara problemet är att få dem att inte bränna allt krut de första milen, ska man gå 160km och göra det bra behöver man de där krafterna på slutet. Ni nämner några fd galopptränade/tävlade araber i den här tråden, men mig veterligen har ingen av dem gått över 1000km och/eller gjort någon 160km. Kan man då säga att de är hållbara?? Att göra några 80km fort eller långsamt är för mig inte någon större prestation, inte heller någon enstaka 120km. Tror däremot att en sent galopptränad arab (och ej för hårt)som ej startat eller bara gjort några få starter kan bli en bra distanshäst, fast då tror jag att en vanligt promenad riden arab är/blir lika bra. Det jag tror minst på är de hästar som fått för lite motion som unghästar,stått inne större delen av dygnet och/eller bara vistats i liten rasthage, de har ingen chans att röra sig naturligt. hingsten jag hade Majestic Prince var ett ex på en sådan häst, stod inne 23-24t/dygn, fick vid bra väder vara ute 1 tim i sandpaddock,annars longerades han 2ggr/dag i 10-15 min, det här var hans liv mellan 2-4 års ålder. 8 tim utevistelse hemma hos mig fick hans ben att svullna upp i början och gjorde det alltid mer eller mindre efter tävling ( var absolut inget fel på hans leder, det kollade jag upp,) var helt enkelt för ovan vid att belasta sina ben./jessica
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 016
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 943
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 314
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp