Bukefalos 28 år!

Gamla, smutsiga selar. hur rengöra?

BulletForMyValentine

Trådstartare
jag har hittat 2 gamla, smutsiga selar i lagårn som jag har tänkt att rengöra o smörja. men jag behöver tips på hur jag ska göra. ja har sökt lite här på buke men inte hittat nått.

det är 2 lokselar (heter det så?)
sele 1: brunt läder, ca 10 år, har inte blivit smörjd på minst 5 år, några trasiga remar
sele 2: svart läder, något äldre än sele 1, hel o mkt fin, ej smöjd på minst 6-7 år.

jag har borstat av båda selarna o lädret ser bra ut, nästan inga sprickor vad ja kunde se. de var helt täckta med damm o spindelväv:eek:.
det är lite slitage på dom.
Nästan alla spännen på båda selarna är rostiga. finns de nått att göra åt det? Hur ska jag få selarna rena o hyffsat mjuka igen?
Jag måste lämna in den trasiga selen hos nån som kan laga den. vad kostar det ungefär?
Måste ja plocka isär selarna? ja gjorde det med hästens sele förra sommaren o gör det inte igen. det tog en vecka innan ja fik ihop den igen.:D
Kommer selarna gå att använda igen?

tacksam för alla svar då det är 2 fina selar
 
Sv: Gamla, smutsiga selar. hur rengöra?

Rostiga spännen kan bli bättre med ketchup. Ja, ketchup :D
Smörj på ordentligt med ketchup på spännena och låt ligga nå vecka (sök på internet, kommer inte ihåg hur länge jag lät mitt träns ligga inketchupat). Sen borstade jag med en stålborste, torkade sedan rent, och torkade torrt.

Tror du kan använda nagelborste för att luckra upp smutsen på selarna. Och rejält med sadeltvål och vatten.
 
Sv: Gamla, smutsiga selar. hur rengöra?

Plocka isär (ja det måste man nästan, för att få det rent) tvätta med glycerintvålo en borste, ordentligt. Smörj sedan med olja flera, flera gånger och låt lädret suga åt sig, efter ett par ggr så böj, bänd och massera lädret med olja på händerna. Då märker du även hållbarheten, spricker lädret så behöver det bytas. Går de att böja och mjuknar så är det friskt.

Avsluta med något läderfett på den "ruggiga"/obehandlade sidan av lädret.
 
Sv: Gamla, smutsiga selar. hur rengöra?

hmm okej, ketchup. blev lite förvånad när ja såg det. hur blev resultatet?
jag har ekol glycerintvål(stavning?) o ekol olja går det bra eller ska jag skaffa nått annat?
tack för svaren!
 
Sv: Gamla, smutsiga selar. hur rengöra?

spola med vattenslang ljummet vatten för att få bort dammet.. skrubba med disksvamp...

lädertvål och sedan putsa med läderolja :)
 
Sv: Gamla, smutsiga selar. hur rengöra?

kl
Hej! Här verkar finnas goda råd så jag passar på att fråga!

Ursäkta lite trådkap, men köpte för en tid sedan en begagnad loksele och lädret, spännen etc. såg ok och nysmörjt ut. Har även lossat allt och själv smörjt den. Den luktar dock "mögel/gammal källare" inget synbart mögel utan säkert bara dragit till sig lukten? Har läst någonstans att vitvinsvinäger tar bort mögel, men undrar om andra tips finns för att få bort själva lukten?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 605
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 689
Senast: jemeni
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 133
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 764
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp