Gammal häst på lösdrift??

B

**BORTTAGEN**

Är det någon särskild nackdel med att ha en gammal häst på lösdrift? :confused: Jag tänkte på leder och så... de rör sig ju mer än i stall men å andra sidan är det ju kallare..? Inte bra för stela leder, eller? :confused: :confused: :confused:
 
Det beror säkert på individen och så men de gamla hästar jag sett och ägt har blivit så väldigt frusna av sig. Träffade en gammal häst på lösdrift som stod under sina dubbla vintertäcken inne i sitt vindskydd och frös sig genom större delen av vintern. Jag sov inte så gott kalla nätter när jag tänkte på den...

Så det är den spontana nackdel jag kommer att tänka på.
 
Usch. :crazy: Min har blivit lite mer frusen med åren (halvblod, 21 år nu) men inte såååå extremt. Men det kan ju bli värre. :crazy: :crazy:

Det som tilltalar med lösdrift är också att hon har lite känsliga lungor - hon hostar ALDRIG under ute-dygnet-runt-perioden (går fortfarande ute nu) men när man stallat in.. ja då kommer hostan. Väldigt lite sista åren (bra stall) men ändock, lite hosta blir det. Hostan lär inte bli bättre med åren. :crazy:
 
Det är ju bra för en äldre häst när den får röra sig mer regelbundet när den går ute dygnet runt.Benen kan ju börja svälla när de får stå inne.Har också ett äldre halvblod som jag vill ska gå ute så mycket som möjligt fast nu när det blivit frost på nätterna har de börjat sova inne.
Tror också att en äldre häst har lättare för att frysa.
 
en äldre häst frysre lättare,har ogöra med att de inte riktigt kan längre omvandla all mat/egergi till just att överleva OCH hålla värmen.
Den gamlingen jag rider och fixar med,han fryser rätt lätt,oftast får han jätte ont i ryggen om han blir lite kall.. så det att ha en gammal häst pålösdrift är inget jag skulle göra precis,men däremot låta den vara ute så länge det går,alltså ut så tidigt som möjligt och sedan in så sent som möjligt.Hästarn här hemma rör sig otroligt mycket i sin hage,den är rätt stor,så de går ocg går och går,och busar,plus att de rids regelbundet,speciellt den gamla hästen,gamla hästar ska antinge gå varje dag,ridas,skrittas,ja röra på sig iaf,eller så ska de stå helt,för då hålls de bäst har jag hört.
Jag anser att röra på hästen och försöka hålla den i så bra kondition och i ett bra hull,inte för smal och inte för tjock,då bör benen hålla länge på den.och självklart anpassa ridning/körningen efter den..
gud va jag svamlar!
Men som sagt om den hostar när den stå på stall.. hm,kan ni inte göra typ en ute box med pärmament bädd?alltså brinnande bädd?+ täcken dåra..Då får den varmt men endå frisk luft!eller om ni kan öppna nått fönster eller så vid den? eller ställa den vid stalldörrren?alltså ha boxen som är närmast stalldörren,som det är nu kan man ju ha en dörr öppen under natten,det blir ju endå rätt varmt i stallet,plus frisk luft!
Borde ju gå att lösa på nått sett :idea:
Lycka till! ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 308
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag och min sambo har planer på att flytta till Umeå. Hur är det att ha häst där? Tips på bra stall (gärna med lösdrift alternativt...
Svar
1
· Visningar
566
Senast: Piglet82
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
723
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp