Gammal häst med tandproblem

Hoppas det är okej att jag ställer en relaterad fråga här, orkar inte starta en egen tråd (av känslomässiga skäl). Har också svårt att få ett avslut då själva avlivningen känns som ett ångestfyllt hål.

Hur hade ni valt i detta fall, hästen är:
A. Rejält huvudskygg, framförallt mot främlingar
B. Okänslig mot lugnande, behöver alltid en extra spruta vid tandvård

Som jag ser finns det två alternativ 1. bult med lugnande (under tungan) först och 2. endast spruta. Med alternativ 1. är jag rädd att lugnande (som väl inte är så starkt?) ej ska räcka och med 2. att medlet ska verka för långsamt så att hästen medvetet kämpar emot.

Hur hade ni tänkt?

Just nu kör jag på alternativ 3. skjuta det på framtiden med en klump i magen :(
Jag tog för två år sedan bort en häst som när han kom till mig var mycket rädd för främmande män, till den grad att han kastade sig i väggen om någon för honom främmande man kom in i stallet. Hans rädsla minskade mycket här men jag ville inte riskera att han skulle vara rädd sin sista stund och ville inte riskera att han försökte fly från han från lantbrukstjänst. Han fick lugnande under tungan. Han från lantbrukstjänst gick bakom oss dit vi skulle och gick fram först när hästen stod med huvudet i hinken. Jag tror aldrig att hästen märkte att det var någon annan än jag där och än mindre att han från lantbrukstjänst gick fram. Han var så avtrubbad.
Nu visste jag hur han tidigare hade svarat på det lugnande under tungan då det krävdes lugnande vid skoning i början för att hovslagaren ens skulle kunna komma i närheten av honom och jag gav i två omgångar tills han var riktigt borta. Först en omgång och sedan en till. Nu minns jag inte tiderna men det står på hur långt innan man måste ge för maximal effekt och hur länge det sitter i och appliceras det rätt så är det mycket effektivt. Hade jag inte vetat hur han svarade på lugnande under tungan och inte hade kunnat få en exakt tid av lantbrukstjänst så hade jag tagit ut veterinär som hade fått ge lugnande i sprutform. Man ska vara medveten om att det är svårt att avgöra hur mycket lugnande hästen behöver när det är i en lugn situation hästen får det så man bör prova innan och ha tillräckligt hemma inför avlivningen så man kan ge tillräckligt mycket. Vid lugnande inför tandkoll går många hästar upp i stress redan när veterinären kommer in i stallet och då behövs mer lugnande än om man hade gett det i lugn och ro själv.

Jag beklagar att du också måste säga adjö till din vän.
 
Hoppas det är okej att jag ställer en relaterad fråga här, orkar inte starta en egen tråd (av känslomässiga skäl). Har också svårt att få ett avslut då själva avlivningen känns som ett ångestfyllt hål.

Hur hade ni valt i detta fall, hästen är:
A. Rejält huvudskygg, framförallt mot främlingar
B. Okänslig mot lugnande, behöver alltid en extra spruta vid tandvård

Som jag ser finns det två alternativ 1. bult med lugnande (under tungan) först och 2. endast spruta. Med alternativ 1. är jag rädd att lugnande (som väl inte är så starkt?) ej ska räcka och med 2. att medlet ska verka för långsamt så att hästen medvetet kämpar emot.

Hur hade ni tänkt?

Just nu kör jag på alternativ 3. skjuta det på framtiden med en klump i magen :(

Jag har haft två elevhästar som varit huvudskygga. Båda har det funkat fint med lugnande oralt i förväg, en hink god mat och duktig person från Lantbrukstjänst som har vana av sånt här och bultat mkt smidigt. De har inte hunnit reagera ens.
 
Hoppas det är okej att jag ställer en relaterad fråga här, orkar inte starta en egen tråd (av känslomässiga skäl). Har också svårt att få ett avslut då själva avlivningen känns som ett ångestfyllt hål.

Hur hade ni valt i detta fall, hästen är:
A. Rejält huvudskygg, framförallt mot främlingar
B. Okänslig mot lugnande, behöver alltid en extra spruta vid tandvård

Som jag ser finns det två alternativ 1. bult med lugnande (under tungan) först och 2. endast spruta. Med alternativ 1. är jag rädd att lugnande (som väl inte är så starkt?) ej ska räcka och med 2. att medlet ska verka för långsamt så att hästen medvetet kämpar emot.

Hur hade ni tänkt?

Just nu kör jag på alternativ 3. skjuta det på framtiden med en klump i magen :(

Vid tandvård behöver man ha hästen ganska hårt sederad för att kunna greja i munnen utan att hästen rycker med huvudet och grejar med tungan, så att din häst behöver en extra spruta vid just tandvård betyder inte att den är väldigt okänslig jmf med andra hästar. Det är inte ovanligt att man ger samma häst dubbel dos sedering vid tandvård jmf med vid andra åtgärder.
Vid just avlivning kan man ju dessutom helt enkelt ge så mkt som behövs. Skulle inte oroa mig så mkt för den biten, se bara till att det är lugnt runt hästen så kommer det att fungera bra med sedering!
 
Hoppas det är okej att jag ställer en relaterad fråga här, orkar inte starta en egen tråd (av känslomässiga skäl). Har också svårt att få ett avslut då själva avlivningen känns som ett ångestfyllt hål.

Hur hade ni valt i detta fall, hästen är:
A. Rejält huvudskygg, framförallt mot främlingar
B. Okänslig mot lugnande, behöver alltid en extra spruta vid tandvård

Som jag ser finns det två alternativ 1. bult med lugnande (under tungan) först och 2. endast spruta. Med alternativ 1. är jag rädd att lugnande (som väl inte är så starkt?) ej ska räcka och med 2. att medlet ska verka för långsamt så att hästen medvetet kämpar emot.

Hur hade ni tänkt?

Just nu kör jag på alternativ 3. skjuta det på framtiden med en klump i magen :(

Jag tog bort min islandshäst för en månad sedan. Jag hade samma oro som du då hon var rädd om sitt huvud och osäker kring främlingar.

Vi har här en väldigt lugn veterinär som tar sin tid. Jag la lugnande under tungan, veterinären gav henne ordentligt med lugnande i spruta.
Vi gick ut utanför stallet tillsammans med hennes kompis. Hon fick hitta sin lugna plats och stå och äta lite.
Lugnt och behagligt som vilken dag som helst.
Veterinären kollade av med mig och bultade henne.

Allt gick så lugnt till som jag någonsin kunde önska.
Jag fick ha henne kvar till dagen efter då jag inte vågade boka hämtning samma dag om det inte hade funkat smidigt.

För mig var det viktigt att hålla henne själv då jag var den enda hon litade på fullt ut.
 
Hoppas det är okej att jag ställer en relaterad fråga här, orkar inte starta en egen tråd (av känslomässiga skäl). Har också svårt att få ett avslut då själva avlivningen känns som ett ångestfyllt hål.

Hur hade ni valt i detta fall, hästen är:
A. Rejält huvudskygg, framförallt mot främlingar
B. Okänslig mot lugnande, behöver alltid en extra spruta vid tandvård

Som jag ser finns det två alternativ 1. bult med lugnande (under tungan) först och 2. endast spruta. Med alternativ 1. är jag rädd att lugnande (som väl inte är så starkt?) ej ska räcka och med 2. att medlet ska verka för långsamt så att hästen medvetet kämpar emot.

Hur hade ni tänkt?

Just nu kör jag på alternativ 3. skjuta det på framtiden med en klump i magen :(
Min gammeltant togs bort på Ultuna pga att vi var där då. Hon togs bort pga svår fång. Antagligen med spruta :confused:, var ej med då. Och det var 1996, så gamla avlivningsmedlet då
Min älskade gammelman, som jag fick 16½ år ihop, togs bort pga en morgon kom han inte upp i boxen.
Hoppas det är okej att jag ställer en relaterad fråga här, orkar inte starta en egen tråd (av känslomässiga skäl). Har också svårt att få ett avslut då själva avlivningen känns som ett ångestfyllt hål.

Hur hade ni valt i detta fall, hästen är:
A. Rejält huvudskygg, framförallt mot främlingar
B. Okänslig mot lugnande, behöver alltid en extra spruta vid tandvård

Som jag ser finns det två alternativ 1. bult med lugnande (under tungan) först och 2. endast spruta. Med alternativ 1. är jag rädd att lugnande (som väl inte är så starkt?) ej ska räcka och med 2. att medlet ska verka för långsamt så att hästen medvetet kämpar emot.

Hur hade ni tänkt?

Just nu kör jag på alternativ 3. skjuta det på framtiden med en klump i magen :(
Min gammeltant togs bort på Ultuna pga att vi var där då, var och rtg framhovarna pga svår fång. Togs antagligen bort med spruta :confused:, var ej med då, och detta var 1996. Så det gamla avlivningsmedlet då.
Min älskade gammelman togs bort när han en morgon ej kunde komma upp i boxen. Hade fått en stroke då pga sin PPID
Han fick först en lugnade spruta och sedan själva avlivningssprutan. Låg med huvudet i mitt knä hela tiden, och blev mkt orolig när jag reste på mig. Satt med hans huvud i mitt knä säkert en halvtimme eller mer, efter han hade gått bort. Sedan fick han ett täcke över sig. Så det såg ut som han sov, enda man såg var kanylen i halsen
.Blev hämtad morgonen efter, jag valde att inte vara med då
 
Min gammeltant togs bort på Ultuna pga att vi var där då. Hon togs bort pga svår fång. Antagligen med spruta :confused:, var ej med då. Och det var 1996, så gamla avlivningsmedlet då
Min älskade gammelman, som jag fick 16½ år ihop, togs bort pga en morgon kom han inte upp i boxen.

Min gammeltant togs bort på Ultuna pga att vi var där då, var och rtg framhovarna pga svår fång. Togs antagligen bort med spruta :confused:, var ej med då, och detta var 1996. Så det gamla avlivningsmedlet då.
Min älskade gammelman togs bort när han en morgon ej kunde komma upp i boxen. Hade fått en stroke då pga sin PPID
Han fick först en lugnade spruta och sedan själva avlivningssprutan. Låg med huvudet i mitt knä hela tiden, och blev mkt orolig när jag reste på mig. Satt med hans huvud i mitt knä säkert en halvtimme eller mer, efter han hade gått bort. Sedan fick han ett täcke över sig. Så det såg ut som han sov, enda man såg var kanylen i halsen
.Blev hämtad morgonen efter, jag valde att inte vara med då
Så ledsamt
 
Jag tog bort min islandshäst för en månad sedan. Jag hade samma oro som du då hon var rädd om sitt huvud och osäker kring främlingar.

Vi har här en väldigt lugn veterinär som tar sin tid. Jag la lugnande under tungan, veterinären gav henne ordentligt med lugnande i spruta.
Vi gick ut utanför stallet tillsammans med hennes kompis. Hon fick hitta sin lugna plats och stå och äta lite.
Lugnt och behagligt som vilken dag som helst.
Veterinären kollade av med mig och bultade henne.

Allt gick så lugnt till som jag någonsin kunde önska.
Jag fick ha henne kvar till dagen efter då jag inte vågade boka hämtning samma dag om det inte hade funkat smidigt.

För mig var det viktigt att hålla henne själv då jag var den enda hon litade på fullt ut.
Beklagar
 
Hoppas det är okej att jag ställer en relaterad fråga här, orkar inte starta en egen tråd (av känslomässiga skäl). Har också svårt att få ett avslut då själva avlivningen känns som ett ångestfyllt hål.

Hur hade ni valt i detta fall, hästen är:
A. Rejält huvudskygg, framförallt mot främlingar
B. Okänslig mot lugnande, behöver alltid en extra spruta vid tandvård

Som jag ser finns det två alternativ 1. bult med lugnande (under tungan) först och 2. endast spruta. Med alternativ 1. är jag rädd att lugnande (som väl inte är så starkt?) ej ska räcka och med 2. att medlet ska verka för långsamt så att hästen medvetet kämpar emot.

Hur hade ni tänkt?

Just nu kör jag på alternativ 3. skjuta det på framtiden med en klump i magen :(
Hur har det gått ? Kan du prata om det? Kram
 
Hur har det gått ? Kan du prata om det? Kram
Hon fick somna in för drygt två månader sen. Det jobbigaste var faktiskt att ringa veterinärstationen då jag hade oturen att få prata med en veterinär som inte alls förstod min vånda över val av metod utan tyckte det var självklart med spruta.

Själva avlivningen gick dock bra, hon fick en massa lugnande och sen avlivningsspruta. Och den veterinären som kom ut till oss var super. För mig har avlivningen och tiden efteråt inte varit lika jobbig som tiden innan. Jag saknar henne massor men jag vet att för hennes skull var det bäst så här.

Jag tror också det hade varit bra för dig att ta hjälp för att komma vidare.
 
Hon fick somna in för drygt två månader sen. Det jobbigaste var faktiskt att ringa veterinärstationen då jag hade oturen att få prata med en veterinär som inte alls förstod min vånda över val av metod utan tyckte det var självklart med spruta.

Själva avlivningen gick dock bra, hon fick en massa lugnande och sen avlivningsspruta. Och den veterinären som kom ut till oss var super. För mig har avlivningen och tiden efteråt inte varit lika jobbig som tiden innan. Jag saknar henne massor men jag vet att för hennes skull var det bäst så här.

Jag tror också det hade varit bra för dig att ta hjälp för att komma vidare.
Hur gammal var hon? Varför var du tvungen att ta bort henne ?
 
Hur gammal var hon? Varför var du tvungen att ta bort henne ?
Hon var bara 15 men skadade sig första gången som åttaåring och hennes kropp var minst tio år äldre. Artros i ett framknä, problem med båda bakknäna, ryggen, SI-leden och tänderna (gombitning). Vi kämpade i flera år men tillslut gick det inte längre.

Om någon annan i samma situation hade valt att avsluta tidigare hade jag inte sett det som fel. En död häst lider inte. Men hon var min hjärtevän och jag kunde inte släppa henne tidigare. Nu får jag istället leva med att jag kanske väntade lite för länge.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: netschjen
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 906
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 073
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp