Gammal ponny

L

leva11

Hej jag skriver ang att vi har lite problem med hö givan här hemma till våran gamma ponny,

Våra tre hästar går nu tillsammans och har fri tillgång till hö (rundbal) i hagen.
problemet är att när dom stora hästarna har ätit sig mätta så går dom och gör annat i hagen vilar eller går ut längre i hagen sen går dom tillbaka på kvällen och äter hö igen.
Men ponnyn är en 23 årig C ponny och han äter hela tiden och smällfet är han och han slutar ju aldrig heller att äta och det går åt mer hö nu en vanligt när han får va med i hagen vid rundbalen,
Som det går åt alldeles för mkt hö har våran bonde räknat ut och då funderar vi på om ponnyn ska få gå ensam i en hage och man portonerar ut till han i stället för det är ej bra för ponnyn att äta så mkt och då undrar jag kan det va därför han har å mkt gaser i magen med han fiser jämt ?

Frågan är om vi ska ställa han i en hage själv som han ej släpper fram dom andra två till rundbalen??
Och hur mkt ska han ha ca då ??
Det är en newforest 23 årig i dag rund och fin och glansig i pälsen
Hästen rids tre dagar i veckan bara och då tar ridturen ca en timme per gång
Han får vitaminer och mineraler men inget havre eller nått bara hö i dag

6kilo klarar sig den på det men jag tycker det låter lite??

jag hoppas någon kan hjälpa mig med lite råd ang detta
för så här går det ej att forsäta med han kommer ju falla i hopp annars
Ha det bra
 
Sv: Gammal ponny

Min korsningsponny (bla New Forest) på 24 år åt under förra vintern ca 8-9 kg om dagen av ett hö med ungefär 8 MJ och med en kvot på 6,0 (protein/energi). Till det fick han ungefär 5 dl korn. Kanske kan det vara en bra start? 6 kg låter lite lite för mig med och speciellt om han äter mycket nu. Se upp så att det inte blir någon chock utan minska lite långsamt kan kanske var bra? En tanke, har ni gott om protein i höet? Gamlingar behöver ju ofta mera protein och kanske äter han så mycket för att få i sig tillräckligt med protein och får energin på köpet? Ev. kan ju lusern eller något annat hjälpa då.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 679
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 109
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp