Bukefalos 28 år!

Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag är förbryllad. Vår perserpojke på 14år har blivit stelare på sistone, kan småhalta lite samt har tappat en del muskler i bakkärran. Vi tog honom till veterinär som kämde och drog och tydligen reagerade kissen på ena bakbenet plus att höfterna inte var helt ok. Veterinären tyckte då att vi skulle sätta honom på metacam i några veckor för att "se om det blev någon skillnad".

Jo det blev skillnad, åt det sämre hållet... Han blev genast mycket piggare och springer runt mer, men haltandet blev tydligare och han är numera mycket ovillig att hoppa upp i soffa/säng. Vinglar dessutom och tar inte emot med bakbenen när han hoppar ner från något, de viker sig.

Min teori är att metacamet lindrade för höfterna vilket gjorde att den skadade leden (ena bakknät) belastades mer och därför blev katten sämre.

Givetvis ska vi in till vet igen. Vi är dock oroliga då katten är gammal och därmed inte längre försäkrad (:crazy:).

En nätt chinchillaperser på 4-5kg är väl inte vid vägs ände vid 14år tycker jag...

Jag vet att det är långsökt, men någon som kan tipsa och råda om hur vi går vidare? Min sambo kommer att bli knäckt den dagen det är slut och vill gärna förneka att katten börjar bli skröpplig, så jag känner att jag tar tag i detta åt honom.

Är det värt att röntga/ultraljuda för att se vad som kan tänkas vara fel? Är katten för gammal och risig för att ens försöka?

Tacksam för allt input.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Jag tror också på din teori att den blev lindrad av metacamet, rörde sig för mycket och så blev hältan värre.

Ultraljuda vetesjutton om man gör på kattleder faktiskt? Gjordes inte på min Tekla, däremot röntgen. Hon skadade ju sig, hur är okänt, men kom in väldigt halt, och reagerade i hasleden. Rtg ren. Fick först tolfedine som hon efter ett par dagar på tyckte att hon var frisk och kry. När det gick ur kroppen kom hältan igen. Hon låg mest och ynkade på min säng, ville inte röra sig alls. Åt och drack bra dock.

Nytt besök, och ny röntgen, då fanns en artros som inte fanns innan =/ Hem på metacam, som gav NOLL effekt.

Där trodde jag det var kört, men pratade med hemmavet (de tidigare besöken på en annan klinik), som kollade plåtarna och tyckte att för att få en artros sådär fort måste det orsakas av ngt, och misstänkte både pga uppkomsten och placeringen att grundorsaken var en ligamentskada vid hasen. Dock svårt bekräfta. Vi provade (mitt förslag) att behandla katten med cartropheninjektioner. Gav noll resultat och här började jag ge upp hoppet.

Vet tyckte dock att så länge katten äter, dricker och håller humöret uppe så behövde man inte panika för att hon inte ville röra sig utan låg på sängen 23 h och 55 min per dag. Och att när det gäller katter så är de oftast betydligt bättre än hundar på att vila när de har ont. Och hans erfarenhet var att TID var den enskilt största avgörande faktorn vid ligamentproblem.

Dvs sammantaget så eg bra att katten själv höll sig still, och så länge katten mådde bra så kunde man acceptera det en tid, dock är det ju klart önskvärt att hitta en nivå där katten håller sig lugn men inte har mer ont än nödvändigt.

Som en sista utväg provade vi sätta henne på kortison, först fick hon kortisonsprutor, två stycken, en som skulle räcka 3 dagar och en som skulel räcka 14 dagar. Helt ohalt och smärtfri, men när 3-dagarsditon gick ur så blev hon sämre, och när 14 dagars gick ur ännu sämre. Så då fick hon kortisontabletter, där hade jag räknat ut henne eg, men kunde hon ha ett drägligt liv på kortison så okej, huvudsaken var ju hon var smärtfri. Hon kände sig bättre på kortison, men i början var benet inte ett dugg bättre. Sen var hon lika men benet lite bättre vid koll, och sakta men säkert (där kom den där tiiiiden veterinären tjatade om in *s*) så blev hon bättre och bättre.

Hon är idag sen många månader kortisonfri, 'tillbaka i tjänst' och mår prima. Hon får några 'återfall' ibland, överanstränger benet (utekatt) och linkar. Reglerar det väldigt fint själv genom att ligga inne några dagar och sen ut igen.

Hon kommer ju alltid ha sin artros, men det var ligamentskadan (eller vad det nu var) som var det hältutlösande tydligen, och där var tiden det avgörande. Jag kände ibland att 'är det rätt mot henne? Finns det något hopp? Gör jag rätt?' men såhär i backspegeln är jag jätteglad att jag 'stod ut'.

Dock, utan hemmavet hade hon varit i himlen nu, kliniken var ganska 'jaha en artros, varför? Nä det vet vi inte, men här får du metacam, hejdå, kom igen om ett halvår och kolla njurvärden pga metacamet. Svarar hon inte på metacam finns inget att göra tyvärr' =/

Allt som allt har det hela från början till slut kostat, inkl all rtg (mååånga bilder, hela vä bakben ur olika vinklar, ggr två) och inkl mediciner etc ca 3500 kr (hon är dock försäkrad så f-bolaget betalade 2610 kr av det). Av det var ca 900 kr cartrophenet btw.

Så, behöver inte bli så dyrt. Och om du änner hon är frisk och kry i övrigt tycker jag absolut det är värt ge det en chans. Och som sagt, tid kan göra underverk
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Jättetack för svar! :) Då finns det lite saker man kan prova innan vi ger upp hoppet s.a.s.

Jag har aldrig haft en halt katt och är osäker på hur långt man går med det. Ska be sambon läsa ditt inlägg så kommer nog han också att bli lättad.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Glömde, det tog nästan fyra månader innan någon förbättring av själva skadan, och ungefär sex månader innan 'helt tillbaka'

Just vinglet, att benet vek sig, såg jag med. Vet kunde utan att jag beskrivit det i detalj berätta hur benet vek sig, på pricken. Tydligen typiskt vid ligamentskada, och det som med största sannolikhet gett artrosen, att leden blev instabil när ligamentet skadades.

Idag hoppar hon upp på matbänken som är ungefär 1,40 m upp utan problem, klänger i bjälkarna i stallet, jagar möss osv. Hon var fem år när hon skadade sig btw, så betydligt yngre än din, samtidigt så en äldre är ju oftast inte lika aktiv, man ser ju till att de ska komma tillbaka till ett drägligt liv. (Jag försökte erbjuda Tekla förtidspension med fulla förmåner, men hon nappade inte på det)

Katter tål tydligen kortison väldigt mycket bättre än hundar med, både på kort och lång sikt. Tekla fick vad jag kunde se inte en enda biverkning av det.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Den här katten är en innekatt som inte tycker om att klättra och är väldigt lugn, så det ska nog gå. :) Vi ska prata med vet idag och höra vad de säger. Katten lider inte idag, är mest lite begränsad, men trivs ganska bra med att husse lyfter upp och ner ur soffa och säng... :cool:

Njurarna kollades (seniorkoll) och allt såg bra ut i övrigt så det är bara benet som spökar. Vi har nog råd att ge honom lite tid och se om det blir några förbättringar. Drar det åt det sämre hållet så har vi pratat igenom det också.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Låter som höftlederna.

Jag tror också att Metacamet gjort att kisse öwerbelastar. Tokigt. Testa Hill´s j/d. Jag wet att det låter som att jag är foderförsäljare, men jag har sett det fodret göra underwerk!

Annars: glukosamin + omega 3/6 i som fodertillskott.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Kisse har snabbt blivit sämre och bakbenen bär honom knappt längre. Han har dessutom börjat vingla kraftigt. Han kan inte hoppa upp i soffan och landar på mage med en duns på väg ner... :crazy: Går fortfarande på metacam sedan en, två veckor.

Vi söker veterinär idag för att få en tid. Jag tror inte att detta "bara" kan vara höfterna väl...?

Tack för fodertipset, ska kika på det.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Usch vad jobbigt :( Hoppas ni får en tid fort o får kollat vad det är. Vår gammelkatt går på Metacam, diabeteskatten. Han är oxå gammal o har trötta leder. Han är redan lite vinglig o så när han ligger lågt i sockret, men jag tycker att han vinglar mer o mer för varje gång jag träffar honom. :( han är oxå 14 år.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Tycker du skall sluta med metacamet. NSAID till katt är lite lurigt när det gäller omsättningen. När det gäller inj-lösningen så står det fortvarande i FASS att man ej bör följa upp med oral behandlig eftersom underlaget är för litet. När det gäller den orala lösningen för katt rekomenderas inte länge behandling än 2 v.
Det kan vara så att din katt inte riktigt klarar att omsätta preparatet utan håller på att bli förgiftad.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Jag har själv känt att jag velat sluta med metacam men hade hoppats på att få det bekräftat av veterinären, som dock är svår att få tag i. Katten har inte blivit sämre det senaste dygnet.

Stort tack! Vi lägger ner metacamet direkt. Hade ingen aning om att det kunde slå bakut på katter och sluta med förgiftning... Går det ur kroppen eller behöver vi vidta andra åtgärder för säkerhets skull?
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Det går ur kroppen men det finns en risk för lever o njurskador så ffa på äldre djur så detta bör kollas. Obs jag säger inte att det var fel att testa metacamet bara att det är läge att sluta nu.
PL
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

När det gäller inj-lösningen så står det fortvarande i FASS att man ej bör följa upp med oral behandlig eftersom underlaget är för litet.
PL

Hrm..... Det hade inte den veterinären som behandlade min katt, läst. Han (katten) fick injektion på djursjukhuset sen fortsatte jag hemma med den orala lösningen. Tack o lov så verkar inte katten tagit skada.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Vi har äntligen fått tag på veterinären som tydligen blev förvånad när hon hörde att katten blivit sämre. Hon tyckte att vi skulle sluta med metacamet och avvakta. Om katten blir sämre skulle vi börja med metacamet igen, en två-veckors period...

Jag är inte helt nöjd med detta. Får se hur vi gör. Katten är förvisso oförsäkrad men är ingen försöksråtta för det...
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Anwänder Metacam i oral beredning som uppföljning till Rimadylinjektion med gott mod. Har aldrig haft något bakslag på det, äwen om det wäl eg borde wara ännu wärre med tanke på att man helst inte ska blanda olika NSAID. En katt har fått akut GE.

Jag sätter dock aldrig in NSAID till äldre djur utan att kontrollera njur och lewerfunktion.

Winglighet och swaghet i bakpartiet borde inte öwerensstämma med biwerkningsspektrat på Metacam?

ts
Ordentliga inflammationer i höftlederna kan absolut ge winglighet, muskelatrofi och bakdelsswaghet.
Blir lite fundersam ang wilka undersökningar som gjorts på din katt - har man kollat ett wanligt rutinblodprow? Wissa sjukdomar, som te diabetes, ger ju också uttalade muskelatrofier och neuropatier som kan yttra sig som "slängig" bakdel.

Hoppas kisse blir bättre!
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Nej inte direkt men indirekt vid en lever eller njurpåverkan. Som jag skrev ovan NSAID är lite lurigt på katt vilket är orsaken till att det länge inte fanns några godkända nsaid till katt o att det idag är kortare behandlingstider för katt jämfört med hund.
Jag kan inte hitta hur länge TS katt blivit behandlad.
PL
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Svar till er båda. Katten var inne på hälsokontroll s.k. seniorkontroll där blodprov togs och värden för njurar och lever kollades - helt utan anmärkning. Dock visade han reaktion när vet. "klämde och kände" på ena bakdelet samt visade stelet i höfterna. (Jag var inte med själv utan har fått det återberättat av sambon.) Vingligheten tycker vi verkar bero på att han blivit sämre i det ben som han haltat på, kanske för att han överansträngt sig efter att metacam lindrat för höfterna.

Detta var den 5/5 och katten sattes på metacam den 7/5, han har gått på det i drygt två veckor. Han fick ingen dos igår och läget är än så länge oförändrat. Vi avvaktar för att se vad som händer och tar kontakt med vet igen om några dagar/en vecka.

Väldigt tacksam för all input.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

jag har en fråga på ungefär samma tema, vad kan vara fel om katten verkar lite svag och stel i bakdelen och går med krum rygg, men inte visar några tecken på smärta? blev inte heller bättre av metacam. vet. visste inte vad det var och tyckte att om det var pga artros så borde han blivit bättre av metacam.

katten är 11 år, går gärna ut en sväng men ligger ganska mkt. äter och dricker som vanligt och verkar annars pigg och glad.
 
Sv: Gammal stel katt på metacam - men blev sämre?

Ländryggen... Stel bakdel och krum rygg är tydliga tecken på smärta. Att inte NSAID hjälper är tywärr den trista werkligheten - smärtlindring innebär inte smärtfrihet och tywärr warierar effekten mellan olika indiwider och smärttillstånd. Jag tycker att man skulle ta en röntgenbild på din kisse, dels en bukbild för en grow koll aw inre organ (tillsammans med ett blodprow om det inte redan är taget) dels ländrygg och höfter.

Testa att sätta kisse på Hill´s j/d + glukosamin + NSAID under en längre period (minska NSAID successiwt) om alla wärden är inom normala gränser.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp