Gammalt hästsläp = Dåligt hästsläp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fatal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 670
F

Fatal

Hej!

Jag ska köpa ett släp som jag ska kunna frakta min islandshäst i. Jag är student och kassan är därför ganska tom. På tex blocket finns det släp för 5-10000 kr. Kan man köpa ett sådant och ha gott samvete när man åker omkring med hästen i det? Om, vad ska man titta på innan man köpper ett så gammalt/billigt släp?

Tack på förhand för eventuella svar!

Sv: Gammalt hästsläp = Dåligt hästsläp?

Jag har svårt att tro att ett sådant billigt släp är körbart, oftast handlar det om renoveringsobjekt där det är större reparationer att göra. Viktigt är att axlar, golv och bromsar är i gott skick då detta är de största reparationerna, men även flera småsaker kan samla ihop till rätt höga reparationskostnader. Så ett sådant billigt släp kan nog bli ganska dyrt innan det är körbart...

Glömde, om du köper ett begagnat släp, tänk på att besiktiga det innan (då upptäcks de större felen) och gärna lämna in det på en släpverkstad, det gjorde jag med mitt begagnade släp och fick på så sätt säljaren att bekosta de reparationer som inte var akuta, men som började bli aktuella...

Hur mycket tror du man får betala för ett ok släp?

Det som man ska titta på är främst golvet och den bärande ramkonstruktionen. Men även på släpvagnskopplingen.
Man kan göra fynd för enaxlade äldre släp är det ingen större efterfrågan på. Men det är ju en klar fördel om man själv är händig och duktig på att reparera. För med åldern kommer också felen, även om alla inte är så allvarliga.

Sedan är det bra att tänka på att än så länge så en vanlig besiktning inget som talat om hur släpen är annat än rent trafiksäkerhets mässigt. Så brister som kan vara farliga för hästen tittar man inte på vid den.

OJ! Vilken tur att jag frågar Er innan köp! Vill INTE att det ska hända pålle något! Finns det tex motormännens eller liknande man kan åka med ett släp så att man vet att det är helt ok för både häst och trafik?

Det bästa är att låta en firma som jobbar med släp kolla upp det innan köp. På besiktningen kollar de aldrig golvet, vilket kan orsaka stora olyckor.
Man kan även köpa billiga släp genom återförsäljare. Då har man oftast 3 månaders garanti. Jag köpte mitt släp så för 15 000, och bromsarna krånglade efter ca 1 månad. Försäljarna stog för allt.
Måste säga att jag har fått ett jättebra släp för de pengarna.

ok! Vilka släp är bäst, eller har bäst rykte? (typ som volvo)
Jag känner till boj och värmlandsvagnen....

På det släpet jag hade förut kollade besiktningen golvet. Detta eftersom det håller lasten på plats. Däremot kollas kanske inte andra saker som kan vara farligt för hästen eftersom det är inte säkert de kan. Men fram med stora kofoten och bända i brädorna i golvet, det gjorde de.

Ja, nu har jag kollat med Boj samt värmlandsvagnen. De kostar från 20000 kr. Det blir till att spara pengar men hellre det än att äventyra något!!!!

Tack för Era tips

Hej
Jag köpte släp för en månad sen och gav 10000 för det. Jag hade tur för säljaren (företag) hade precis fått in det när jag kom och ville bara bli av mde det.

Släpet hade nytt golv och ny dragansordning och var i kanonskick förutom att färgen flagar av det. Men jag får sätta min pensionerade pappa i arbete så han får slipa ner det så vi kan måla det så det ser bättre ut.

Det var ett gammal Brenderup med förlängd front på så vi ska bygga ett sadelskåp längst fram oxå.

Jag tittade på många vrak innan jag hade turen att hitta detta. Men man måste kyssa många grodor för att hitta sin prins.:rofl:

Du kan göra en sådan besiktning hos Svenskbilprovning. Tala om när släpet besiktigas att du skall ev köpa och be dom kolla ordentligt. Är det ett släp med trägolv så kan snickare hjälpa att byta golv och delar av vägg som ev behöver bytas. Bara axlar och ram är bra. Så är det inte någon fara med gammalt släp. Var noga med att ta ur/lyft upp mattan om den är lös och låt golvet torka i mellanåt. Gammalt släp är inte helt hopplöst:)

Hur mycket ska du åka med hästen?? För om det bara handlar om några enstaka gånger så kanske det är enklast att hyra ett på en bensinmack eller liknande...

Lycka till!

Jag köpte ett begagnat släp för några år sedan, jag har en häst och kör inte jättemkt så jag köpte ett en-hästarssläp för 10,000:-. Det är Valerydssläpet -87 och jag måste säga att jag är mkt nöjd!

Det ligger så skönt efter bilen, många andra släp rycker så förbaskat. Min häst står brett o stadigt och trivs med att åka i vagnen. Svårlastade hästar brukar tycka bättre om mitt släp o jag lånar ut det ibland.
Golvet var från början i bra skick men vi har förstärkt det för säkerhets skull och bytt ut sidorna som var lite dåliga. Har fixat till släpet för ca 2,500:- . Alldeles lagom! Kommer aldrig sälja det här släpet, förra ägaren ville ha tillbaks det, var inte alls lika nöjd med sitt sprillans nya :D
Så nog kan man göra bra affärer med begagnade vagnar men det är bra att kolla upp dem ordentligt så du vet vad du får.

Jag och min man köpte ett gammal valerryds släp förra året för dryga 9500kr och den har vi varit mycket nöjd med. :D
När vi var och kollade på släpet så fick vi rådet att ta med en vattenpass och lägga på transport golvet för att se så att axlarna var i jämnhöjd...så inget var snett eller vint eller så.
Mvh Xoya.

Var inne i år med ett släp där botten är HELT slut. 75 % helt ruttet, 100 % lös. Besiktningen ska inte flasklock. Trots att det hoppade och lät så det ekade i hela hallen.

Nu skulle vi ju ändå byta golvet, men vi var nyfikna på vad Bilprovningen skulle säga. Nu vet vi. Ingenting.

Usch!:crazy: När mitt släp besiktades i höstas gick det inte igenom på grund av dåligt golv. Mitt fall är verkligen att föredra.

Se där så olika det är. Bilbesiktningen ska ju vara samma, men hur det ska vara och hur det är - är ju ofta olika saker.

Dock ska golvet kollas eftersom det håller lasten, men jag vet ju att bilbesiktningen inte kollar tex lastöglor osv som är rostiga ordentligt heller.

Det är alltså inte att rekommendera att gå på Bilprovningens utlåtande enbart. Det kan bli väldigt dyrt. Och olyckligt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 076
Senast: QueenLilith
·
V
Hästmänniskan Hej! Vad tycker ni? Vi besiktigade vårt släp den 4 augusti. Vi fick anmärkning på bromsarna. En gubbe tittar fram under släpet och... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
21 271
Senast: CeciliaT
·
A
Utrustning Letar galet efter en transport. Har en både stor och bred häst som kräver lite utrymme, därför är jag väldigt kräsen med både märke och...
Svar
11
· Visningar
1 697
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka