Gammalt hästsläp = Dåligt hästsläp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fatal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 670
F

Fatal

Hej!

Jag ska köpa ett släp som jag ska kunna frakta min islandshäst i. Jag är student och kassan är därför ganska tom. På tex blocket finns det släp för 5-10000 kr. Kan man köpa ett sådant och ha gott samvete när man åker omkring med hästen i det? Om, vad ska man titta på innan man köpper ett så gammalt/billigt släp?

Tack på förhand för eventuella svar!

Sv: Gammalt hästsläp = Dåligt hästsläp?

Jag har svårt att tro att ett sådant billigt släp är körbart, oftast handlar det om renoveringsobjekt där det är större reparationer att göra. Viktigt är att axlar, golv och bromsar är i gott skick då detta är de största reparationerna, men även flera småsaker kan samla ihop till rätt höga reparationskostnader. Så ett sådant billigt släp kan nog bli ganska dyrt innan det är körbart...

Glömde, om du köper ett begagnat släp, tänk på att besiktiga det innan (då upptäcks de större felen) och gärna lämna in det på en släpverkstad, det gjorde jag med mitt begagnade släp och fick på så sätt säljaren att bekosta de reparationer som inte var akuta, men som började bli aktuella...

Hur mycket tror du man får betala för ett ok släp?

Det som man ska titta på är främst golvet och den bärande ramkonstruktionen. Men även på släpvagnskopplingen.
Man kan göra fynd för enaxlade äldre släp är det ingen större efterfrågan på. Men det är ju en klar fördel om man själv är händig och duktig på att reparera. För med åldern kommer också felen, även om alla inte är så allvarliga.

Sedan är det bra att tänka på att än så länge så en vanlig besiktning inget som talat om hur släpen är annat än rent trafiksäkerhets mässigt. Så brister som kan vara farliga för hästen tittar man inte på vid den.