Gammalt hästsläp = Dåligt hästsläp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fatal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 670
Sv: Gammalt hästsläp = Dåligt hästsläp?

Precis!

Tyvärr får jag lägga till, för det borde dock vara så. Men inget är ju perfekt så...

Se där så olika det är. Bilbesiktningen ska ju vara samma, men hur det ska vara och hur det är - är ju ofta olika saker.

Dock ska golvet kollas eftersom det håller lasten, men jag vet ju att bilbesiktningen inte kollar tex lastöglor osv som är rostiga ordentligt heller.

Mitt släp har ett stort hål (ca 20x20cm) rakt genom golvet (sedan jag provade skicket på det innan jag köpte det), men bilprovningen sa ingenting om det öht.

*kl

Vad är det för stor skillnad mellan boggie-släp och enaxlat släp?

Hur kollar man bäst kvalitet på golv osv när man köper transport?

jag skulle aldrig i livet våga köra mina hästar i ett äldre släp, eller ett av dålig kvalite. att transportera hästar är farligt nog som det är, man behöver inte öka på risken ytterligare. :crazy:

har man inte råd med ett bra släp är det bättre att hyra/låna om man absolut måste åka nånstans. eller så får man helt enkelt hålla sig hemma. inte risikera hästens liv för att träna typ..

Men ett äldre släp är ju inte samma sak som ett dåligt släp. Finns ju massor av äldre, välvårdade släp som är minst lika bra som nya släp

*kl*

Tycker bilprovningen här har varit ganska noggranna, men jag skulle också råda till att kolla upp det på släpverkstad först...

Håller med Boccia, ett äldre välvårdat släp behöver inte vara sämre än ett nyare, såtillvida det äldre är i gott skick. Mitt släp är i tiptop skick, men det beror ju också på att allt är utbytt, bara ramen som är "gammal". Mitt är betydligt fräschare än många nyare vagnar från samma tillverkare...

Skillnaden mellan enkel- och dubbelaxlat är som natt och dag. Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till enkelaxlat igen.

Säkerheten och komforten för hästen med tvåaxlat är främsta anledningarna till att jag väljer fyra hjul.

Tack för alla Era tips! Jag har mycket mer kött på benen nu och kommer därför lyckas med mitt hästsläpsköp!!!

Klart man kan hitta ett körbart släp för 10.Kolla bara golvet, som många här påpekar.

Vi besiktade vårat släp för en tid sedan. På vår bilprovning kollar de golven i hästsläpen och kommenterade att vårat var väldigt fräscht :) (vilket det är eftersom det är nytt för ett par år sedan och vi håller själva koll på det). Det verkar vara olika hur besiktningskontrollanterna gör, med andra ord...

Skulle vilja säga att allt beror på hur händig och kunnig du är. Om du inte är kunnig, lämna släpet till ett släpvagnsföretag för service/reparation alt. köp ett av nyare årsmodell.

Vi har en enaxlad Kylinge fr -89 och den har vi bytt golv, väggar och kulhandske på. Det är i alldeles utomordentligt skick, golvet är nu bättre än i original. Nu ska vi byta matta på baklämmen.

Visst släpet är långt ifrån snyggast och tyvärr inte boogie, men funktionellt, säkert och hästen trivs i det. Den dag jag har råd kanske jag kan köpa ett nytt släp för 55-60 tkr, men inte just nu. Att hyra släp ligger på Statoil just nu 500 kr per dygn :eek:

KL
Jag sålde mitt enhästars släp för några månader sedan. Jag fick inte mkt för det. Vi hade bytt axeln på det för 6000kr och golvet var endast 2 år gammalt. Transporten var dessutom godkänd av djurinspektören för transport av ponny över 8h.

Jag fick 12 000 för det.......så visst går det att få tag på rejäla släp trots att de har några år på nacken.

Ett annat alternativ är att leasa ett nytt släp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 076
Senast: QueenLilith
·
V
Hästmänniskan Hej! Vad tycker ni? Vi besiktigade vårt släp den 4 augusti. Vi fick anmärkning på bromsarna. En gubbe tittar fram under släpet och... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
21 271
Senast: CeciliaT
·
A
Utrustning Letar galet efter en transport. Har en både stor och bred häst som kräver lite utrymme, därför är jag väldigt kräsen med både märke och...
Svar
11
· Visningar
1 697
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka