Gammalt skrock...

Hihi, jag googlade lite...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skrock
Mycket jag visste om, ta i trä till exempel.

Det jag inte får ihop...
Man ska motverka sju års olycka genom att slänga salt över axeln om man har sönder en spegel
Men att spilla salt betyder otur.
Så om jag säger att det var meningen att saltet ner på golven - har jag motverkat skrocken då?
 
Jag brukade också vara nojig över att lägga nycklarna på bordet, sen fick jag lära mig att förr i tiden la prostituerade sin rumsnyckel på bordet för att visa att de hade en. Det var alltså ett tecken till eventuella köpare att de hade ett rum att gå till. Så man sa till "finare" flickor att det var otur att lägga nycklarna på bordet för det kunde tolkas som att man var prostituerad. :cautious:
Så ett bra raggningstips borde ju vara att lägga nycklarna på ordet, eller???:angel:
 
Jag brukade också vara nojig över att lägga nycklarna på bordet, sen fick jag lära mig att förr i tiden la prostituerade sin rumsnyckel på bordet för att visa att de hade en. Det var alltså ett tecken till eventuella köpare att de hade ett rum att gå till. Så man sa till "finare" flickor att det var otur att lägga nycklarna på bordet för det kunde tolkas som att man var prostituerad. :cautious:

Jag tycker att det här är en mycket bättre modern förklaring till skrocket. :D
 
Min mormor slängde alltid in några kronor innan hon klev över tröskeln när hon hälsade på nyinflyttade första gången. På så vis skulle det alltid finnas pengar i det hushållet. Det är nog det enda skrock som gått i arv i min familj. :)

Jag har anammat en variant som det hålls hårt på hos finska bekanta till mig där man tar med sig bröd och salt när man besöker nyinflyttade. Som sagt är det mycket trevligare med positivt skrock!
 
@Scata: Tja, den idiotiska myten gällande rött på bröllop (som Ribbing stuckit hål på många gånger) säger att man legat med brudgummen så om det samma gäller begravning... :sneaky:

*kravlar upp ur rännstenen och försöker leka proper :p*
GAH!!!! Jag hade röd klänning på svägerskans bröllop, har INTE legat med hennes nuvarande make och vill INTE heller göra det :eek: Är det ett måste???
 
Hur gammalt är "gammalt"?

Jag har en milsten jag måste tuta vid varje gång jag kör förbi. Lärde mig nån gång i slutet av sjuttiotalet att om man inte tutade vid tutstenen så drabbas man av olycka.

Det sitter så rotat att om jag ligger i en kö och inte vågar tuta så måste jag i alla fall slå med handen lätt på tuten som markering.

Tänk om jag drabbas av olycka bara för att jag inte tutat :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp