Bukefalos 28 år!

Gammalt träns

Aja_baja

Trådstartare
Har ett gammalt träns sen 90-talet som aldrig blivit använt av billigare kvalité. Är det värt att ges bort eller ska jag slänga?
 
"Gammalt träns" - då tänkte jag mig nåt från 60-70-tal eller så😄! 90-talet var ju nyss (ja, jag är uråldrig). Jag har iallafall bokstavligen MASSOR av träns både från 60-tal, 90-tal och allt däremellan och efter som används och är i fullt funktionellt skick. Mitt äldsta kandar är tex. från 70-talet, brunt och smått unikt skulle jag tro. Till och med tyglarna håller än idag.

Smörj upp det och skänk det till någon. Man slänger inte hela grejer som kan komma någon annan till del, tycker jag 🙂!
 
Gammalt behöver inte betyda dåligt. Testa att smörja upp det. Så länge det inte är massa sprickor i lädret är det användbart :).

Jag har en brösta från 19??... Eventuellt tidigt 1900-tal, det är en militärbrösta och det var ju ett tag sen militären avhästades 😅. Den har fantastisk läderkvalitet och är en av de bästa läderarbetena jag har i min sadelkammare.
 
"Gammalt träns" - då tänkte jag mig nåt från 60-70-tal eller så😄! 90-talet var ju nyss (ja, jag är uråldrig). Jag har iallafall bokstavligen MASSOR av träns både från 60-tal, 90-tal och allt däremellan och efter som används och är i fullt funktionellt skick. Mitt äldsta kandar är tex. från 70-talet, brunt och smått unikt skulle jag tro. Till och med tyglarna håller än idag.

Smörj upp det och skänk det till någon. Man slänger inte hela grejer som kan komma någon annan till del, tycker jag 🙂!
Gammalt är ju inte alls fel 🤩, när det sköts någorlunda. Detta träns har aldrig fått nån kärlek 🥲 hur ser man att lädret är för spruckit?
Vi har ett gammalt träns från 70-talet också med hajtänder (heter det så?) men det har både möglat och rostat 😝
 
Gammalt är ju inte alls fel 🤩, när det sköts någorlunda. Detta träns har aldrig fått nån kärlek 🥲 hur ser man att lädret är för spruckit?
Vi har ett gammalt träns från 70-talet också med hajtänder (heter det så?) men det har både möglat och rostat 😝

Rengör och putsa upp det och inspektera sen. Någon enstaka liten ytspricka kan ju vara ok, men är det på många ställen är det nog kört.

Är lädret ok kommer det kännas mjukt och redo att använda efter puts. Är det stelt och knastrar när du rör det även efter puts är det nog paj, hög risk att det går sönder vid användning.
 
Rengör och putsa upp det och inspektera sen. Någon enstaka liten ytspricka kan ju vara ok, men är det på många ställen är det nog kört.

Är lädret ok kommer det kännas mjukt och redo att använda efter puts. Är det stelt och knastrar när du rör det även efter puts är det nog paj, hög risk att det går sönder vid användning.
Tack för tips! Ska bli spännande om man kan rädda det! Tyglarna är nog ok men av vävband så efterfrågan är nog inte så stor 😂
Har haft kvar det innan av nostalgivärde men insett att man inte kan spara allt.
 
Jag har putsat riktigt rent med tvål och sen lagt i parafinolja, plockat upp och torkat av.
Lagt i olja igen tills det inte suger åt sig allt.
 
Jag har putsat riktigt rent med tvål och sen lagt i parafinolja, plockat upp och torkat av.
Lagt i olja igen tills det inte suger åt sig allt.
Kanske ska testa det, just nu är tränset bara väldigt torrt trots läderoljan och det känns liksom styvt. En del sprickor är där ju med, men kollade faktiskt på nya träns på Hööks och där var det med lite sprickor…
Tror du det funkar att lägga i läderolja istället för parfin?
 
Kanske ska testa det, just nu är tränset bara väldigt torrt trots läderoljan och det känns liksom styvt. En del sprickor är där ju med, men kollade faktiskt på nya träns på Hööks och där var det med lite sprickor…
Tror du det funkar att lägga i läderolja istället för parfin?
Det borde ju gå. Jag har använt paraffinolja för det har jag hemma.
 

Liknande trådar

Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
456
Senast: Praefatio
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Emiro
·
Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
285
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp