Gammla klinker träns här tack!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 8 260
Sv: Gammla klinker träns här tack!

Häftigt! Har aldrig sett ett sånt förut! Men sen var jag ju inte så gammal på 90-talet heller :D

Nytt försök!
Nitar.jpg

JA!!!

Exakt :)

Wowho en bild haha, och precis som du säger så var det ju i -80 och -90 talet dom var stora, när jag var yngre ;)

Jag tror jag har en sån nosgrimma liggandes nånstans. Just sånna här träns hade nästan alla lektionshästar på "min" klubb där jag växte upp. (Det var alltså på slutet av 80- och början av 90-talet).

*Fiorano-får lite åldersnoja*

Jag tror jag har en sån nosgrimma liggandes nånstans. Just sånna här träns hade nästan alla lektionshästar på "min" klubb där jag växte upp. (Det var alltså på slutet av 80- och början av 90-talet).

*Fiorano-får lite åldersnoja*

Synd att modet inte hittade till karlstad för här fanns inte en lektionshäst med sådana träns. (Här var det mycket rundade mässingnitar på pannband och nosgrimmor under den tiden.)

Jag har ett sådant gammalt klinkerträns med nitar både på pannband, nosgrimma och sidostycken :D tror även det är det på tyglarna med dom hittar jag inte.

Kan ta ett foto nu när jag ska ner och kvällsfodra :)

här kommer lite bilder

hade nosgrimman separat, så jag orkade inte trä den igenom pannpandet :angel:

en närbild på nitarna

sen har jag ett 5 år gammal träns ifrån B*örjes för en billig peng. Själva lädret va sådant "pappläder" och höll inte länge, men nosgrimman och pannbandet har jag kvar :) detta är inte dom klassiska klinker-nitarna utan mer "moderna nitar" som man hittar lite överallt nu

tränset i sin helhet, vi gick dock omkull med det för några år sedan, därav inbucklingen på pannbandet :angel::o
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30490000-30499999/640x480/30499795.jpg

usch vad fult.. :p förstår varför dom inte finns längre. :angel:

dom som är på HG pannbanden och liknande är ju klart snyggast! :d

Personligen gillar jag inte klinker över huvud taget, inte ens när dom sitter på något som heter HG.

Nittränset var riktigt snyggt. tänk att jag lyckades missa dessa helt.
sen har jag ett 5 år gammal träns ifrån B*örjes för en billig peng. Själva lädret va sådant "pappläder" och höll inte länge, men nosgrimman och pannbandet har jag kvar :) detta är inte dom klassiska klinker-nitarna utan mer "moderna nitar" som man hittar lite överallt nu
moderna? Jag vet inte, men sådana träns var jättepoppis på slutet av 80-talet och början av 90-talet. Så jättemodernt känns det inte, snarare tvärtom, men jag gillar dem för jag tycker mässing är snyggt.(jag har kvar några pannband från tidigt 90-tal, men de är tyvärr för korta för min häst)

Senast ändrad:

usch vad fult.. :p förstår varför dom inte finns längre. :angel:

dom som är på HG pannbanden och liknande är ju klart snyggast! :d

Och jag tycker det var ursnyggt. skulle absolut köpa ett om jag fick tag på det.:laugh: Jag älskar mässing och stora snygga spännen. Det är som gjort för mig.
(om någon har ett i gömmorna så är jag spekulant)

moderna och moderna vet jag kanske inte :D men det är dom slags nitarna som säljs nu iaf :) dom gamla, lite mer pyramidliknande nitarna som på det första tränset har jag inte sett i någon butik (har inte letat heller så visst kan man nog få tag i det :))

moderna och moderna vet jag kanske inte :D men det är dom slags nitarna som säljs nu iaf :) dom gamla, lite mer pyramidliknande nitarna som på det första tränset har jag inte sett i någon butik (har inte letat heller så visst kan man nog få tag i det :))

Ne de pyramidliknande har inte jag heller sett, varken nu eller tidigare. Men de rundade mässingnitarna gick ju att köpa på 80 talet redan (och var jättepoppis då) så det känns inte så modernt menade jag.

fast dom rundade är vanliga nu? har funnits på tex hööks i flera år. så såna är det inte svårt att få tag på.

ok :) satt och tänkte på vart man har sett dom rundade nitarna nånstans och kom på att det förekommer ofta på westernträns, westernbröstor och så.
Exempelvis H**ks ljusa westernträns med tillhörande brösta

ska försöka hitta en bättre huvudbild...
men här är ett mässingklinker från Döbert, och störa avlånga mässingspännen på tränset och tyglarna som är från Sabre.

fast dom rundade är vanliga nu? har funnits på tex hööks i flera år. så såna är det inte svårt att få tag på.

Nej de är inte svåra att få tag i. jag menade bara att det inte var något nytt och modernt med såna träns, eftersom de var populära redan på slutet av 80-talet.
Om någon vet vart man kan få tag i ett v-format/svängt pannband med såna mässingnitar i X-full, så hör av er!:)

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag sökt igenom hela buke i gamla trådar för att se om mitt framtida träns fanns där men nepp så var det inte. Så nu ropar jag på... 2
Svar
22
· Visningar
1 964
M
Utrustning Hej! Jag måste tillhöra den 'äldre' generationen, då jag inte tycks hitta dens sortens träns som jag gillar, utseende mässigt. När... 2
Svar
24
· Visningar
2 780
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka