Gammla klinker träns här tack!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 8 260
Sv: Gammla klinker träns här tack!

Har också ett sånt träns hängade i stallet:) Används inte längre, men kan försöka fixa bild imorn:)

Nytt försök!
Nitar.jpg

Jag har ett likadant

dålig bild och dåligt anpassat men det var några år sedan :angel:
nosgrimman har blivit så himla mjuk så att den hänger, vet inte riktigt vad man kan göra för att få den "styv"?
spiderikdfhh.jpg

fick med det med hästen när han inhandlades för ca 10-15 år sedan.

Cool häst!

Tränset var ju jättesnyggt på honomn/ henne.
Dock vet jag inte rikigt vad man kan göra åt 'styvheten' på nosgrimman, göra om den till pullarnosgrimma ;)

Nej jag vet inte, kankse man kan lämna in den och få påsytt på nåt sett eller nåt så att den håller formen bättre...ingen aning tyvärr.

Varför vill du ha nosgrimman styvare?

för att den "hänger" ner, och inte ligger plant, men det kanske är mode nu? jag vet inte.

jag misstänker att den blivit mos i min "reservdelslåda".

jag använder aldrig nosgrimma förutom om jag vill piffa till hästen. eller som där när jag hade problem när han stack iväg med mig när jag var ute och red. (och ja, pessoa var faktiskt bra i den synpunkten att han inte drog upp huvudet och tyglarna ur mina händer. han sticker inte längre :D )

jag tror att tränset på bilden finns kvar på ganska många ridskolor då det var ganska vanligt på hästarna när jag var liten på ridskolan.
mycket bättre kvalitet än dagens nya träns.
Stubben kan bara slänga sig i väggen tycker jag i jämförelse på stryktålighet (jag har 2träns som kostade mer än 1000kr utan tyglar :grin:)
och jag har aldrig haft problem med att tyglar etc gått av under ridningen som för mina kompisar :crazy:

Jag gillar den gamla sortens utrustning, så mycket robustare. använder i princip dagligen utrustning som är typ 30år gammal. och mammas gamla eurostarkavaj (också typ 30år) något omordern men ser helt osliten ut trots 2generationer :D

Bonusbild på lilla pållen (cencurerade ögon ;) )
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/gamla/spaaajder.jpg

Senast ändrad:

Fy faaan va fult, ser ut som nå nit armband som emo/fjortis-punkare går runt med..

Haha, lite min åsikt också, men samtidigt ligger det mycket historia i tränsen ;) Första dekorationen på dem, ja om man bortser från plast flätningarna man gjorde innan.

Jag gillar den gamla sortens utrustning, så mycket robustare. använder i princip dagligen utrustning som är typ 30år gammal.
Håller med. Jag har också träns i den åldern och de är lika bra nu som då. suverän kvalitet. Har en ryktborste som är ca 25 år och lika bra än. Likaså ridbyxor från 80 talet som är hela än. Mycket bra kvalitet på gamla saker. :)

Hade det pannbandet funnit med mässingnitar hade jag beställt ett direkt.

Vad synd att de inte fanns i x-full. Pannbanden är garanterat för korta för min kuse. typiskt.

Ett sånt ska jag verkligen beställa när vi vet vad nya sadeln får för färg :d:love:

Såna pannband har jag. (har haft sen -90 ungefär) De är inte lika roliga eftersom de är så vanliga. Det var det med mässingnitarna jag var ute efter. Jag har verkligen aldrig sett ett såndant träns. Fattar inte hur jag kunnat missa dem, men på ridskolan där jag höll till fanns inga såna träns. Såg inga ute på tävlingsplatserna heller. De gick mig helt förbi på nåt sätt.
tack ändå!

surfade runt på en auktionssajt, och såg då träns med sådana nitar som nämns i tråden (pyramidformade), och var bara tvungen att leta upp denna tråd :D

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag sökt igenom hela buke i gamla trådar för att se om mitt framtida träns fanns där men nepp så var det inte. Så nu ropar jag på... 2
Svar
22
· Visningar
1 964
M
Utrustning Hej! Jag måste tillhöra den 'äldre' generationen, då jag inte tycks hitta dens sortens träns som jag gillar, utseende mässigt. När... 2
Svar
24
· Visningar
2 780
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka