Gangsterrap och samhällets respons

Ja, och det ser jag inte som ett problem att även musiker inom andra genrer exkluderas. Ultima thule har nämnts tidigare, tycker absolut att även de riskerar att falla bort vid en sådan bedömning utifrån vad jag hört om dem. (Var dock så ung när de var populära och lyssnade inte själv på dem, så jag vet inte om de fick motsvarande priser på sin tid).

Angående första stycket så har jag nog missförstått din andemening tidigare i och med att jag läste dem i samma veva som andra inlägg som jag uppfattar syftar till att relativisera och likställa gangstarappen med andra musikstilar/kulturer. Jag vidhåller dock att jag inte vill koppla samman musikpriser med rättssystemet lika starkt som du. Jag ser inte samma behov av rättssäkerhet och "hellre fria än fälla" på en musikgala som i domstolen. Och jag menar att fler faktorer än fängelsestraff behöver vägas in, det är inte nödvändigtvis de "värsta" som får längst fängelsestraff. Många gånger lyckas man ju inte ens få dem fällda - till viss del pga den kultur de själva bygger upp och vars hyllningsmusik idag prisas.


Jag tillhör de som vill att gangsterrappen behandlas som andra musikstilar. De exempel jag gav på hur man kan lösa kriterier fr utmärkelser och priser är just exempel, för att vissa hur lätt det är att sätta sådana när det gäller brott. Själv kan jag tycka att det är rätt rimligt att inte dela ut ett galapris till någon som sitter frihetsberövad men vilka som får en grammis är verkligen inget som spelar någon jättestor roll för mig, så jag bryr mig egentligen inte. Annat än, som sagt, att musikstilar ska behandlas lika. Det finns forskning som visar att pop innehåller lika mycket våldsreferenser som hiphop, men det är sällan något som diskuteras.
 
Jag tillhör de som vill att gangsterrappen behandlas som andra musikstilar. De exempel jag gav på hur man kan lösa kriterier fr utmärkelser och priser är just exempel, för att vissa hur lätt det är att sätta sådana när det gäller brott. Själv kan jag tycka att det är rätt rimligt att inte dela ut ett galapris till någon som sitter frihetsberövad men vilka som får en grammis är verkligen inget som spelar någon jättestor roll för mig, så jag bryr mig egentligen inte. Annat än, som sagt, att musikstilar ska behandlas lika. Det finns forskning som visar att pop innehåller lika mycket våldsreferenser som hiphop, men det är sällan något som diskuteras.

Det är ju inte hiphop eller "förortsskapad musik" i allmänhet som är trådens ämne utan gangstarap specifikt, där de mest spelade inom genren är djupt involverad i gängkriminalitet som inneburit många dödade pga av denna livsstil. 40 skjutna till döds bara i år, oklart exakt hur många som dödats i gängvålden och det går inte med exakthet att dra en gräns mellan personens påverkan på gängkulturen genom musiken och pengarna och statusen genom det, och personens påverkan utan hänsyn till att vara musiker.

Menar du att det är motsvarande sammanblandning av våldskultur i musik och våldskultur i verkligheten i popvärlden? Att det är lika vanligt där att sjunga hot om varandra, som sedan realiseras, eller tvärtom att någon sjunger något som uppfattas som en kränkning och den personen sedan skjuts pga det?

Jag lägger mig platt inför att det garanterat finns många här som är mer insatta i popkulturen (och övriga genrer som varit nämnda) än jag så jag kan ha missat det helt. Men jag tänker mig att om det varit lika vanligt med hot och dödsjuktningar bland popartister, så skulle det uppmärksammats mer. Det kan förstås vara jag som inte är insatt, men jag har väldigt svårt att tro att våldnivån är lika hög inom svensk pop som inom gangstarap idag.
 
En detalj, som förvisso inte rör gangsterrap, men i allra högsta grad en artist med kopplingar till grov organiserad brottslighet - maffian. Hur många bedömer Frank Sinatras musik som sämre trots att han hade kopplingar till maffian?
Skillnaden är väl att han inte sjöng om den, men nog var han i blåsväder många gånger pga maffiakopplingarna även om han inte sköt någon. Hur inblandad han var med deras övriga affärer har jag ingen aning om, eller om han bara frotterade sig med dem/de med honom.
 
I femton år jobbade jag med att arrangera kulturevenemang tillsammans med ungdomar. Dom bokade artister och skötte det mesta. Jag coachade och var deras vuxna resurs som stod i dörren och fanns där när det körde ihop sig. EN enda gång blev jag och ungdomarna hotad av artisterna....En rikskändis betedde sig som ett svin. Bakom honom med armarna i kors stod bland annat en av Svt då anställd barnprogramledare....Ungarna flydde. Det konstiga var att dom sen FÖRSVARADE artisten som hotat dom. -"Det är så det går till..." Gissa musikstilen.
Menar du att det var gangsterrap eller något annat?
 
En detalj, som förvisso inte rör gangsterrap, men i allra högsta grad en artist med kopplingar till grov organiserad brottslighet - maffian. Hur många bedömer Frank Sinatras musik som sämre trots att han hade kopplingar till maffian?

Det är väl en helt annan infallsvinkel eftersom han mig veterligen inte sjöng om det? Har förvisso inte lyssnat aktivt på Frank Sinatra och är nog lite för ung för att riktigt ha koll på hans kopplingar till maffian. Men om han var kriminell och sjöng om morden/andra grova brott han begick är det ju samma sak och förskräckligt att att han idag ses som så stor.
 
Det är ju inte hiphop eller "förortsskapad musik" i allmänhet som är trådens ämne utan gangstarap specifikt, där de mest spelade inom genren är djupt involverad i gängkriminalitet som inneburit många dödade pga av denna livsstil. 40 skjutna till döds bara i år, oklart exakt hur många som dödats i gängvålden och det går inte med exakthet att dra en gräns mellan personens påverkan på gängkulturen genom musiken och pengarna och statusen genom det, och personens påverkan utan hänsyn till att vara musiker.

Menar du att det är motsvarande sammanblandning av våldskultur i musik och våldskultur i verkligheten i popvärlden? Att det är lika vanligt där att sjunga hot om varandra, som sedan realiseras, eller tvärtom att någon sjunger något som uppfattas som en kränkning och den personen sedan skjuts pga det?

Jag lägger mig platt inför att det garanterat finns många här som är mer insatta i popkulturen (och övriga genrer som varit nämnda) än jag så jag kan ha missat det helt. Men jag tänker mig att om det varit lika vanligt med hot och dödsjuktningar bland popartister, så skulle det uppmärksammats mer. Det kan förstås vara jag som inte är insatt, men jag har väldigt svårt att tro att våldnivån är lika hög inom svensk pop som inom gangstarap idag.

Nej, det handlar inte om kopplingen våldskultur-musikstil. Men det är verkligen inte vattentäta skott mellan resten av hiphopvärlden och vilka som kan benämnas som gangsterrappare.
Studien i fråga gjordes baserat på diskussionen om huruvida musik påverkar våldsamhet, kvinnosyn osv. Den borde vara intressant med tanke på att folk skrivit om hur hemskt det är att barn och ungdomar lyssnar på gangsterrap, även om du kanske aldrig uttryckt något om att budskapet i låtarna skulle vara av betydelse.

”It was somewhat surprising, however, to discover that lyrics obtained from a random sample of pop music from the top charts revealed that this genre utilizes violence in lyrics at a level similar to hip-hop/rap and more so than any other music formats. One wonders why pop music is not as maligned as hip-hop/rap for its communication of violence.”

Undressing the words: Prevalence of profanity, misogyny, violence, and gender role references in popular music from 2006–2016
CM Frisby, E Behm-Morawitz
Media Watch 10 (1), 5-21, 2019
 
Det är väl en helt annan infallsvinkel eftersom han mig veterligen inte sjöng om det? Har förvisso inte lyssnat aktivt på Frank Sinatra och är nog lite för ung för att riktigt ha koll på hans kopplingar till maffian. Men om han var kriminell och sjöng om morden/andra grova brott han begick är det ju samma sak och förskräckligt att att han idag ses som så stor.
Nej, jag tror som @Mia_R var inne på att han inte sjöng specifikt om maffiarelaterade saker. Men det är alltså att man sjunger om brott man begått som är det värsta, inte om det finns starka kopplingar till kriminalitet?
 
Nej, jag tror som @Mia_R var inne på att han inte sjöng specifikt om maffiarelaterade saker. Men det är alltså att man sjunger om brott man begått som är det värsta, inte om det finns starka kopplingar till kriminalitet?

Självklart är brott man begått värre än påhittade. Sen tycker jag att båda är extremt ointressanta som ämne för låttexter. Jag hade inte blivit glad om mitt barn lyssnade på såna låttexter. Jag hade nog haft en diskussion om det och diskuterat det olämpliga i det och försökt resonera med barnet om det.

Kopplingar till kriminalitet är alltid illa. Hade jag fått veta att nån av mina idoler var inblandad i kriminalitet hade de definitivt sjunkit i anseende hos mig och jag hade haft svårt att njuta lika mycket av hens musik.
 
Självklart är brott man begått värre än påhittade. Sen tycker jag att båda är extremt ointressanta som ämne för låttexter. Jag hade inte blivit glad om mitt barn lyssnade på såna låttexter. Jag hade nog haft en diskussion om det och diskuterat det olämpliga i det och försökt resonera med barnet om det.

Kopplingar till kriminalitet är alltid illa. Hade jag fått veta att nån av mina idoler var inblandad i kriminalitet hade de definitivt sjunkit i anseende hos mig och jag hade haft svårt att njuta lika mycket av hens musik.
Jag menade alltså inte påhittade brott, utan att det förekommer att man skriver om verkligheten man lever i utan att nödvändigtvis vara den som skjuter någon själv, men man kanske skriver om en vän som blivit skjuten. Etc.
 
Nej, det handlar inte om kopplingen våldskultur-musikstil. Men det är verkligen inte vattentäta skott mellan resten av hiphopvärlden och vilka som kan benämnas som gangsterrappare.
Studien i fråga gjordes baserat på diskussionen om huruvida musik påverkar våldsamhet, kvinnosyn osv. Den borde vara intressant med tanke på att folk skrivit om hur hemskt det är att barn och ungdomar lyssnar på gangsterrap, även om du kanske aldrig uttryckt något om att budskapet i låtarna skulle vara av betydelse.

”It was somewhat surprising, however, to discover that lyrics obtained from a random sample of pop music from the top charts revealed that this genre utilizes violence in lyrics at a level similar to hip-hop/rap and more so than any other music formats. One wonders why pop music is not as maligned as hip-hop/rap for its communication of violence.”

Undressing the words: Prevalence of profanity, misogyny, violence, and gender role references in popular music from 2006–2016
CM Frisby, E Behm-Morawitz
Media Watch 10 (1), 5-21, 2019

Att våldskultur skildras även i andra genrer är jag inte ett dugg förvånad över, och som du verkar förstått inte heller moraliserar kring heller. För mig är det mer än fråga om hur skildringen görs och vilken förväntan det finns på att musikens innehåll realiseras.
 
Att våldskultur skildras även i andra genrer är jag inte ett dugg förvånad över, och som du verkar förstått inte heller moraliserar kring heller. För mig är det mer än fråga om hur skildringen görs och vilken förväntan det finns på att musikens innehåll realiseras.

Då är det alltså inte gangsterrap i sig som är problemet utan gängbrottslighet? Det förra är ju faktiskt inte en förutsättning för det senare, även om det just nu finns en stark koppling.
 
Då är det alltså inte gangsterrap i sig som är problemet utan gängbrottslighet? Det förra är ju faktiskt inte en förutsättning för det senare, även om det just nu finns en stark koppling.

Det är väl just det som är problemet. Att det inte behöver finnas en koppling mellan gangsterrap och gängkriminalistet men att det för tillfället är en ganska stark koppling. I en tid när gängkriminaliteten är hög och utomstående skjuts ihjäl. Då måste man slå ner hårdare på alla glorifierar det.
 
Jag menade alltså inte påhittade brott, utan att det förekommer att man skriver om verkligheten man lever i utan att nödvändigtvis vara den som skjuter någon själv, men man kanske skriver om en vän som blivit skjuten. Etc.

Jag tycker det definitivt är värre att uttrycka hot som sedan realiseras (av en själv eller någon annan) samt kravet på äkthet att man inte får skildra utan att också utföra det som beskrivs. Men möts då av argumentet att innehåll och krav på autenticitet är likvärdigt andra genrer.

Att skriva/sjunga/måla OM denna verklighet har jag inga problem alls med. Som förälder tycker jag att det är bra att prata med sina barn om värderingar, skillnad musik/film etc kontra verkligheten men det är ju inte specifikt gällande gangstarap utan generellt. Jag tror jag var typ 11-12 år när jag på riktigt förstod att människokropp inte pallar så mycket våld som jag såg på film, sparkar och slag mot huvudet etc. Sånt är jätteviktigt att prata med barn om, men det är inte pga rappartisterna.
 
Menar du att det var gangsterrap eller något annat?
Ja, det är väl kontentan. Även om just den här artisten mest utmärker sig för sin allmänna skitstövlighet och drogliberalism - och polishat. "-Jag är född i ett utanförskap och polisen är dum mot mig. Bara för att jag kör bil påtänd gång på gång liksom." Och en av hans mest frekventa sidekicks vid den här tiden var alltså anställd av både SVT o Sveriges radio som barnprogramledare.
 
Jag kom precis på världens bästa sätt att förstöra för de gangsterrappare som har en gängkoppling och där musiken får gänglivet att framstå som coolt.

Bukefalister, förenen eder och börja gangsterrappa! Kopplingen mellan kriminella gäng och musikgenren kommer att försvagas och ingen under 30 kommer vilja lyssna på det längre. :up:

 
Då är det alltså inte gangsterrap i sig som är problemet utan gängbrottslighet? Det förra är ju faktiskt inte en förutsättning för det senare, även om det just nu finns en stark koppling.

Som det ser ut idag i svensk gangstarap så finns det en stark koppling däremellan. Jag diskuterar alltså detta utifrån hur verkligen ser ut idag, och inte ett teoretiskt resonemang hur det skulle kunna vara. Den dagen samma typ av hot och utfört våld växt fram inom dansbandsvärlden kommer jag vara precis lika kritisk mot att gängledaren för Kent-Göranz hyllas av etablissemangets musikkritiker.
 
Det är väl just det som är problemet. Att det inte behöver finnas en koppling mellan gangsterrap och gängkriminalistet men att det för tillfället är en ganska stark koppling. I en tid när gängkriminaliteten är hög och utomstående skjuts ihjäl. Då måste man slå ner hårdare på alla glorifierar det.

Precis så jag också resonerar. Och även om Alex C såklart inte står för sanningen med stort S så tycker jag att det säger något när en av de största inom genren själv säger att detta förstärkts de senaste åren (och säger sig själv ha bidragit till detta), det är inte helt taget ur luften eller enbart moralpredikning från den vita medelklasssoffan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp