Gangsterrap och samhällets respons

Det är väl just det som är problemet. Att det inte behöver finnas en koppling mellan gangsterrap och gängkriminalistet men att det för tillfället är en ganska stark koppling. I en tid när gängkriminaliteten är hög och utomstående skjuts ihjäl. Då måste man slå ner hårdare på alla glorifierar det.

Som det ser ut idag i svensk gangstarap så finns det en stark koppling däremellan. Jag diskuterar alltså detta utifrån hur verkligen ser ut idag, och inte ett teoretiskt resonemang hur det skulle kunna vara. Den dagen samma typ av hot och utfört våld växt fram inom dansbandsvärlden kommer jag vara precis lika kritisk mot att gängledaren för Kent-Göranz hyllas av etablissemangets musikkritiker.

Själv tror jag inte att man kommer åt gängkriminaliteten genom att agera mot gangsterrappen. Musikstilen uppstod utan stöd från etablissemanget och kommer leva vidare på samma sätt.

Att fördöma gangsterrap är ett enkelt sätt att fördöma gängbrottslighet. Enkelt, kostnadsfritt - och gängen bryr sig inte ett skit.
 
Själv tror jag inte att man kommer åt gängkriminaliteten genom att agera mot gangsterrappen. Musikstilen uppstod utan stöd från etablissemanget och kommer leva vidare på samma sätt.

Att fördöma gangsterrap är ett enkelt sätt att fördöma gängbrottslighet. Enkelt, kostnadsfritt - och gängen bryr sig inte ett skit.

Varför tror du (och flera andra) att det bara finns EN lösning? Ingen här säger att gangsterrappen ensam orsakar gängkriminaliteten.
 
Själv tror jag inte att man kommer åt gängkriminaliteten genom att agera mot gangsterrappen. Musikstilen uppstod utan stöd från etablissemanget och kommer leva vidare på samma sätt.

Att fördöma gangsterrap är ett enkelt sätt att fördöma gängbrottslighet. Enkelt, kostnadsfritt - och gängen bryr sig inte ett skit.

Nej, jag har aldrig påstått att jag tror att det skulle lösa problemet med gängkriminalitet om man fördömer gangstarappen. Det tror jag verkligen inte. Det jag kritiserar är att det är så svårt att få ett fördömande, att det sitter så långt inne att göra det. Utan reaktionen mot dem som fördömer blir att denna genre inte är värre än någon annan, och att det kommer antydningar om att det ligger rasism bakom. Samt att priser delad ut, vilket är oerhört långt ifrån ett fördömande. Allt under intentionen att vi måste låta flrortsungdomarna göra sin röst hörd. På vilket sätt, och vilket pris dessa ungdomar får betala spelar tydligen ingen roll.

För mig handlar fördömandet från samhället mycket om att ge en röst åt dem i förorten som INTE uppskattar den symbios mellan rappare och gängkriminalitet som idag styr i flera områden. Att inte acceptera dessa uttryck med motiveringen att "de står för förortens röst". Att det inte är okej, och att resten av samhället inte har lämnat dem i tron att gangstarapparnas livsstil är accepterad i förorterna. Att ta ställning, inte för att rapparna bryr sig, utan för att alla andra som bor där bryr sig och för att när man tagit ställning också kan sätta in åtgärder som har effekt.
 
Att fördöma gangsterrap är ett enkelt sätt att fördöma gängbrottslighet. Enkelt, kostnadsfritt - och gängen bryr sig inte ett skit.

Man skulle också kunna vända på det, att luta sig tillbaka med inställningen att detta inte är värre än någon annan kulturyttring, är också enkelt och kostnadsfritt - för det är inte man själv eller ens egna ungar som betalar priset.
 
Själv tror jag inte att man kommer åt gängkriminaliteten genom att agera mot gangsterrappen. Musikstilen uppstod utan stöd från etablissemanget och kommer leva vidare på samma sätt.

Att fördöma gangsterrap är ett enkelt sätt att fördöma gängbrottslighet. Enkelt, kostnadsfritt - och gängen bryr sig inte ett skit.
Jag håller med dig i sak, samtidigt vore det intressant att veta om Einar hade varit i livet om han inte hyllats, tillåtits tid i tv-soffor och tilldelats priser för sin extremt mediokra kulturella insats.

Man behöver inte fördöma, men det är oerhört tvetydigt när personer som uppenbarligen lever på kant med samhället glorifieras och bjuds in i finrummen. Även om stilen uppstod utan stöd från etablissemanget har ju etablissemanget utan tvekan närt kulturen kring den som jag tvekar har haft särskilt konstruktiva effekter.
 
Man skulle också kunna vända på det, att luta sig tillbaka med inställningen att detta inte är värre än någon annan kulturyttring, är också enkelt och kostnadsfritt - för det är inte man själv eller ens egna ungar som betalar priset.

Men att man påpekar att fördömande mot gangsterrap inte ger något större effekt, är det verkligen synonymt med att "luta sig tillbaka"?
 
Men att man påpekar att fördömande mot gangsterrap inte ger något större effekt, är det verkligen synonymt med att "luta sig tillbaka"?

Det var inte menat som specifikt svar på det @Dentaku skrev (vi verkar inte stå så långt ifrån varandra i sakfrågan heller) utan så som jag upplever att diskussionen om denna genre är i stort i samhället och hur den varit i tråden.
 
Man skulle också kunna vända på det, att luta sig tillbaka med inställningen att detta inte är värre än någon annan kulturyttring, är också enkelt och kostnadsfritt - för det är inte man själv eller ens egna ungar som betalar priset.

Poängen är att man inte kan plocka några poäng på att man fördömer gängbrottsligheten på detta sätt. Ingen kan anklaga en för att ”luta sig tillbaka” när man minsann kommit med förslag för att stävja den hemska gangsterrappens inflytande!

Det jag önskar är att man agerar på ett sätt som faktiskt bryter gängens kontroll.
 
Poängen är att man inte kan plocka några poäng på att man fördömer gängbrottsligheten på detta sätt. Ingen kan anklaga en för att ”luta sig tillbaka” när man minsann kommit med förslag för att stävja den hemska gangsterrappens inflytande!

Det jag önskar är att man agerar på ett sätt som faktiskt bryter gängens kontroll.

Men ingen har väl tyckt att man kan luta sig tillbaka efter att man kritiserat gängbrottslighet. Det jag snarare påstår är att det vore bra om vi kunde vara samstämmiga från samhällets sida att så som denna gengre utvecklats så är det inte bra. Det är dåligt, helt enkelt. Men så länge stora delar av samhället hyllar de artister som nämnts, och menar att denna problematik inte är större än kring andra artister - ja då finns ju inget att agera mot heller. Det blir väldigt svårt att jobba mot de kriminella gängen med ena handen, och samtidigt hylla deras ledare med andra handen.
 
Men så länge stora delar av samhället hyllar de artister som nämnts, och menar att denna problematik inte är större än kring andra artister - ja då finns ju inget att agera mot heller. Det blir väldigt svårt att jobba mot de kriminella gängen med ena handen, och samtidigt hylla deras ledare med andra handen.

"Inget att agera mot"? Varför skulle det inte vara möjligt att agera mot gängkriminalitet, utan att först fördöma gangsterrap? Att man ger andra faktorer större betydelse för gängkriminalitetens framväxt än just musiken, varför skulle det betyda att man står handfallen att agera?
 
Jag håller med dig i sak, samtidigt vore det intressant att veta om Einar hade varit i livet om han inte hyllats, tillåtits tid i tv-soffor och tilldelats priser för sin extremt mediokra kulturella insats.

Det kan vi naturligtvis inte veta. Men ska vi undvika att hylla och exponera artister för att de riskerar att fara illa av kändisskapet? Einars kulturella insats tänker jag inte bedöma, jag gillar ingen hiphop. Det finns å andra sidan många erkända musiklegender vars musik inte intresserar mig.

Man behöver inte fördöma, men det är oerhört tvetydigt när personer som uppenbarligen lever på kant med samhället glorifieras och bjuds in i finrummen. Även om stilen uppstod utan stöd från etablissemanget har ju etablissemanget utan tvekan närt kulturen kring den som jag tvekar har haft särskilt konstruktiva effekter.

Nej, man behöver varken glorifiera eller fördöma. Alla artister kan t ex få frågor om kontroversiella låttexter eller brott de begått.
 
Som av en händelse dök denna artikel upp i min feed från Forskning & Framsteg.

"Behåll straffreduktionen för unga"

Billiga politiska poänger (dit jag för övrigt också hänvisar "fördömandet av gansterrap") slår på redan marginaliserade och socioekonomiskt utsatta grupper endast i syfte att visa handlingskraft utan att faktiskt söka en lösning på problemet.
Jag tycker att det är gräsligt att ta bort straffreduktionen, det enda jag kan se som rimligt är väl på nåt vis högre straff för att ha lejt en underårig om man nu gjort det.
 
Det blir väldigt svårt att jobba mot de kriminella gängen med ena handen, och samtidigt hylla deras ledare med andra handen.

Det är väl bara att jobba mot de kriminella gängen utifrån just kriteriet att stävja kriminalitet? Är man ledare för ett gäng spelar det ingen roll om man rappar eller inte eftersom det handlar om brottsbekämpning.

På samma sätt spelar det ingen roll om man pysslar med gangsterrap så länge man inte är involverad i gängbrottslighet. Då är det ju onödigt att man behandlas som en potentiell kriminell.
 
"Inget att agera mot"? Varför skulle det inte vara möjligt att agera mot gängkriminalitet, utan att först fördöma gangsterrap? Att man ger andra faktorer större betydelse för gängkriminalitetens framväxt än just musiken, varför skulle det betyda att man står handfallen att agera?

Och för mig är det obegripligt att vägra säga att det finns något dåligt i hur gangsterrappen utvecklats. Det är självklart inte hela lösningen, inte en en yttepyttedel av det. Att det blir en så stor fråga i denna tråd är ju för att du m fl gör en halmgubbe av det genom att jag och andra påstås tycka att det är allt man behöver göra och sedan kan luta sig tillbaka. Jag har aldrig skrivit det, det är andra som skriver till mig att jag tycker så och jag får sedan argumentera emot det.

När skrev jag att man inte kan göra något alls mot kriminalitet, utan att först ha fördömt gangstarappen?
 
Det är väl bara att jobba mot de kriminella gängen utifrån just kriteriet att stävja kriminalitet? Är man ledare för ett gäng spelar det ingen roll om man rappar eller inte eftersom det handlar om brottsbekämpning.

På samma sätt spelar det ingen roll om man pysslar med gangsterrap så länge man inte är involverad i gängbrottslighet. Då är det ju onödigt att man behandlas som en potentiell kriminell.

I att stävja kriminalitet tycker jag inte att det är en konstig ingrediens att fördöma hot och verkställande av hoten, även när dessa råkar ingå i en sjungen strof.

Jag har aldrig skrivit att ej kriminella bör behandlas som kriminella, så det sista stycket ser jag ingen vits med att bemöta.
 
Och för mig är det obegripligt att vägra säga att det finns något dåligt i hur gangsterrappen utvecklats. /.../

När skrev jag att man inte kan göra något alls mot kriminalitet, utan att först ha fördömt gangstarappen?

Vem vägrar, och vem är det egentligen som gör halmgubbar?

Här upplever jag att du insinuerar att arbetet mot kriminaliteten främst börjar med att fördöma gangsterrap:

Men så länge stora delar av samhället hyllar de artister som nämnts, och menar att denna problematik inte är större än kring andra artister - ja då finns ju inget att agera mot heller. Det blir väldigt svårt att jobba mot de kriminella gängen med ena handen, och samtidigt hylla deras ledare med andra handen.

Jag upplever att du ger gangsterrap större betydelse som faktor i arbetet mot gängkriminalitet, än vad som egentligen är rimligt. Kampen mot gängkriminalitet börjar, för mig, i en helt annan ände än med musiken.
 
Vem vägrar, och vem är det egentligen som gör halmgubbar?

Här upplever jag att du insinuerar att arbetet mot kriminaliteten först och främst börjar med att fördöma gangsterrap:



Jag upplever att du ger gangsterrap större betydelse som faktor i arbetet mot gängkriminalitet, än vad som egentligen är rimligt.

Du tycker att jag insinuerar, eftersom du läser in en massa egna tankar. Jag tror att det blir ett svårare arbete ja, om halva samhället tycker att det är värt att kritisera kopplingen mellan denna genre och kriminalitet och andra tycker att det inte är något att bry sig om. Men inte omöjligt.

Det är du som snöat in på att jag skulle tro att det är rappen som skadar ungdomarna och förleder dem in på en kriminell bana, som de inte hamnat på om de inte lyssnat på rap. Men det har jag aldrig skrivit, eftersom jag inte tycker så.

Jag har hela tiden haft min ingång från andra hållet, att jag kritiserar att det är så känsligt och svårt att kritisera den koppling mellan hyllade rapartister och kriminalitet som finns idag, i just den genren som tråden handlar om. Helt frånsett att det inte var samma koppling när jag var ung, då inte lika många rappare också realiserade det de sjöng, och helt frånsett att det också (såklart) finns andra artister som också begår brott. Därefter har jag mest skrivit inlägg där jag måste försvara denna (i mitt tycke ganska enkla) kritik och värja mig mot allsköns olika tyckanden som läggs hos mig - vilket väl i och för sig var väntat utifrån det jag gick in i tråden med, att kritisera utvecklingen av gangstarappen är svårt, man får massivt med mothugg och att andra skulle hålla med i kritiken är verkligen inget som kan tas för självklart.
 
Jag håller med dig i sak, samtidigt vore det intressant att veta om Einar hade varit i livet om han inte hyllats, tillåtits tid i tv-soffor och tilldelats priser för sin extremt mediokra kulturella insats.

Man behöver inte fördöma, men det är oerhört tvetydigt när personer som uppenbarligen lever på kant med samhället glorifieras och bjuds in i finrummen. Även om stilen uppstod utan stöd från etablissemanget har ju etablissemanget utan tvekan närt kulturen kring den som jag tvekar har haft särskilt konstruktiva effekter.

Han har väl jobbat som barnskådespelare på Dramaten?!
 
Det är du som snöat in på att jag skulle tro att det är rappen som skadar ungdomarna och förleder dem in på en kriminell bana, som de inte hamnat på om de inte lyssnat på rap. Men det har jag aldrig skrivit

Nej, det har inte jag heller skrivit, på tal om att läsa in egna tankar. Det var ju det första du gjorde från början, när du tog ett av mina inlägg och satte det i helt fel kontext än vad det var ämnat för. Så det här med vad man läser in, snöar in på, halmgubbar med osv - för mig kastar du sten i glashus just nu, och jag ämnar inte fortsätta diskussionen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp