Gangsterrap och samhällets respons

Ja han var knappast någon gängkriminell iallafall, jämfört honom med dom riktigt förlorade förortskidsen så var Nils bara på glid, det gick riktigt bra för honom, han var mångmiljonär, vilket sticker i ögonen på dom där giriga, fattiga förortsungarba som är redo att gör vad som helst för några tusenlappar. Nils var inte en förlorad människa till skillnad från dom som han sjunger om i sina texter. Ett annat intressant klipp

Nej han är ju en vit unge med en hyfsad uppväxt, så han hade det bättre förspänt än gissningsvis majoriteten av Vårbynätverket. Men jag vet inte om jag skulle vilja säga att det gick bra för någon som var fälld för narkotikabrott och misshandel innan artonårsdagen (även om de flesta ungdomsbrottslingar slutar begå brott med stigande ålder).

Om han anser sig stå helt utanför så är det väl rimligt att som "medelsvensson" som gjort karriär på andras elände sticker lite i ögonen på en del. (<- lade till).
 
Nej han är ju en vit unge med en hyfsad uppväxt, så han hade det bättre förspänt än gissningsvis majoriteten av Vårbynätverket. Men jag vet inte om jag skulle vilja säga att det gick bra för någon som var fälld för narkotikabrott och misshandel innan artonårsdagen (även om de flesta ungdomsbrottslingar slutar begå brott med stigande ålder).

Om han anser sig stå helt utanför så är det väl rimligt att som "medelsvensson" som gjort karriär på andras elände sticker lite i ögonen på en del. (<- lade till).
Det som sticker i ögonen är när det går bra för någon, att någon har mer pengar än dom ledande inom ett visst gäng. Varför tror du själv att han blev rånad? Det är bara läsa FUPen från encrochatten som läckte där en kriminell köpt en finare ny Audi och blev tillsagd att han inte ska köra runt i en sån ny bil utan köpa en gammal skrot, kidsen blev arga att han gled runt i en ny bil och det stack I ögonen på dom. Det är en hierarki inom kriminella nätverk.
 
Ja han var knappast någon gängkriminell iallafall, jämfört honom med dom riktigt förlorade förortskidsen så var Nils bara på glid, det gick riktigt bra för honom, han var mångmiljonär, vilket sticker i ögonen på dom där giriga, fattiga förortsungarba som är redo att gör vad som helst för några tusenlappar. Nils var inte en förlorad människa till skillnad från dom som han sjunger om i sina texter. Ett annat intressant klipp

Förlorade förortskids? En förlorad människa? Jag tycker din människosyn är skrämmande.

Om pengar är ett mått på välanpassning så gissar jag att flera av de rappare som spelas i P3 och som du verkar anse vara "förlorade", har rätt feta bankkonton de också. Einar satt på HVB-hem i omgångar och var dömd för våldsbrott. Varför är inte han förlorad? För att han bodde i ett "vitt" område?
 
Det som sticker i ögonen är när det går bra för någon, att någon har mer pengar än dom ledande inom ett visst gäng. Det är bara läsa FUPen från encrochatten som läckte där en kriminell köpt en finare ny Audi och blev tillsagd att han inte ska köra runt i en sån ny bil utan köpa en gammal skrot, kidsen blev arga att han gled runt i en ny bil och det stack I ögonen på dom. Det är en hierarki inom kriminella nätverk.

Du menar gamla vanliga jante?
 
Det är ju långt ifrån alltid som de döms för det de skryter om att de gjort och som "alla" vet att de varit inblandade i/har anstiftat. Men jag ser inte beviskraven för att inte bli utvald att få ett pris som lika hårda som i en rättegång, så jag har inget problem med det faktiskt. Och det är där det känns som att det skiljer mot de som argumenterar att JAG måste sätta upp en exakt utformning med gränser för olika brott osv. Men prisutdelning är inte en rättegång för mig, och jag tycker inte att alla måste få bli inkluderade. För mig räcker det helt enkelt att man skryter och glorifierar och hotar att skjuta folk, oavsett om man faktiskt sedan var den som tryckte på avtryckaren eller om man lejde nån yngre som vill ha pengar och får kortare straff, för att de ska vara så långt ut på skalan att det inte spelar någon roll om en som är dömd för sexköp eller kokaininnehav skulle vara med i urvalet till priset eller inte. Det får ju bli en bedömning även i de fallen, precis som med t ex Yasin och Einar där jag gjort min bedömning om att JAG tycker att de är över gränsen.

Yasin fick ju pris medan han satt i häkte, så det är ju exakt det som hänt och det jag och andra kritiserar. Sen är det för min del mer en fråga om vad personen är häktad för/suttit i fängelse för och personens glorifiering av att skjuta ihjäl andra människor än det faktum att en person spenderat minst 1 dag i fängelse. Någon tog upp vapenvägran tidigare tror jag, men det JAG tycker är konstigt är att det betraktas som så upprörande att tycka att det är en skillnad mellan dessa två brott.

Jag tog upp snatteri för att om jag inte kan landa i att en som hyllar/varit inblandad i mord inte borde blivit prisad med motiveringen att i så fall borde även musiker som kört rattfulla och köpt sex också bli utan pris, så måste jag också resonera att om någon köpt sex eller kört rattfull inte borde fått pris så borde inte heller någon som kört för fort eller hamnat i slagsmål heller få pris. Och om inte någon som kört för fort eller varit i slagsmål kan få pris så...osv. Till slut hamnar man i att någon som snattat inte heller kan få pris om man inte accepterar att det finns grader i bedömningen som aldrig kommer att bli exakt vetenskap. Ingen kan få pris eller alla måste kunna få pris, om man kräver exakthet i en regelbok och total rättvisa.

Du läste tydligen inte mitt inlägg eftersom jag själv gav exempel på hur man kan utesluta vissa från att få pris utan att hamna i en situation där mord jämställs med snatteri eller vapenvägran. T ex att gå efter brott med fängelse i straffskalan, utesluta de som sitter häktade eller avtjänar straff osv. Man kan utesluta endast brott mot liv och hälsa samt sexualbrott osv. Men precis som Melodifestivalen har tydliga regler för vad som gäller för tävlande anser jag att kriterierna för att få ett pris eller en utmärkelse bör vara tydliga. Naturligtvis måste det finnas utrymme för juryn att göra en skönsmässig bedömning, men vad de baserar bedömningen på måste framgå. Ännu viktigare är att tvingande kriterier är utskrivna.
 
Du har ett märkligt sätt att resonera på @Sporthorse. Barnet i din närhet var en jäkla skitunge och du kunde inte ens underlåta dig att göra en orosanmälan trots att det var ett barn som uppenbart mådde dåligt.

Men Einar, som begått brott, knivat folk och suttit på hem - han är folk bara avundsjuka på och det är enbart därför han blev mördad. För att det stack i hans ögon. Honom var det bara synd om.
 
Du har ett märkligt sätt att resonera på @Sporthorse. Barnet i din närhet var en jäkla skitunge och du kunde inte ens underlåta dig att göra en orosanmälan trots att det var ett barn som uppenbart mådde dåligt.

Men Einar, som begått brott, knivat folk och suttit på hem - han är folk bara avundsjuka på och det är enbart därför han blev mördad. För att det stack i hans ögon. Honom var det bara synd om.
Nej barnet mår inte alls dåligt, har varit väldigt lugnt sen jag skrev det så uppenbarligen känner jag till grannen med barnet betydligt bättre än vad du gör genom fb? Eller hur?

Ja, jag tycker det är synd om Nils som blev brutalt rånad, förnedrad, ev våldtagen??? Som 17 åring av vidriga gäng och nu avrättad. Jag tycker synd om alla barn som blir avrättade.
 
Nej barnet mår inte alls dåligt, har varit väldigt lugnt sen jag skrev nyss så uppenbarligen känner jag till grannen med barnet betydligt bättre än vad du gör genom fb? Eller hur?

Ja, jag tycker det är synd om Nils som blev brutalt rånad, förnedrad, ev våldtagen??? Som 17 åring av vidriga gäng och nu avrättad. Jag tycker synd om alla barn som blir avrättade.

I år har det skjutits över 40 personer i gängrelaterade dåd. Flera av dem var under 20 år gamla. Var det inte synd om dem också? Eller vad är det som gör Einar så speciell?
 
Nej barnet mår inte alls dåligt, har varit väldigt lugnt sen jag skrev det så uppenbarligen känner jag till grannen med barnet betydligt bättre än vad du gör genom fb? Eller hur?

Ja, jag tycker det är synd om Nils som blev brutalt rånad, förnedrad, ev våldtagen??? Som 17 åring av vidriga gäng och nu avrättad. Jag tycker synd om alla barn som blir avrättade.

Nej men vad bra. Jag trodde hen hade alkoholiserade föräldrar, men det kanske inte stämde då.

Klart det är synd om Einar, men han har satt sig i skiten själv.
Det är synd om 16åriga Elias som blev ihjälskjuten i Göteborg förra året också. Men han var ju somalier, så det kanske är annorlunda? 🤷
 
Ja han var knappast någon gängkriminell iallafall, jämfört honom med dom riktigt förlorade förortskidsen så var Nils bara på glid, det gick riktigt bra för honom, han var mångmiljonär, vilket sticker i ögonen på dom där giriga, fattiga förortsungarba som är redo att gör vad som helst för några tusenlappar. Nils var inte en förlorad människa till skillnad från dom som han sjunger om i sina texter. Ett annat intressant klipp
Men vad har du för jävla människosyn egentligen? "Riktigt förlorade förortskids" och "giriga, fattiga förortsungar" vs (vita) Einar som du efter "forskning i genren" senaste timmarna har kommit fram till är en oskyldig stackars pojke på glid?
Förstår du någonstans varför du får reaktionerna du får på dina inlägg?
 
Du läste tydligen inte mitt inlägg eftersom jag själv gav exempel på hur man kan utesluta vissa från att få pris utan att hamna i en situation där mord jämställs med snatteri eller vapenvägran. T ex att gå efter brott med fängelse i straffskalan, utesluta de som sitter häktade eller avtjänar straff osv. Man kan utesluta endast brott mot liv och hälsa samt sexualbrott osv. Men precis som Melodifestivalen har tydliga regler för vad som gäller för tävlande anser jag att kriterierna för att få ett pris eller en utmärkelse bör vara tydliga. Naturligtvis måste det finnas utrymme för juryn att göra en skönsmässig bedömning, men vad de baserar bedömningen på måste framgå. Ännu viktigare är att tvingande kriterier är utskrivna.

Jag läste men missförstod dig då, jag uppfattade det som att du argumenterade emot det jag skrev. Men då är vi överens om att Yasin inte borde fått pris när han samtidigt satt häktad.

Håller med om att det vid all prisutdelningen som vill vara seriös, bör finnas nedtecknade kriterier för vad som bedöms. Likaså vid stipendium etc som också är aktuellt i musikbranschen. Men jag tror inte att det går att beskriva så exakt som du verkar önska, bedömningsutrymmet som kommer att behöva finnas kommer fortfarande att leda till diskussion som nu. Även gällande brott så finns det ju ett minimistraff och maxstraff så en viss brottstyp leder ju inte till exakt samma påföljd utan det vägs samman en massa faktorer.
 
Jag läste men missförstod dig då, jag uppfattade det som att du argumenterade emot det jag skrev. Men då är vi överens om att Yasin inte borde fått pris när han samtidigt satt häktad.

Håller med om att det vid all prisutdelningen som vill vara seriös, bör finnas nedtecknade kriterier för vad som bedöms. Likaså vid stipendium etc som också är aktuellt i musikbranschen. Men jag tror inte att det går att beskriva så exakt som du verkar önska, bedömningsutrymmet som kommer att behöva finnas kommer fortfarande att leda till diskussion som nu. Även gällande brott så finns det ju ett minimistraff och maxstraff så en viss brottstyp leder ju inte till exakt samma påföljd utan det vägs samman en massa faktorer.

Ja, det var därför jag tog som exempel att man kan välja brott som är så grova att de har fängelse i straffskalan. Då spelar det mindre roll vad domen blev i det enskilda fallet. Alternativt så väljer man fängelsedomar, oavsett brottskategori. Jag vill bara visa för dig att det inte alls måste bli ”jag vill inte tillåta de som dömdes för mord förra året att få pris, så då måste jag utesluta de som snattade tuggummi som barn också”. Att beskriva exakt vilka brott och under hur lång tid efter att man gjort sig skyldig till dem man är utesluten från att få ett pris är faktiskt inte svårt alls.

Om man däremot vill ha mer allmäna kriterier av typen ”inte glorifiera en kriminell livstid” eller blir det förstås upp till juryn att bedöma vad det kan innefatta. Men även det kommer innefatta mycket annan musik än gangsterrap.
 
Ja, det var därför jag tog som exempel att man kan välja brott som är så grova att de har fängelse i straffskalan. Då spelar det mindre roll vad domen blev i det enskilda fallet. Alternativt så väljer man fängelsedomar, oavsett brottskategori. Jag vill bara visa för dig att det inte alls måste bli ”jag vill inte tillåta de som dömdes för mord förra året att få pris, så då måste jag utesluta de som snattade tuggummi som barn också”. Att beskriva exakt vilka brott och under hur lång tid efter att man gjort sig skyldig till dem man är utesluten från att få ett pris är faktiskt inte svårt alls.

Om man däremot vill ha mer allmäna kriterier av typen ”inte glorifiera en kriminell livstid” eller blir det förstås upp till juryn att bedöma vad det kan innefatta. Men även det kommer innefatta mycket annan musik än gangsterrap.

Ja, och det ser jag inte som ett problem att även musiker inom andra genrer exkluderas. Ultima thule har nämnts tidigare, tycker absolut att även de riskerar att falla bort vid en sådan bedömning utifrån vad jag hört om dem. (Var dock så ung när de var populära och lyssnade inte själv på dem, så jag vet inte om de fick motsvarande priser på sin tid).

Angående första stycket så har jag nog missförstått din andemening tidigare i och med att jag läste dem i samma veva som andra inlägg som jag uppfattar syftar till att relativisera och likställa gangstarappen med andra musikstilar/kulturer. Jag vidhåller dock att jag inte vill koppla samman musikpriser med rättssystemet lika starkt som du. Jag ser inte samma behov av rättssäkerhet och "hellre fria än fälla" på en musikgala som i domstolen. Och jag menar att fler faktorer än fängelsestraff behöver vägas in, det är inte nödvändigtvis de "värsta" som får längst fängelsestraff. Många gånger lyckas man ju inte ens få dem fällda - till viss del pga den kultur de själva bygger upp och vars hyllningsmusik idag prisas.
 
I femton år jobbade jag med att arrangera kulturevenemang tillsammans med ungdomar. Dom bokade artister och skötte det mesta. Jag coachade och var deras vuxna resurs som stod i dörren och fanns där när det körde ihop sig. EN enda gång blev jag och ungdomarna hotad av artisterna....En rikskändis betedde sig som ett svin. Bakom honom med armarna i kors stod bland annat en av Svt då anställd barnprogramledare....Ungarna flydde. Det konstiga var att dom sen FÖRSVARADE artisten som hotat dom. -"Det är så det går till..." Gissa musikstilen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp