Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

NovaAngel

Trådstartare
Hej,vet inte om jag lägger denna tråd rätt (flytta den om den är fel).
Denna frågan handlar om rutiner i stall och för/naktdelar att bryta dessa. Först lite info om situationen:

Jag går på ett ridgymnasium. Hästarna kommer ut kl 8-9 på morgonen (vardagar) och ska komma ut sammma tid på helgerna (lite beroende på vem som släpper ut:crazy:) och sen ska dom alltid tas in kl 1(dom får sin lunch då).
Detta har vi gemensamt bestämt i stallet för att skapa rutiner. Förut var det så att alla ansvarade för sina egna insläpp och fodringar (förutom morgon och kväll) och detta gjorde det väldigt oroligt i stallet.

Till problemet nu; jag har en 4-åring på 167 cm i mkh,han växer mycket fortfarande och sätter muskler.
Han är inte tjock alls,snarare på gränsen till att vara lite smal tycker jag,tycker att han gärna kan ha lite extra hull då han som sagt inte är så gammal och växer.
Det jobbiga är att eftersom att han inte är ute så mycket så blir han alldels vild när jag rider om jag ger honom "en massa" mat,men samtidigt så behöver han denna maten så väl så jag kan inte dra ner på den.

Min fråga är nu hur ni skulle gjort med utevistelsen.
Alla dom andra hästarna går in kl 1 just för att många rids då,vi har lektioner och kommer ut till stallet vid halv 1 på dagarna,för att dom fodras lunch vid 1 och sen för att det inte finns någon i stallet "hela tiden" som isf skulle kunna ta in dom om vi skulle släppa ut dom efteråt igen (och sen fodras dom vid 5 igen).

Alternativet som jag ser är att släppa ut han och hagkompisen i en rasthage (finns en som du bara behöver öppna dörren till ifrån stallet så man behöver inte gå långt) och ge dom stråfodret ute och sen att be den som kommer sist till stallet att ta in dom så att dom får sitt 5-kraftfoder då. Då kan jag lugnt fodra honom utan att han sedan lägger sin överskottsenergi på onödiga saker sen i ridningen (han var nämligen inte alls "explosiv" :Ddå han var ute mer..)

Kan tillägga att han rids nästan alla dagar i veckan,ca 3 ggr i ridhus och resten ute rakt fram och mest för motions-och stimulanssyfte.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Jag förstod inte allt. Men kan inte han o någon av hans kompisar få med grovfoder istället?

Jag tycker nog klart du ska ordna så din yngling får vara ute så mycket som möjligt dock =)

lycka till
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Han har fri tillgång till grovfoder. Ja,det känns som att jag måste försöka lösa detta med utevistelsen..
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Vad har du själv för möjligheter att släppa in, ta ut och ge foder?
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Vad har du själv för möjligheter att släppa in, ta ut och ge foder?

Eftersom jag går på skolan så kommer jag inte ut till stallet försen kl hav 1 på dagarna. Sen tas dom in,fodras och sen brukar vi rida vid ca 2. Sedan fodras dom vid 5 igen och då brukar vi åka hem...vissa dagar är jag kvar längre men oftast till 5-6.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Ingen som har någon fundering eller tanke över detta,det är ju många som tittat. Någon?
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Personligen tycker jag att en 4-åring ska tillbringa så många timmar som möjligt i hage. Försök ordna så att hästen kan gå ute på eftermiddagarna också, det blir väl lagom att ta in honom vid 5 om du ändå är där då
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Jag instämmer i att han bör vara ute så mycket det bara går, hur du nu kan lösa det. 8-13 är väldigt kort utevistelse - inte minst för en unghäst. Att han får vara ute till 17 tillsammans med en kompis låter som ett klart bättre alternativ än att han kommer in 13.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

vadå, kanske missuppfattar men får hästarna gå in vid ett och ridas, och sen stå inne ända tills dan efter på morgonen??? har jag fattat rätt tyckerj ag detta är hemskt. :eek:
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

på tok för LITE utevistelse...
mina hästar skulle bli knäppa om dom va ute så korta dagar.
jag märker det på den ena (unghästen) om han är ute för lite.
han blir sur o grinig.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Har du möjlighet att komma tillbaks senare? Prata ihop dig med någon och låta era vare ute längre, kanske till 18-19, om ni släpper ut dem efter ridningen och ger dem grovfoder ute när ni släpper ut dem. Sen kan ju kraftfoder och mer grovfoder redan ligga i box och krubba när de kommer in så det inte stör de andra hästarna att era "får" mat.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Min<4 åring skulle bli knäpp av att stå inne så mkt... eller iaf skulle jag bli det :)

De går ut vid 07 och tas in vid 17-18 och jag tycker egentligen det är på tok för lång tid i box - men vad gör man när man är inhyrd.

Nä släpp ut honom igen och kan ingen annan ta in så gör det det sista du gör innan du går vid 17...tycker jag....
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Personligen tycker jag att en 4-åring ska tillbringa så många timmar som möjligt i hage. Försök ordna så att hästen kan gå ute på eftermiddagarna också, det blir väl lagom att ta in honom vid 5 om du ändå är där då

Lech & Tabitha. Jag tycker det med. Har tänkt testa att släppa ut honom efter jag ridit och sen be dom som är sist i stallet att ta in honom... då får han ju iaf vara ute mer och han kan äta sitt stråfoder i hagen..
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

vadå, kanske missuppfattar men får hästarna gå in vid ett och ridas, och sen stå inne ända tills dan efter på morgonen??? har jag fattat rätt tyckerj ag detta är hemskt. :eek:

Ja,dom tas in till 1 och får lunchfoder då. Sedan rids dom vid ca 2 och sen är dom inne ja..:( Jag gillar det inte heller,särskilt inte när det gäller unghästar. Men generellt sett så är jag van att ha mina ute mycket mer...
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

på tok för LITE utevistelse...
mina hästar skulle bli knäppa om dom va ute så korta dagar.
jag märker det på den ena (unghästen) om han är ute för lite.
han blir sur o grinig.

Håller med dig precis. Det är det jag märker på min med,han har börjat hoppa rakt upp i luften ibland och jag känner att jag kan inte klandra honom för detta då han måste få ut sin överskottsenergi på något sätt...
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Min<4 åring skulle bli knäpp av att stå inne så mkt... eller iaf skulle jag bli det :)

De går ut vid 07 och tas in vid 17-18 och jag tycker egentligen det är på tok för lång tid i box - men vad gör man när man är inhyrd.

Nä släpp ut honom igen och kan ingen annan ta in så gör det det sista du gör innan du går vid 17...tycker jag....

Annikan & Kirre Jag ska göra så,släppa ut honom och lägga in mat i krubban,precis så jag har kommit fram till. Har tur att jag har en hagkompis vars ägare gärna har ute honom mer också,en gammal stabil farbror:)
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

hade jag inte bättre utemöjligheter för mina hästar, då skulle jag se till deras bästa och antingen byta stall eller helt enkelt sälja dom. En häst mår inte bra av cirka 18 timmars box per dygn. Det värsta jag vet inom ridsport är just hästar som knapppt får vara ute någonting!
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Helt vansinne att ha ute hästen så lite och detta dessutom på ett ridgymnasium:eek:

Vad ger det för lärdom:confused:

Hästar ska vara ute!!!!

Mina hästar är ute mellan 12 och 14 timmar per dag, skulle aldrig acceptera att de var ute så lite tid som mellan 8-13, de hade inte mått bra av det.

Möjligtvis vid (snö)stormar.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

hade jag inte bättre utemöjligheter för mina hästar, då skulle jag se till deras bästa och antingen byta stall eller helt enkelt sälja dom. En häst mår inte bra av cirka 18 timmars box per dygn. Det värsta jag vet inom ridsport är just hästar som knapppt får vara ute någonting!

Ja.nu är det ju så att jag går på ett ridgymnasium och detta gör det då svårt att flytta dom. På lov och när jag slutat skolan så är dom ute mer.

Men jag tycker att alternativet att släppa ut honom efter ridning och sen att siste man i stallet tar in honom är bra. Då får han vara ute mer.

Dom timmarna extra hade gjort honom gott:)
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Helt vansinne att ha ute hästen så lite och detta dessutom på ett ridgymnasium:eek:

Vad ger det för lärdom:confused:

Hästar ska vara ute!!!!

Mina hästar är ute mellan 12 och 14 timmar per dag, skulle aldrig acceptera att de var ute så lite tid som mellan 8-13, de hade inte mått bra av det.

Möjligtvis vid (snö)stormar.

Ja,jag vet inte vad dom har för tanke med detta. Men å andra sidan så rider många mitt på dagen och hästarna fodras inne så hur ska man annars lösa det..:confused:

Kom gärna med förslag,det jobbar ingen i stallet som är villig att ta in hästarna runt 5-6 och börjar man ta in några så är ju "cirkusen" igång och dom springer runt,runt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp