Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Måste bara frågar vad ni har för hästar ni som svarar,är det tävlingshästar,fritidshästar,avelshästar,unghäsar..?

Kan ju vara intressant att veta det också. Mestadels har ju tävlingryttare och fritidsryttare hästar på olika sätt...:)
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

du har ju svarat till någon att ingen jobbar till fem sex och vill ta in honom, därför han får stå inne. jag hade varit realistisk och sett till hsätens bästa, dui har en unghäst och du kommer nog inte få en sån trevlig häst när han blir äldre eftersom han står inne såpass länge. Det är nu när han är såpass ung som det är viktigt för honom att allt går rätt till.

eftersom han knappt är ute om dagarna kommer han nog bli rejält nervös och svårriden .
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

du har ju svarat till någon att ingen jobbar till fem sex och vill ta in honom, därför han får stå inne. jag hade varit realistisk och sett till hsätens bästa, dui har en unghäst och du kommer nog inte få en sån trevlig häst när han blir äldre eftersom han står inne såpass länge. Det är nu när han är såpass ung som det är viktigt för honom att allt går rätt till.

eftersom han knappt är ute om dagarna kommer han nog bli rejält nervös och svårriden .

Jag svarade att det inte finns någon som jobbar i stallet. Just därför måste hästarna in när man kommer dit och man kan inte ta in vissa och låta vissa vara ute.
Jag tror dock inte att han kommer att bli nervös och svårriden men det hade varit bra om han var ute mer men detta ska försöka lösas. :)
Finns hästar som är ute ca 1 tim om dagen,dessa behöver inte vara nervösa och svårridna.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Går alla hästarna i samma hage?

När jag gick på naturbruksgymnasium så gick det mellan 2-5 hästar i varje, och vi skötte in och utsläpp själva. Morgon och nattfodring enligt rullande schema. Detta gjorde att de som ville ha sina hästar ute länge kunde ha det och de som inte ville kunde ta in sina hästar.
I "min" hage fick hästarna lunchhö. Andra fodringar fick man sköta själv. Hästarna vande sig rätt fort vid att det bara var två mål som var gemensamma. (De flesta gav mat vid intag vilket gjorde att det inte märktes för de övriga hästarna.)

Dock så bodde både vi och hästarna på skolan så om ni inte bor där så kan det ju bli mer problematiskt.

Du säger att ni rider vid 2, är det schemalagt att ni ska rida då?
För annars skulle kanske din och en häst till kunna få lunch ute och sen rider ni på kvällen efter 5-fodringen?
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Ja,jag vet inte vad dom har för tanke med detta. Men å andra sidan så rider många mitt på dagen och hästarna fodras inne så hur ska man annars lösa det..:confused:

Kom gärna med förslag,det jobbar ingen i stallet som är villig att ta in hästarna runt 5-6 och börjar man ta in några så är ju "cirkusen" igång och dom springer runt,runt...

Förstår inte riktigt vad du menar med att "cirkusen" är igång?
Menar du att hästarna blir oroliga om hästar kommer ut och in eller menar du att fodringarna blir fel?

Jag tycker att det är viktigt med utevistelse och på ett ridgymnasium så borde det vara viktigt att lära ut att hästarna ska få vara ute så mycket så möjligt, det är ju endel i bra hästhållning, jag tycker att du ska ta upp det med ansvariga på skolan och höra deras åsikt.

Bor du på skolan eller åker du hem?

Om du bor där så kan du väl ta in honom senare på kvällen?

Fodringen mitt på dagen kan de väl få i hagen om de inte ska ridas direkt efter.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Går alla hästarna i samma hage?

När jag gick på naturbruksgymnasium så gick det mellan 2-5 hästar i varje, och vi skötte in och utsläpp själva. Morgon och nattfodring enligt rullande schema. Detta gjorde att de som ville ha sina hästar ute länge kunde ha det och de som inte ville kunde ta in sina hästar.
I "min" hage fick hästarna lunchhö. Andra fodringar fick man sköta själv. Hästarna vande sig rätt fort vid att det bara var två mål som var gemensamma. (De flesta gav mat vid intag vilket gjorde att det inte märktes för de övriga hästarna.)

Dock så bodde både vi och hästarna på skolan så om ni inte bor där så kan det ju bli mer problematiskt.

Du säger att ni rider vid 2, är det schemalagt att ni ska rida då?
För annars skulle kanske din och en häst till kunna få lunch ute och sen rider ni på kvällen efter 5-fodringen?

Hästarna går själva eller två st/hage.
Vi bor inte vid stallet,det ligger ca 1,5 mil ifrån skolan så vi kan bara ta oss dit vid bestämda tider då skolan ordnar skjuts med buss.
Måndag,tisdag och fredag är det schemalagt ja för då har vi lektioner. Det som gör det väldigt problematiskt om jag ska rida vid 5 är att jag inte kan ta mig hem...:crazy: Bussen går från stallet kl 4 och övriga åker hem runt 5-6.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Förstår inte riktigt vad du menar med att "cirkusen" är igång?
Menar du att hästarna blir oroliga om hästar kommer ut och in eller menar du att fodringarna blir fel?

Jag tycker att det är viktigt med utevistelse och på ett ridgymnasium så borde det vara viktigt att lära ut att hästarna ska få vara ute så mycket så möjligt, det är ju endel i bra hästhållning, jag tycker att du ska ta upp det med ansvariga på skolan och höra deras åsikt.

Bor du på skolan eller åker du hem?

Om du bor där så kan du väl ta in honom senare på kvällen?

Fodringen mitt på dagen kan de väl få i hagen om de inte ska ridas direkt efter.

Hästarna blir oroliga och många springer fram och tillbaka i full fart i hagarna.
Jag bor inackorderad i staden där skolan ligger och stallet ligger ca 1,5 mil utanför så jag kan inte åka fram och tillbaka,kan inte ta mig dit...
Det är ju det som är kruxet att dom ofta rids direkt efter då..
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Ja, då förstår jag att det är lite problematiskt. :crazy:

Det verkar lite knepigt att hästarna skulle bli så oroliga för att man tar in/ut ett par andra också.

Det skulle inte funka om du hade moped? :idea: *spånar lite*

En fundering; Om alla åker hem vid 5-6, är det det sista målet mat hästarna får för dagen? :confused:
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Ja, då förstår jag att det är lite problematiskt. :crazy:

Det verkar lite knepigt att hästarna skulle bli så oroliga för att man tar in/ut ett par andra också.

Det skulle inte funka om du hade moped? :idea: *spånar lite*

En fundering; Om alla åker hem vid 5-6, är det det sista målet mat hästarna får för dagen? :confused:

Jo men dom går i hagar bredvid varandra och vissa börjar då springa.
Jag ska försöka ta körkort så snart som möjligt,är svårt när jag inte har någon möjlighet att övningsköra med föräldrarna bara men ska verkligen ta tag i detta och få det gjort,då blir det enklare.

sista målet får dom vid 20-tiden,då av stallägarna (som gör minsta möjliga) eller om det är någon kvar i stallet.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Jaha, då är jag med.

Får hoppas att det löser sig till det bästa iaf. :)
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Jaha, då är jag med.

Får hoppas att det löser sig till det bästa iaf. :)

Har löst detta nu tror jag:D
Fodrar honom 3:e kraftfodergivan efter ridning,släpper sedan ut han och hans kompis och dom har stråfoder i hagen.
Sedan kommer två kompisar till mig mellan 20-22och tar in honom. Då får han den 4:e kraftfodergivan + natthö,detta verkar fungera!:banana:
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Det låter ju jättebra! Kul att du kunde hitta en fungerande lösning. :bump:
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

varför inte låta hästen gå ute tills kvällsfodringen? Det lär ju vara någon i stallet som fodrar på kvällen som då kan ta in din häst. Att ha en unghäst stående inne så länge är väldigt dåligt, äldre häst med för den delen.

Din häst kan äta sin lunch och eftermiddags mat utomhus som vilken normal häst som helst så får den kvällsmaten inne. vips så var det problemet löst och hästen går ute länge!

varför fodrar du med kraftfoder så många gånger per dag? vore det inte lättare med en gång på morgonen och en gång på kvällen och resterande fodringar med hö? hö är ju ändå basen i foderstaten.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Som det står ovanför så är problemt löst nu.
Hade det varit så enkelt som du skrivit så hade det ju varit det smidigaste men nu är det inte så. Skriver detta igen då;den som fodrar kvällen är stallägarna och dom tar absolut inte på sig mer än morgon-och kvällsfodringarna (knappt att dom gillar det) så att be dom ta in hästen var ej någon lösning.

Lunchen får han kl 1 och sen rider jag ca 2-3 och då får han ef.vid 4.
Kan alltså inte ge honom maten ute då han tas in för ridning då.

Självklart är hö basen i foderstater,även i hans fall. Något annat är inte nämt.
Han får kraftfodret uppdelat på så många gånger som möjligt vilket man väl alltid försöker med då det är bäst för hästarna. Tycker det är bättre han får 4 st normala mål/dag än 2 större.

:)

varför inte låta hästen gå ute tills kvällsfodringen? Det lär ju vara någon i stallet som fodrar på kvällen som då kan ta in din häst. Att ha en unghäst stående inne så länge är väldigt dåligt, äldre häst med för den delen.

Din häst kan äta sin lunch och eftermiddags mat utomhus som vilken normal häst som helst så får den kvällsmaten inne. vips så var det problemet löst och hästen går ute länge!

varför fodrar du med kraftfoder så många gånger per dag? vore det inte lättare med en gång på morgonen och en gång på kvällen och resterande fodringar med hö? hö är ju ändå basen i foderstaten.
 
Sv: Ganska långt men tacksam för många svar..utevistelse för 4-åring.

Lät ju som en bra lösning. Snälla kompisar! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp