Bukefalos 28 år!

gapande häst, orsak/lösning

Ottilia

Trådstartare
En liten spinoff på tankar från tråden bettets inverkan samt tankar från gårdagens träning.

Jag red lektion på en av mina medryttarhästar och vi jobbade med att samla upp galoppen. Han är fortfarande inte riktigt stark i höger galoppen utan de första upptagningarna når vi ett litet motstånd. -motståndet visade sig genom att han inte tog min förhållning på yttertygeln - jag blev då lite långsam och fastnade i handen och han gapade.

Min tränare ville då att vi skulle dra åt snokremmen ett hål. argument: "den ska inte sitta hårt men han ska inte heller få komma undan genom att gapa"

min fråga var då om det inte är ett ryttarfel och istället jag som borde bli snabbare och inte fastna i handen, med meningen att det kan vara bra att hästen har en möjlighet att värja sig när jag som ryttare gör fel.

Svaret jag fick var i banorna att anledningen till att jag fastnar i handen är för att hästen gapar istället för att ta förhållningen. lite hamnar man här i frågan om hönan eller ägget, fastnar jag som ryttare för att han gapar eller gapar han för att jag blir stum i handen?

Sedan funderar jag på om det finns andra sätt jag kan lösa problematiken på annat än genom att dra åt snokremmen som min tränare vill att jag ska göra. Hen menar att om jag i de lägena låter honom gapa och börja trixa med tungan för att komma undan så kommer jag få ett problem längre fram - att det är bättre att dra åt lite hårdare under en period tills han accepterar yttertygeln i samlingen. Medan jag tänker att jag kanske borde sänka kraven, bli snabbare på att ta och lätta när han inte vill svara på förhållningen och istället låta det ta lite längre tid att få fram samlingen.

När han är med på noterna så försvinner problemet, efter ett par upptagningar så samlar han för överskänkeln och sätet -då behöver jag inte ta förhållningar i tygeln.

hur tänker ni när hästen gapar periodvis i lägen då det är lite extra jobbig? Hur kan man jobba bättre med sin hand och hjälpgivning för att undkomma problemet på andra sätt än genom att dra åt snokremmen?
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

Jag skulle säga att du är inne på rätt tänk, på något vis är det ett "ryttarfel", då du ber om något som hästen ännu inte är med på.
Kanske är han ännu inte tillräckligt uppvärmd, kanske är han inte riktigt med på vad som önskas av honom, kanske är han inte riktigt stark nog.

Jag skulle värma upp med övningar som gradvis aktiverar den mekaniken jag sedan vill åt. Se till att bakbenen är med ordentligt osv.
Sedan vill jag ha det till att en samling ska inte komma från tygeln, den ska komma från din sits, så där har du antagligen lite att jobba med att dels få tillräcklig kroppskontroll för att kunna ge rätt signal, men även att hästen ska börja följa dina signaler villigt och uppmärksamt.

Har du möjlighet att testa en annan tränare som är intresserad av att fokusera mer på din kropp och dina hjälper ett tag, så tror jag en del skulle kunna lossna. Nu vet jag ju inget annat om din tränare än det du skriver, men personligen skulle jag inte vara intresserad av att träna för någon som tar till såna enkla knep istället för att adressera orsaken.

En vän skrev följande citat på facebook häromdagen, tål att läsas varje dag:

”Själv anser jag – här som alltid annars – den bästa metoden vara att omedelbart belöna hästen med lättnad var gång den gör som ryttaren vill. Ty det som hästen utför under tvång, det har han inte förstått och det blir inte heller vackert. Nej hästen ska på ett givet tecken av egen fri vilja visa upp alla sina vackraste och glansfullaste rörelser.”

-Xenophon
350 fvt
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

Vilket bett använder du? Ett vanligt tvådelat bett har tendensen att trycka i gommen på hästen och då gapar den för att komma undan obehaget.

Tycker att din tränare väljer att "lösa problemet" på fel sätt. Om du själv anser att det var ditt eget fel så är det säkert det :P
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

Jag resonerar som du och har tyvärr fått sluta rida för en tränare som bestämt ville ha det som din föreslår.

Det visar sig väl längre fram om det håller eller inte, min häst kan både gapa och lägga tungan över bettet när han blir för stark för mig men gör det aldrig aldrig utan anledning än så länge. Det är helt enkelt när jag tar mig vatten över huvudet och får för mycket häst i handen. Löses alltid med att göra halt, ev peta tillbaka tungan och sedan börja om igen och då återkommer det inte. Så hittills ser jag inte det som ett problem alls.
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

Tänder - Lösgjordhet/Ryggen - Bett - Ryttare

Kolla upp detta!
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

KL*

En häst som gapar visar obehag... Så enkelt är de... Det kan vara att bettet inte är optimalt eller att, som du säger, att ryttaren kanske blev lite för stum i handen...

Att dra åt nosgrimman hårdare kan ge bland annat detta resultat...
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

Knappar på skuggis inlägg men svarar alla.

Tänderna är kollade för ca 4 v. sedan utan anmärkningar. Bettet är tredelat och ett som han fungerar bra på vanligtvis. Mer kontroller kan inte jag göra i dagsläget då hästen inte är min och det ligger inte riktigt på tapeten för hästägaren heller i dagsläget. Gapandet/stretandet kommer endast i lägen när jag höjer ribban och ber honom vinkla in bakbenen lite mer. (behöver jag förhålla i ena tygeln för att korrigera att han viker sig och blir vek i halsen så gapar/stretar han inte) Vi hade t.ex. en period i våras då han under 3-4 ridpass testade att "sticka" när jag började komma åt höger bak, och ytterligare tidigare så provade han att sparka bakut en kort period när jag var tvungen att jobba på att få honom att acceptera och forma sig runt vänster. Jag kan ju ha fel men jag tolkar hans beteende som sådant att när ribban höjs lite från vad han är van vid (när jag började rida var han van vid att behöva gå i den gångart ryttaren valde men knappt ngt mer ) så testar han olika utvägar för att inte behöva ta i lite mer.

Vi värmer alltid upp efter samma mönster - går igenom övergångar - tempoväxlingar och skolor i traven för att sen gå igenom tempoväxlingar och skolor i galoppen innan vi börjar nosa på samlingen. De dagar vi jobbar med samlande arbete så börjar vi alltid i hans starkare vänster varv för att sen pausa och gå över i höger. Så personligen så tror jag att spänningen och motståndet kommer sig av att det blir jobbigt - han väljer då att inte lyssna på mitt säte och överskänkel och då tar jag en förhållning på ytter som han heller inte lyssnar på. - jag fastnar och han gapar- Eller som min tränare tror - han gapar och jag fastnar.
I övrigt så är det klart att han måste bli mer på hjälperna - dels så rider jag honom inte så överdrivet ofta, men det har också blivit mkt bättre - han har gått från att knappt kunna svänga för att inte tala om att det var omöjligt att spåra tidigt i våras till att vara mjuk och fin och börja närma sig någon form av liksidighet så jag tror att vi ändå jobbar åt rätt håll där och vår tränare har varit till stor hjälp med att jobba på just lösgjordheten och liksidigheten med focus på hur han bär sig och spårar med bak. Vissa tröttnar t.ex. på den tränaren för att de vill rida rörelser vilket man inte får för hen förrän hästen är lösgjord och bär sig i grundarbetet och den inställningen och noggrannheten uppskattar jag. Det är just i frågan om nosgrimman och i vilken ände man ska tackla problemet som vi har olika åsikter. Sen så har jag inte möjlighet att rida för någon annan, i alla fall inte på den hästen.

@ Connemara - vad skönt att din häst gör likadant utan att det utvecklats till ett större problem. Jag tänker fortsätta lyssna på hästen och mig själv och försöka bli snabbare i de lägena han tycker att det blir lite jobbit att ta i. Det är ändå skönt att höra en motsats till det som min tränare anser "du kommer skapa ett problem om man inte stävjar tendensen redan nu" Jag tenderar att vara lite obstinat gentemot mina tränare - jag ifrågasätter mycket när jag inte förstår deras resonemang och om jag inte håller med så gör jag lite som jag vill i tysthet istället - jag liksom använder mig av selektiv hörsel då och då.

Men samtidigt är det ju inte min häst och med andras hästar är jag mer benägen att lyssna på tränaren om denne är samma som ägaren rider för. Och även om man skulle dragit åt ett hål till så hade man fått in två fingrar mellan nosgrimma och nosrygg. så därför tyckte jag att det kunde vara intressant om orsak och verkan men alla verkar vara inne på samma linje som jag - att det sitter hos mig som ryttare.
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

Min häst gapar när han jobbar fel. Han är med under med hela kroppen men han knäcker av i huvudet och tappar den "naturliga framåtbjudningen" och det känns mer som att han är förtvivlad. Antagligen för att han inte orkar tänker jag? Jag rider utan nosgrimma och gapandet är inte där hela tiden. När det kommer så ger jag hästen en paus från den övningen och gör något annat. Sedan tar jag oftast upp övningen igen men kanske inte lika intensivt/länge som innan.


Jag tror inte han lärt sig komma undan med det, han är inte den typen som inte vill, snarare tvärt om att han vill för mycket och när han inte orkar blir han frustrerad och ibland även blockerad.
 
Senast ändrad:
Sv: gapande häst, orsak/lösning

Min ponny gapade rätt mycket förut, min tränare ville jag skulle börja använda snokremmen eftersom att han försökte komma undan. Jag vägrade att använda den, eftersom jag förstod att något måste vara fel. Tänderna var kollade och det såg fint ut. Undrade vad gapande berodde på, funderade om det kunde bero på tidigare ägares ridning, fel bett osv.
Nästa gång tänderna kollades hade jag en annan vet som hittade 2 vargtandsrötter, någon har alltså tidigare slagit ut tänderna och lämnat rötterna kvar..
Måste ju ha varit fruktansvärt obehagligt då bettet tryckt på dessa rötter.

Menar inte att detta måste vara orsaken till ditt problem, men ibland hamnar man helt enkelt att kolla 2 gånger.

tycker du är på god väg bara genom att fundera, många anser ju att gapande hästar bara är ovilliga. Thats it, de tänker aldrig på varför hästen är ovillig..

Hoppas det löser sig för dig! :)
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

*KL*

Tycker den här tråden är väldigt intressant och aktuell!

Känns som att gapa inte är ett naturligt beteende för hästen och något som hästen inte gör för att det är kul, utan att det finns en orsak, ett problem..

Följer tråden med spänning! :)
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

Väldigt intressant tråd!

Hur tänker ni när hästen gapar periodvis i lägen då det är lite extra jobbig?
Att hästen gapar skulle jag se som ett obehag och en vilja att undkomma detta obehag. Jag skulle faktiskt testa att rida bettlöst o se om hästen fortfarande gapar.

Hur kan man jobba bättre med sin hand och hjälpgivning för att undkomma problemet på andra sätt än genom att dra åt snokremmen?
Att dra åt snokremmen tycker jag inte är en lämplig åtgärd. Jag skulle jobba med sisten för att bli mer följsam med handen i hästens rörelser och stärka upp mellandelen. Själv har jag upptäckt vilken bra träning jag får när jag rider med bettlöst alternativ, jag jobbar mkt mer med min mellandel i stället för handen. Märker stor skillnad på min sits o balans!

Jag tror du är på rätt väg i ditt tänk; "Medan jag tänker att jag kanske borde sänka kraven, bli snabbare på att ta och lätta när han inte vill svara på förhållningen och istället låta det ta lite längre tid att få fram samlingen.". Så skulle jag resonera!
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

KL

Nu är jag ju långt ifrån någon expert, men jag håller med dig. Jag tror inte att hästar gapar för att jävlas, utan för att visa obehag. Den rätten att signalera sin upplevelse tycker jag inte att man ska ta ifrån hästen. Själv har jag på min tränares inrådan (mycket rutinerad, level II centrerad ridning) tagit bort snokremmen helt av den anledningen.
 
Sv: gapande häst, orsak/lösning

Tänderna är kollade för ca 4 v. sedan utan anmärkningar.

Gapandet/stretandet kommer endast i lägen när jag höjer ribban och ber honom vinkla in bakbenen lite mer.

... han är van vid (när jag började rida var han van vid att behöva gå i den gångart ryttaren valde men knappt ngt mer )

Vi värmer alltid upp efter samma mönster...Så personligen så tror jag att spänningen och motståndet kommer sig av att det blir jobbigt ...

...dels så rider jag honom inte så överdrivet ofta... han har gått från att knappt kunna svänga för att inte tala om att det var omöjligt att spåra tidigt i våras till att vara mjuk och fin och börja närma sig någon form av liksidighet

Som någon annan nämnde, det kan vara värt en extra koll, alla veterinärer är inte så bra på tänder... men jag förstår att det är svårt att genomföra om ägaren inte är intresserad.

Nästa tanke jag får när jag läser det du skriver, är följande:

På ett fåtal månader (typ kanske 6 månader?) har hästen gått från att bara lufsa runt till att plötsligt ridas på ett sätt som låter betydligt mer avancerat. Har hästen under den här perioden fått tillräckligt med vila och återhämtning?

Är hästen verkligen redan tillräckligt stark för att orka med en omfattande uppvärmning med därpå följande krav på samling?

Jag tänker på att du skriver att det hänt väldigt mycket, samtidigt skriver du att du inte rider den superofta. Om ägaren inte rider den som du gör nu, så undrar jag hur mycket styrka den egentligen kunnat träna upp?

Kan det vara möjligt att hans reaktion kommer av en smärta som är relaterad till träning/samling? Kan den har blivit överansträngd? Eller kan det vara så att hästen av en eller annan anledning aldrig kommer att kunna samla sig på det viset? (typ gammal skada eller liknande)

Det låter ju som att du litar på tränaren och att ni har en bra dialog, du kan väl fråga om tränaren kan rida ett pass, så kan ni utesluta ryttarfel. (eller nästan iaf)
Är tränaren medveten om hästens historia, ålder, tidigare träningsnivå, hur och hur ofta den rids osv? Om du berättar allt sådant så kanske ni kan prata om det här med hästens styrka osv, kanske har tränaren trott att den tränas mer än den gör tex?
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 189
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 650
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp